جغرافیای طبیعی ایران و وجود رشتههای کوههای زیبای البرز و زاگرس با قلههای سربه فلک کشیده، بکر، سرسبز و زیبا به ویژه در فصل بهار، جذابیتهای مضاعفی را ایجاد کرده تا گردشگری کوهستان در کشور بیش از پیش توسعه یابد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا توسعه صنعت گردشگری امروز به یکی از منابع ثابت درآمدی کشورها مبدل شده و کشورهایی که حتی دارای جذابیتهای طبیعی نظیر ایران نیستند، میکوشند با ایجاد زمینه سهمی از بازار پرسود گردشگری جهان داشته باشند.
بر اساس آمارهای اعلام شده جهانی ۹ درصد تولید ناخالص ملی در جهان از صنعت گردشگری حاصل میشود و از هر ۱۱ شغل در جهان یک شغل مرتبط با گردشگری است و درصد قابل توجهی از صادرات کشورهای در حال توسعه نیز در همین صنعت صورت میگیرد.
بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه امروز بیشترین سرمایه گذاری را در صنعت گردشگری دارند و رشد و توسعه اقتصادی خود را بر مبنای افزایش جذب تعداد گردشگران قرار داده و شرایط مطلوب برای حضور گردشگران در کشور خود را فراهم آوردهاند.
بر اساس آمارهای اعلام شده جهانی نزدیک به ۶۰۰ میلیون گردشگر از جهان توسط کشورهای اروپایی جذب میشوند و گفته میشود که درآمدی که از این صنعت برای اروپا کسب میشود بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار است.
ایران با وجود دارا بودن ظرفیتهای بالا در گسترش صنعت گردشگری در بخشهای مختلف نظیر گردشگری طبیعی، بوم گردی، گردشگری کوهستان، گردشگری تاریخی و گردشگری سلامت و دیگر شکلهای این صنعت، توفیق چندانی در توسعه این صنعت و کسب درآمد از آن نداشته است.
به گفته برخی از فعالان صنعت گردشگری نقش گردشگری ایران در جهان اندک و درآمد کشور از این صنعت برغم جذابیتهای موجود کمتر از نیم درصد است.
وضعیت طبیعی ایران و وجود قلههای مرتفع و زیبا نظیر دماوند، علم کوه، سهند، سبلان، دنا، تفتان و... هر کدام دارای جذابیتهای خاص برای توسعه گردشگری کوهستان در کشور به ویژه در فصل بهار است.
ایران در تیر ماه سال ۹۶ برای نخستین بار در نمایشگاه کسب و کار کوهستان که در منطقه پیرنه فرانسه برگزار شد، شرکت کرد که اینگونه رویدادها میتواند زمینه ساز معرفی جذابیتهای طبیعی ایران برای گردشگران به ویژه گردشگران کوهستان باشد.
این نمایشگاه با حضور ۱۵۰ شرکت فعال در زمینه کوهستان از ۱۵ کشور برگزار شد. تمرکز این نمایشگاه بیشتر بر کسب و کارهای نورآورانه صنعت کوهستان در زمینه ورزش و اوقات فراغت، سبک زندگی، انرژی و منابع طبیعی و حفظ نواحی کوهستان است که گردشگری نیز میتواند بخشی از این کسب و کارها باشد.
وجود چشمه سارهای طبیعی، قلههای مرتفع با پوشش گیاهی غنی، روستاهای کوهپایه ای با جذابیتهای طبیعی بالا و مناسب برای بوم گردی و مهمتر از همه مردمی خونگرم و مهمان نواز ظرفیت مناسبی را برای دوستداران کوهستان و طبیعت فراهم آورده تا با حضور در کشورمان از این ظرفیتها دیدن کنند که این موضوع میتواند به کسب درآمد پایدار و رشد اقتصادی مناسب برای ایران کمک کند.
