به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سالها بود که دانش آموزان با آغاز تعطیلات نوروزی، باید مشقهایی طولانی و سنگین مینوشتند؛ مشقهایی سخت و بعضاً حوصلهبر که از اول تا آخر تعطیلات، دغدغه زا بود اما امسال با حذف پیکهای نوروزی، ورق برگشت و دانش آموزان و خانوادههایشان تعطیلاتی شاد را تجربه کردند.
سالهای سال در آستانه سال نو، دلهره حل تکالیف نوروزی با سوالاتی برگرفته از موضوعات مختلف که شاید برخی از آنها در کتابهای درسی وجود نداشت، دانش آموزان و خانوادهها را رها نمیکرد، این تکالیف، شیرینی ایام نوروز را از بین میبرد و دغدغه انجام نشدن مشقها در کنار بازیگوشی بچهها، برای والدین به کابوسی تبدیل شده بود.
سالها بود که روزهای نوروزی عجین شده بود با تمرینهای ریاضی، رونویسی از درسهای فارسی، نقاشی سفره هفت سین، انشا با این موضوع که نوروز خود را چگونه گذراندید، سوالات علوم و هدیههای آسمانی و اجتماعی، که در نهایت نیز همه این تکالیف به کمک والدین، بزرگترها و اعضای خانواده سر هم بندی و تحویل معلم میشد.
تکالیفی که با وجود این همه تنش و اضطراب هیچ کاربردی برای بالا بردن سطح علم و دانش بچهها نداشت و معلمان نیز به دلیل انبوه درسهایی که بعد از تعطیلات باید تدریس میکردند، دیگر وقتی برای مرور تکالیف نوروزی در کلاس نداشتند و دانش آموزانی هم بودند که تکالیف را دست و پا شکسته و نصفه نیمه نوشته بودند.
در این میان، بودند دانش آموزانی که برای آسودگی از دغدغه تکالیف نوروزی، نوشتن و حل تمرینها را به دست افرادی میسپردند که بابت این کار هزینهای هم دریافت میکردند و خود و خانواده، روزهای نوروز را به گردش و تفریح میگذراندند.
اما امسال وزارت آموزش و پرورش پرونده تکالیف نوروزی را بست تا به تمامی نگرانیهای دانش آموزان و خانوادهها خاتمه دهد و آنها تعطیلات چند روزه را با آرامش به دید و بازدید و سفر بپردازند و در کنار یکدیگر لحظات شاد و مفرحی داشته باشند.
این وزارتخانه تصمیم گرفت در نوروز ۹۷، دانش آموزان را به داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی تشویق کرده و به نوعی این اقدام را جایگزین تکالیف سخت و طاقت فرسای نوروزی کرد تا با این کار ضمن اینکه دانش آموزان به کتابخوانی تشویق شوند از دغدغه حل تمرینهای مختلف رهایی پیدا کنند؛ طرحی که موجب خوشحالی خانوادهها و بچهها شد.
وزیر آموزش و پرورش ۲۵ بهمن ۹۶ در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد: برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته، نخواهد بود و داستان گویی و خاطره نویسی جایگزین میشود و دانش آموزان آنچه را که در طبیعت میبینند، مینویسند.
سید محمد بطحائی تاکید کرد: پس تکلیف وجود دارد اما ماهیت آن با آنچه پیش از این بوده، متفاوت است.
پیش از آن نیز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری از حذف پیک نوروزی از تکالیف دانش آموزان ابتدایی در تعطیلات سال ۹۷ خبر داده و گفته بود با هدف آشتی دادن کودکان با کتاب «طرح عید و داستان» (داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی) نوروز امسال جایگزین پیکهای نوروزی دانش آموزان در دوره ابتدایی میشود.
بر اساس این تصمیم مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به مدارس توصیه شد دانش آموزان بر اساس علاقه خود داستانی خوانده و آن را خلاصه نویسی کنند یا داستانهایی که از پدربزرگها و مادربزرگها میشنوند را به نگارش درآورند و یا داستانی را خوانده و صدای خود را ضبط کنند.
مسئولان وزارتخانه علت این تصمیم را اینگونه عنوان کردند که با توجه به شرایط کودکان و طولانی بودن ایام نوروز و فاصله نگرفتن دانش آموزان از فعالیتهای یادگیری پیش از این پیکهای نوروزی برای دانش آموزان تهیه میشد اما بررسیها نشان میدهد که پیکهای نوروزی در تعمیق و تثبیت یادگیری دانش آموزان نقش چندانی نداشته بلکه تبدیل به فرایند چالشی و فرسایشی شده بود و خانوادهها و دانش آموزان تمام ایام نوروز درگیر حل کردن پیک نوروزی بودند.
