شایلی قرائی
ارزش دلار طی هفته گذشته روند صعودی به خود گرفت و پیشبینی میشد این افزایش قیمت بر بازار خودرو نیز تأثیرگذار باشد. در این بین شاهد هستیم که فروشندگان و نمایشگاهداران خودرو دست از فروش برداشتهاند و حاضر نیستند حتی خودروهای داخلی را به خریداران بفروشند.
بهانه دفاتر فروش خودرو تأثیر نوسانات ارزی و افزایش نرخ دلار بر قطعات وارداتی خودروها بوده و از آنجا که صنعت خودرو در ایران صنعتی مونتاژمحور است، بنابراین باید بر قیمت خودرو تأثیر داشته باشد.
البته این نظریه فروشندگان خودرو است و کارشناسان بازار بر این باورند که شاید خودروهای وارداتی متأثر از این نوسانات شوند، اما خودروهای داخلی نمیتوانند تأثیری از این افزایش بپذیرند. برخی از کارشناسان بر این باورند که خودروهای وارداتی با افزایش نرخ دلار در میانمدت افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار میدهند و در کنار آن به دلیل آنکه قیمت خودروهای داخلی در یک سازوکار مشخص تعیین میشود، لحظه به لحظه با نوسان قیمت دلار، افزایش قیمت لحاظ نمیشود و پیشبینی میشود برای جبران نوسانات قیمت دلار از کیفیت تولید خودروی داخلی کاسته شود، اما شاهد هستیم که نه تنها خودروهای داخلی نیز از این نوسانات تأثیر گرفته اند، بلکه خرید و فروشی نیز در بازار دیده نمیشود و تنها شاهد پیشفروش خودروها به متقاضیان هستیم.
بهانه دفاتر فروش خودرو تأثیر نوسانات ارزی و افزایش نرخ دلار بر قطعات وارداتی خودروها بوده و از آنجا که صنعت خودرو در ایران صنعتی مونتاژمحور است، بنابراین باید بر قیمت خودرو تأثیر داشته باشد.
البته این نظریه فروشندگان خودرو است و کارشناسان بازار بر این باورند که شاید خودروهای وارداتی متأثر از این نوسانات شوند، اما خودروهای داخلی نمیتوانند تأثیری از این افزایش بپذیرند. برخی از کارشناسان بر این باورند که خودروهای وارداتی با افزایش نرخ دلار در میانمدت افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار میدهند و در کنار آن به دلیل آنکه قیمت خودروهای داخلی در یک سازوکار مشخص تعیین میشود، لحظه به لحظه با نوسان قیمت دلار، افزایش قیمت لحاظ نمیشود و پیشبینی میشود برای جبران نوسانات قیمت دلار از کیفیت تولید خودروی داخلی کاسته شود، اما شاهد هستیم که نه تنها خودروهای داخلی نیز از این نوسانات تأثیر گرفته اند، بلکه خرید و فروشی نیز در بازار دیده نمیشود و تنها شاهد پیشفروش خودروها به متقاضیان هستیم.
به جیب زدن سودهای هنگفت از نوسانات دلار
احسان امجدی، کارشناس بازار خودرو
خودروسازان به بهانه نرخ ارز افزایش قیمتهایی در خودروهایشان داشتهاند و مردم منتظر کاهش قیمت ارز و قیمت خودرو هستند. در این بین دفاتر و فروشندگانی وجود دارند که اقدام به پیشفروش خودرو میکنند. البته پیشفروش خودرو قبل از نوسانات ارزی هم وجود داشته، اما منظور از این پیشفروشها در هنگام افزایش نرخ دلار به جیب زدن سودهای هنگفت است که عاید فروشندگان خواهد شد. در این روش پیشفروش خودرو انجام میشود و دفاتر با دریافت مبلغی به عنوان پیشپرداخت مابقی مبلغ خودرو را برای زمان تحویل آن میگذارند و در آن زمان معلوم نیست نرخ ارز چه مبلغی باشد و با توجه به شرایط امروز که پیشبینی میشود نرخ ارز رشد داشته باشد کلاهی گشاد بر سر خریداران گذاشته میشود. در حال حاضر شاهد هستیم در این شرایط دفاتری به همین منظور طی این یک هفته قد علم کردهاند و اقدام به ثبتنام و پیشفروش خودرو میکنند که اصلاً نمیدانیم به کجا وابسته هستند. براساس ماده ۱۲ قانون نظام صنفی، افراد صنفی موظفند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند و اقدام به فروش مستقیم یا پیشفروش خودرو قبل از دریافت پروانه و مجوز قانونی، تخلف محسوب میشود. هماکنون پروندههایی در برخی شهرها و استانهای کشور درباره کلاهبرداری چنین شرکتهایی در مراجع قضائی و انتظامی تشکیل شده و در وهله اول مردم باید نسبت به بررسی مدارک و ادعاهای این شرکتها اقدام کنند.