استان البرز نیز به واسطه دارا بودن بخشی غنی و کامل از ظرفیتهای کوهستانی و وجود جاده کرج – چالوس یکی از جادههای زیبای کشور و جاذبه قوی در گردشگری، روستاهای سرسبز و غنی در شهرستانهای طالقان و ساوجبلاغ موقعیتی مناسب برای توسعه گردشگری کوهستان دارد.
گرچه این استان علاوه بر این دارای جذابیتهای بالای تاریخی، طبیعی و مذهبی برای گردشگران داخلی و خارجی و چندان هم این جذابیت حتی در داخل کشور معرفی نشده و بهره برداری مناسبی از آن صورت نگرفته است.
به دلیل اهمیت گردشگری کوهستان و تأثیری که در رشد اقتصادی کشورها و فقرزدایی از روستاها و نواحی کوهستانی میتواند داشته باشد سال ۲۰۰۲ میلادی سال اکوتوریسم و گردشگری کوهستان نام گرفت و برخی کشورها در سالهای گذشته توجه ویژه به این مناطق داشته و از ظرفیتهای جذب گردشگری آن استفاده کردهاند.
کشورهایی نظیر نپال و پاکستان به واسطه وجود رشتههای کوههای همیالیا تلاشهای گستردهای در توسعه این صنعت داشتهاند و در اروپا به ویژه کشورهای فرانسه و سوئیس نیز نگاه ویژه به درآمدزایی از کوهستان صورت گرفته است.
باید مدنظر داشته باشیم که کوهستان ها جذابیتهای بالایی برای بسیاری از مردمان جهان دارد و ایران نیز به واسطه دارا بودن کوهستانهای متعدد و ارزان بودن سفر به ایران برای گردشگران خارجی میتواند از این فرصت بیشترین بهره برداری را داشته باشد.
رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران نیز اواخر سال گذشته گفت: ظرفیت و جاذبههای گردشگری ایران جایگاه خاصی در جهان دارد، از این رو برای ارائه خدمات در زمینه گردشگری کوهستان در قالب خط اعتباری (فاینانس) بین دو کشور آمادهایم.
کریستف گراب مایر در نشست تخصصی شرکتهای سرمایه گذاری دو کشور در زمینه گردشگری کوهستان که خبر آن در رسانههای کشور منتشر شد، اظهار کرد: اتریش در زمینه صنعت گردشگری بسیار شناخته شده است. ایران نیز فرهنگ و پیشینه تاریخی زیادی دارد که برای گردشگران جذاب بوده و مهمان نوازی ایرانیها برای سایرین ارزشمند است.
مایر تاکید کرد: امیدوار کننده است که ظرفیت گردشگری ایران همانطور هم که رسماً اعلام کرده در هفت سال آینده به جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی برسد.
وی گفت: ما نیز با توجه به ظرفیتهای گردشگری کوهستان در ایران و تخصص و توانمندیهای شرکتهای فعال اتریشی در این زمینه حاضریم در قالب تأمین مالی از طریق خط اعتباری بین دو کشور (فاینانس) توان خود را به کار بگیریم.
استاندار البرز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ظرفیتهای کشاورزی، تجاری، تاریخی و طبیعی این استان گفت: طرح جامع گردشگری البرز را در زمره برنامههای مهم و اولویت دار قرار گیرد.
محمد علی نجفی افزود: این طرح از طرحهای ضروری است که نقش مهمی را در اشتغال ایفا میکند که لازم است تدابیر جدی دراین زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: تطبیق این طرح با برنامه ششم که نگاه واگذاری به بخش خصوصی در آن دراولویت است نیز باید مد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: به دنبال سند کاربردی سریع در حوزه گردشگری هستیم تا هرچه زودتر در بحثهای اشتغال بتوانیم از ظرفیتهای گردشگری بهره ببریم.