هر چند که بر اساس دستورالعمل ابلاغی به استانها در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ و با تاکید بر نشاط، کتابخوانی و تصویرگری دانش آموزان، تهیه پیکهای نوروزی از شیوه متمرکز خارج شد و هر مدرسه برای خود پیک نوروزی جداگانه ای داشت اما چالش اینجا بود که همه مدارس و معلمان، امکان تولید پیکهای متناسب با سن و نیازهای دانش آموزان را نداشتند.
متناسب کردن فعالیتهای عید نوروز با اقتضائات کودکی، توسعه داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی، تقویت مهارتهای خوانش، شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانش آموزان با هدایت و راهبری معلمان از جمله اهدافی است که مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت برای اجرای این طرح در ایام نوروز امسال ترسیم کردهاند، برنامهای که میتواند به شکل هدفمند در راستای تقویت مهارتهای اساسی و اجرای فعالیتهای یادگیری لذت بخش و متناسب با یادگیری، جنبههای رشد و ابعاد عقلانی و ابتکار عمل دانش آموزان گام بردارد تا برای دانش آموزان حین نوشتن، گفتن و یا روایت داستان، فرصت تفریح و شادی و در کنار خانواده بودن فراهم شود.
البته وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از سودجویی عدهای از افراد برای ارائه کتابهای با قیمت بالا و کیفیت پایین به دانش آموزان، اعلام کرد که بچهها نیازی به خرید کتاب ندارند و میتوانند از کتاب دوستان، آشنایان و یا کتابخانه محل زندگی خود استفاده کنند.
در مناطق محروم روستایی و عشایری نیز با کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «عید و داستان» کتابها به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و درهای برخی کتابخانه های کانون در ایام نوروز به روی دانش آموزان گشوده شد.
با این اقدام که از یک سو خوشحالی دانش آموزان و از سوی دیگر آسودگی خاطر خانوادهها را به همراه داشت، نوروز ۹۷ برای حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی متفاوتتر از سالهای گذشته بود زیرا تعطیلات نوروزی را به گونهای متفاوت گذراندند، با داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی، فصل بهار را زیباتر آغاز کرده و در واقع با تمرین نحوه روایت کردن داستانها، خود را برای داستان واقعی زندگی در آینده آماده کردند.
صرف نظر از اینکه این طرح شاید در سال اول اجرا با نقایصی همراه باشد، اما ایده جدید آن بسیاری از دانش آموزان را به سمت داستان خوانی کشاند، مسالهای که در نگاه اول این امر را در ذهن تداعی میکند که گویی فرهنگ دیرینه قصه گویی و قصه خوانی قصد دارد بار دیگر زنده شود، فرهنگی که به دلیل بهره گیری از فناوریهای روز دنیا در گوشهای از تاریخ و فرهنگ مردم این سرزمین به تدریج رنگ کهنگی و فراموشی به خود گرفته است.
سالهای سال در آستانه سال نو، دلهره حل تکالیف نوروزی با سوالاتی برگرفته از موضوعات مختلف که شاید برخی از آنها در کتابهای درسی وجود نداشت، دانش آموزان و خانوادهها را رها نمیکرد، این تکالیف، شیرینی ایام نوروز را از بین میبرد و دغدغه انجام نشدن مشقها در کنار بازیگوشی بچهها، برای والدین به کابوسی تبدیل شده بود.
سالها بود که روزهای نوروزی عجین شده بود با تمرینهای ریاضی، رونویسی از درسهای فارسی، نقاشی سفره هفت سین، انشا با این موضوع که نوروز خود را چگونه گذراندید، سوالات علوم و هدیههای آسمانی و اجتماعی، که در نهایت نیز همه این تکالیف به کمک والدین، بزرگترها و اعضای خانواده سر هم بندی و تحویل معلم میشد.
تکالیفی که با وجود این همه تنش و اضطراب هیچ کاربردی برای بالا بردن سطح علم و دانش بچهها نداشت و معلمان نیز به دلیل انبوه درسهایی که بعد از تعطیلات باید تدریس میکردند، دیگر وقتی برای مرور تکالیف نوروزی در کلاس نداشتند و دانش آموزانی هم بودند که تکالیف را دست و پا شکسته و نصفه نیمه نوشته بودند.
در این میان، بودند دانش آموزانی که برای آسودگی از دغدغه تکالیف نوروزی، نوشتن و حل تمرینها را به دست افرادی میسپردند که بابت این کار هزینهای هم دریافت میکردند و خود و خانواده، روزهای نوروز را به گردش و تفریح میگذراندند.
اما امسال وزارت آموزش و پرورش پرونده تکالیف نوروزی را بست تا به تمامی نگرانیهای دانش آموزان و خانوادهها خاتمه دهد و آنها تعطیلات چند روزه را با آرامش به دید و بازدید و سفر بپردازند و در کنار یکدیگر لحظات شاد و مفرحی داشته باشند.