احسان امجدی، کارشناس بازار خودرو
خودروسازان به بهانه نرخ ارز افزایش قیمتهایی در خودروهایشان داشتهاند و مردم منتظر کاهش قیمت ارز و قیمت خودرو هستند. در این بین دفاتر و فروشندگانی وجود دارند که اقدام به پیشفروش خودرو میکنند. البته پیشفروش خودرو قبل از نوسانات ارزی هم وجود داشته، اما منظور از این پیشفروشها در هنگام افزایش نرخ دلار به جیب زدن سودهای هنگفت است که عاید فروشندگان خواهد شد. در این روش پیشفروش خودرو انجام میشود و دفاتر با دریافت مبلغی به عنوان پیشپرداخت مابقی مبلغ خودرو را برای زمان تحویل آن میگذارند و در آن زمان معلوم نیست نرخ ارز چه مبلغی باشد و با توجه به شرایط امروز که پیشبینی میشود نرخ ارز رشد داشته باشد کلاهی گشاد بر سر خریداران گذاشته میشود. در حال حاضر شاهد هستیم در این شرایط دفاتری به همین منظور طی این یک هفته قد علم کردهاند و اقدام به ثبتنام و پیشفروش خودرو میکنند که اصلاً نمیدانیم به کجا وابسته هستند. براساس ماده ۱۲ قانون نظام صنفی، افراد صنفی موظفند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند و اقدام به فروش مستقیم یا پیشفروش خودرو قبل از دریافت پروانه و مجوز قانونی، تخلف محسوب میشود. هماکنون پروندههایی در برخی شهرها و استانهای کشور درباره کلاهبرداری چنین شرکتهایی در مراجع قضائی و انتظامی تشکیل شده و در وهله اول مردم باید نسبت به بررسی مدارک و ادعاهای این شرکتها اقدام کنند.
پیشفروش خودرو در این زمان کار درستی نیست
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل
با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغییر روزانه نرخ دلار توصیه این است که خریداران از خرید خودرو به صورت پیشفروش خودداری و فقط به صورت نقدی خرید کنند. به عبارتی با توجه به شرایط موجود بازار ارز، افراد اگر قصد خرید خودرو دارند حتماً به صورت نقدی اقدام کرده و از خرید خودرو به صورت پیشفروش خودداری کنند. متأسفانه شرایط در کشور ما به گونهای است که تمام کالاها و صنفها متأثر از تغییرات نرخ ارز میشوند و مصرفکننده نهایی که مردم هستند، ضرر میبینند. مردم برای خرید کالاها در بازار سردرگم هستند که این موضوع بیشتر در بازار خودرو نسبت به دیگر بازارها دیده میشود. پیشفروش خودرو در این زمان به هیچ عنوان کار درستی نیست. به طور کلی پیشفروش خودرو فعالیتی غیرقانونی است. در این روش، فروش خودرو روی کاغذ انجام میشود که هیچ ضمانت اجرایی ندارد و در زمان تحویل مصرفکننده را با مشکلاتی مواجه میکند. در این روش قراردادهای یکطرفه برای پیشفروش خودرو تنظیم میشود، در حالی که شرکتهای پیشفروشکننده باید از سوی مؤسسه یا بانک ضمانت شوند که در کشور ما این رویه انجام نمیشود. در این شرایط هم که نوسانات نرخ دلار به وضعیت آشفته موجود دامن زده، خرید خودرو به روش پیشفروش کلاهی است که بر سر مردم میرود. متأسفانه در این شرایط شاهد هستیم که دفاتر زیرزمینی نیز ایجاد شدهاند و اقدام به پیشفروش خودرو میکنند.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل
با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغییر روزانه نرخ دلار توصیه این است که خریداران از خرید خودرو به صورت پیشفروش خودداری و فقط به صورت نقدی خرید کنند. به عبارتی با توجه به شرایط موجود بازار ارز، افراد اگر قصد خرید خودرو دارند حتماً به صورت نقدی اقدام کرده و از خرید خودرو به صورت پیشفروش خودداری کنند. متأسفانه شرایط در کشور ما به گونهای است که تمام کالاها و صنفها متأثر از تغییرات نرخ ارز میشوند و مصرفکننده نهایی که مردم هستند، ضرر میبینند. مردم برای خرید کالاها در بازار سردرگم هستند که این موضوع بیشتر در بازار خودرو نسبت به دیگر بازارها دیده میشود. پیشفروش خودرو در این زمان به هیچ عنوان کار درستی نیست. به طور کلی پیشفروش خودرو فعالیتی غیرقانونی است. در این روش، فروش خودرو روی کاغذ انجام میشود که هیچ ضمانت اجرایی ندارد و در زمان تحویل مصرفکننده را با مشکلاتی مواجه میکند. در این روش قراردادهای یکطرفه برای پیشفروش خودرو تنظیم میشود، در حالی که شرکتهای پیشفروشکننده باید از سوی مؤسسه یا بانک ضمانت شوند که در کشور ما این رویه انجام نمیشود. در این شرایط هم که نوسانات نرخ دلار به وضعیت آشفته موجود دامن زده، خرید خودرو به روش پیشفروش کلاهی است که بر سر مردم میرود. متأسفانه در این شرایط شاهد هستیم که دفاتر زیرزمینی نیز ایجاد شدهاند و اقدام به پیشفروش خودرو میکنند.