نجفی تاکید کرد: بازبینی طرح جامع گردشگری در اسرع وقت و هماهنگی با دستگاههای اجرایی متولی برای تأمین اعتبارات لازم نیز باید مورد توجه باشد.
وی افزود: بررسی طرح جامع گردشگری و اقدام مؤثر برای اجرایی شدن و کاربردی شدن این طرح از اولویتها است که همگان باید مدنظر قراردهند.
بر اساس آمارهای اعلام شده جهانی ۹ درصد تولید ناخالص ملی در جهان از صنعت گردشگری حاصل میشود و از هر ۱۱ شغل در جهان یک شغل مرتبط با گردشگری است و درصد قابل توجهی از صادرات کشورهای در حال توسعه نیز در همین صنعت صورت میگیرد.
بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه امروز بیشترین سرمایه گذاری را در صنعت گردشگری دارند و رشد و توسعه اقتصادی خود را بر مبنای افزایش جذب تعداد گردشگران قرار داده و شرایط مطلوب برای حضور گردشگران در کشور خود را فراهم آوردهاند.
بر اساس آمارهای اعلام شده جهانی نزدیک به ۶۰۰ میلیون گردشگر از جهان توسط کشورهای اروپایی جذب میشوند و گفته میشود که درآمدی که از این صنعت برای اروپا کسب میشود بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار است.
ایران با وجود دارا بودن ظرفیتهای بالا در گسترش صنعت گردشگری در بخشهای مختلف نظیر گردشگری طبیعی، بوم گردی، گردشگری کوهستان، گردشگری تاریخی و گردشگری سلامت و دیگر شکلهای این صنعت، توفیق چندانی در توسعه این صنعت و کسب درآمد از آن نداشته است.
به گفته برخی از فعالان صنعت گردشگری نقش گردشگری ایران در جهان اندک و درآمد کشور از این صنعت برغم جذابیتهای موجود کمتر از نیم درصد است.
وضعیت طبیعی ایران و وجود قلههای مرتفع و زیبا نظیر دماوند، علم کوه، سهند، سبلان، دنا، تفتان و... هر کدام دارای جذابیتهای خاص برای توسعه گردشگری کوهستان در کشور به ویژه در فصل بهار است.
ایران در تیر ماه سال ۹۶ برای نخستین بار در نمایشگاه کسب و کار کوهستان که در منطقه پیرنه فرانسه برگزار شد، شرکت کرد که اینگونه رویدادها میتواند زمینه ساز معرفی جذابیتهای طبیعی ایران برای گردشگران به ویژه گردشگران کوهستان باشد.
این نمایشگاه با حضور ۱۵۰ شرکت فعال در زمینه کوهستان از ۱۵ کشور برگزار شد. تمرکز این نمایشگاه بیشتر بر کسب و کارهای نورآورانه صنعت کوهستان در زمینه ورزش و اوقات فراغت، سبک زندگی، انرژی و منابع طبیعی و حفظ نواحی کوهستان است که گردشگری نیز میتواند بخشی از این کسب و کارها باشد.
وجود چشمه سارهای طبیعی، قلههای مرتفع با پوشش گیاهی غنی، روستاهای کوهپایه ای با جذابیتهای طبیعی بالا و مناسب برای بوم گردی و مهمتر از همه مردمی خونگرم و مهمان نواز ظرفیت مناسبی را برای دوستداران کوهستان و طبیعت فراهم آورده تا با حضور در کشورمان از این ظرفیتها دیدن کنند که این موضوع میتواند به کسب درآمد پایدار و رشد اقتصادی مناسب برای ایران کمک کند.
استان البرز نیز به واسطه دارا بودن بخشی غنی و کامل از ظرفیتهای کوهستانی و وجود جاده کرج – چالوس یکی از جادههای زیبای کشور و جاذبه قوی در گردشگری، روستاهای سرسبز و غنی در شهرستانهای طالقان و ساوجبلاغ موقعیتی مناسب برای توسعه گردشگری کوهستان دارد.