این وزارتخانه تصمیم گرفت در نوروز ۹۷، دانش آموزان را به داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی تشویق کرده و به نوعی این اقدام را جایگزین تکالیف سخت و طاقت فرسای نوروزی کرد تا با این کار ضمن اینکه دانش آموزان به کتابخوانی تشویق شوند از دغدغه حل تمرینهای مختلف رهایی پیدا کنند؛ طرحی که موجب خوشحالی خانوادهها و بچهها شد.
وزیر آموزش و پرورش ۲۵ بهمن ۹۶ در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد: برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته، نخواهد بود و داستان گویی و خاطره نویسی جایگزین میشود و دانش آموزان آنچه را که در طبیعت میبینند، مینویسند.
سید محمد بطحائی تاکید کرد: پس تکلیف وجود دارد اما ماهیت آن با آنچه پیش از این بوده، متفاوت است.
پیش از آن نیز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری از حذف پیک نوروزی از تکالیف دانش آموزان ابتدایی در تعطیلات سال ۹۷ خبر داده و گفته بود با هدف آشتی دادن کودکان با کتاب «طرح عید و داستان» (داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی) نوروز امسال جایگزین پیکهای نوروزی دانش آموزان در دوره ابتدایی میشود.
بر اساس این تصمیم مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به مدارس توصیه شد دانش آموزان بر اساس علاقه خود داستانی خوانده و آن را خلاصه نویسی کنند یا داستانهایی که از پدربزرگها و مادربزرگها میشنوند را به نگارش درآورند و یا داستانی را خوانده و صدای خود را ضبط کنند.
مسئولان وزارتخانه علت این تصمیم را اینگونه عنوان کردند که با توجه به شرایط کودکان و طولانی بودن ایام نوروز و فاصله نگرفتن دانش آموزان از فعالیتهای یادگیری پیش از این پیکهای نوروزی برای دانش آموزان تهیه میشد اما بررسیها نشان میدهد که پیکهای نوروزی در تعمیق و تثبیت یادگیری دانش آموزان نقش چندانی نداشته بلکه تبدیل به فرایند چالشی و فرسایشی شده بود و خانوادهها و دانش آموزان تمام ایام نوروز درگیر حل کردن پیک نوروزی بودند.
هر چند که بر اساس دستورالعمل ابلاغی به استانها در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ و با تاکید بر نشاط، کتابخوانی و تصویرگری دانش آموزان، تهیه پیکهای نوروزی از شیوه متمرکز خارج شد و هر مدرسه برای خود پیک نوروزی جداگانه ای داشت اما چالش اینجا بود که همه مدارس و معلمان، امکان تولید پیکهای متناسب با سن و نیازهای دانش آموزان را نداشتند.
متناسب کردن فعالیتهای عید نوروز با اقتضائات کودکی، توسعه داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی، تقویت مهارتهای خوانش، شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانش آموزان با هدایت و راهبری معلمان از جمله اهدافی است که مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت برای اجرای این طرح در ایام نوروز امسال ترسیم کردهاند، برنامهای که میتواند به شکل هدفمند در راستای تقویت مهارتهای اساسی و اجرای فعالیتهای یادگیری لذت بخش و متناسب با یادگیری، جنبههای رشد و ابعاد عقلانی و ابتکار عمل دانش آموزان گام بردارد تا برای دانش آموزان حین نوشتن، گفتن و یا روایت داستان، فرصت تفریح و شادی و در کنار خانواده بودن فراهم شود.
البته وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از سودجویی عدهای از افراد برای ارائه کتابهای با قیمت بالا و کیفیت پایین به دانش آموزان، اعلام کرد که بچهها نیازی به خرید کتاب ندارند و میتوانند از کتاب دوستان، آشنایان و یا کتابخانه محل زندگی خود استفاده کنند.
در مناطق محروم روستایی و عشایری نیز با کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «عید و داستان» کتابها به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و درهای برخی کتابخانه های کانون در ایام نوروز به روی دانش آموزان گشوده شد.
با این اقدام که از یک سو خوشحالی دانش آموزان و از سوی دیگر آسودگی خاطر خانوادهها را به همراه داشت، نوروز ۹۷ برای حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی متفاوتتر از سالهای گذشته بود زیرا تعطیلات نوروزی را به گونهای متفاوت گذراندند، با داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی، فصل بهار را زیباتر آغاز کرده و در واقع با تمرین نحوه روایت کردن داستانها، خود را برای داستان واقعی زندگی در آینده آماده کردند.
صرف نظر از اینکه این طرح شاید در سال اول اجرا با نقایصی همراه باشد، اما ایده جدید آن بسیاری از دانش آموزان را به سمت داستان خوانی کشاند، مسالهای که در نگاه اول این امر را در ذهن تداعی میکند که گویی فرهنگ دیرینه قصه گویی و قصه خوانی قصد دارد بار دیگر زنده شود، فرهنگی که به دلیل بهره گیری از فناوریهای روز دنیا در گوشهای از تاریخ و فرهنگ مردم این سرزمین به تدریج رنگ کهنگی و فراموشی به خود گرفته است.