خریداران زمان تحویل باید ضرر و زیان بسیاری بپردازند
خسرو امانی، کارشناس بازار خودرو
نوسانات ارزی و افزایش نرخ ارز مبادلهای عوامل افزایش قیمت خودرو در بازار هستند. در این حالت فروشندگان خودرو یا دست از فروش برمیدارند یا اقدام به پیشفروش خودرو میکنند تا زمانی که نرخ دلار مشخص شود. در این میان خریداران و مردم غافل از این معرکه اقدام به خرید خودرو به صورت پیشفروش میکنند و نمیدانند زمان تحویل خودرو چه اندازه باید ضرر و زیان بپردازند، چراکه در آن زمان است که این فروشندگان که اغلب یک شبه در بازار خودرو ظاهر شدهاند تمام ضرر و زیان خواب خودروها را در زمان نوسانات ارزی هنگام تحویل خودروها به مردم جبران میکنند. البته شرایط نظارت بر بازار خودرو نامناسب نیست، اما در این شرایط که بازار تحتتأثیر نوسانات ارزی است نمیتوان بازار را به طور کامل زیر نظر داشت و مقابل تمام تخلفات ایستاد.
البته خودروسازان داخلی میتوانند با صرفهجویی در سایر هزینههای تولید و همچنین بهبود بهرهوری و در نهایت کاستن از سود خود، تا حدی مانع افزایش شدید قیمت محصولاتشان در این شرایط شوند. در این بین، افزایش بهرهوری میتواند کمک قابلتوجهی به پایین آوردن هزینهها کند و اجازه ندهد قیمت خودروها طی سال جاری صعود زیادی را تجربه کند.
خسرو امانی، کارشناس بازار خودرو
نوسانات ارزی و افزایش نرخ ارز مبادلهای عوامل افزایش قیمت خودرو در بازار هستند. در این حالت فروشندگان خودرو یا دست از فروش برمیدارند یا اقدام به پیشفروش خودرو میکنند تا زمانی که نرخ دلار مشخص شود. در این میان خریداران و مردم غافل از این معرکه اقدام به خرید خودرو به صورت پیشفروش میکنند و نمیدانند زمان تحویل خودرو چه اندازه باید ضرر و زیان بپردازند، چراکه در آن زمان است که این فروشندگان که اغلب یک شبه در بازار خودرو ظاهر شدهاند تمام ضرر و زیان خواب خودروها را در زمان نوسانات ارزی هنگام تحویل خودروها به مردم جبران میکنند. البته شرایط نظارت بر بازار خودرو نامناسب نیست، اما در این شرایط که بازار تحتتأثیر نوسانات ارزی است نمیتوان بازار را به طور کامل زیر نظر داشت و مقابل تمام تخلفات ایستاد.
البته خودروسازان داخلی میتوانند با صرفهجویی در سایر هزینههای تولید و همچنین بهبود بهرهوری و در نهایت کاستن از سود خود، تا حدی مانع افزایش شدید قیمت محصولاتشان در این شرایط شوند. در این بین، افزایش بهرهوری میتواند کمک قابلتوجهی به پایین آوردن هزینهها کند و اجازه ندهد قیمت خودروها طی سال جاری صعود زیادی را تجربه کند.