گرچه این استان علاوه بر این دارای جذابیتهای بالای تاریخی، طبیعی و مذهبی برای گردشگران داخلی و خارجی و چندان هم این جذابیت حتی در داخل کشور معرفی نشده و بهره برداری مناسبی از آن صورت نگرفته است.
به دلیل اهمیت گردشگری کوهستان و تأثیری که در رشد اقتصادی کشورها و فقرزدایی از روستاها و نواحی کوهستانی میتواند داشته باشد سال ۲۰۰۲ میلادی سال اکوتوریسم و گردشگری کوهستان نام گرفت و برخی کشورها در سالهای گذشته توجه ویژه به این مناطق داشته و از ظرفیتهای جذب گردشگری آن استفاده کردهاند.
کشورهایی نظیر نپال و پاکستان به واسطه وجود رشتههای کوههای همیالیا تلاشهای گستردهای در توسعه این صنعت داشتهاند و در اروپا به ویژه کشورهای فرانسه و سوئیس نیز نگاه ویژه به درآمدزایی از کوهستان صورت گرفته است.
باید مدنظر داشته باشیم که کوهستان ها جذابیتهای بالایی برای بسیاری از مردمان جهان دارد و ایران نیز به واسطه دارا بودن کوهستانهای متعدد و ارزان بودن سفر به ایران برای گردشگران خارجی میتواند از این فرصت بیشترین بهره برداری را داشته باشد.
رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران نیز اواخر سال گذشته گفت: ظرفیت و جاذبههای گردشگری ایران جایگاه خاصی در جهان دارد، از این رو برای ارائه خدمات در زمینه گردشگری کوهستان در قالب خط اعتباری (فاینانس) بین دو کشور آمادهایم.
کریستف گراب مایر در نشست تخصصی شرکتهای سرمایه گذاری دو کشور در زمینه گردشگری کوهستان که خبر آن در رسانههای کشور منتشر شد، اظهار کرد: اتریش در زمینه صنعت گردشگری بسیار شناخته شده است. ایران نیز فرهنگ و پیشینه تاریخی زیادی دارد که برای گردشگران جذاب بوده و مهمان نوازی ایرانیها برای سایرین ارزشمند است.
مایر تاکید کرد: امیدوار کننده است که ظرفیت گردشگری ایران همانطور هم که رسماً اعلام کرده در هفت سال آینده به جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی برسد.
وی گفت: ما نیز با توجه به ظرفیتهای گردشگری کوهستان در ایران و تخصص و توانمندیهای شرکتهای فعال اتریشی در این زمینه حاضریم در قالب تأمین مالی از طریق خط اعتباری بین دو کشور (فاینانس) توان خود را به کار بگیریم.
استاندار البرز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ظرفیتهای کشاورزی، تجاری، تاریخی و طبیعی این استان گفت: طرح جامع گردشگری البرز را در زمره برنامههای مهم و اولویت دار قرار گیرد.
محمد علی نجفی افزود: این طرح از طرحهای ضروری است که نقش مهمی را در اشتغال ایفا میکند که لازم است تدابیر جدی دراین زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: تطبیق این طرح با برنامه ششم که نگاه واگذاری به بخش خصوصی در آن دراولویت است نیز باید مد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: به دنبال سند کاربردی سریع در حوزه گردشگری هستیم تا هرچه زودتر در بحثهای اشتغال بتوانیم از ظرفیتهای گردشگری بهره ببریم.
نجفی تاکید کرد: بازبینی طرح جامع گردشگری در اسرع وقت و هماهنگی با دستگاههای اجرایی متولی برای تأمین اعتبارات لازم نیز باید مورد توجه باشد.
وی افزود: بررسی طرح جامع گردشگری و اقدام مؤثر برای اجرایی شدن و کاربردی شدن این طرح از اولویتها است که همگان باید مدنظر قراردهند.