اکنون دولت و مسئولان مختلف درحال تلاش هستند تا الگوی عرضه مواد در ایران را به کشورهای مختلف نزدیک کرده و شرایطی برای تجمیع واحدهای کوچک به شکل فروشگاههای زنجیرهای فراهم آورند، استدلال نیز بر آن است که قیمت گذاری در فروشگاههای زنجیرهای با حذف واسطههای موجود و در مذاکره با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برای خرید انبوه کالا با مناسبترین قیمت ممکن، محصولات را با ارزانترین قیمت به دست مصرف کننده خواهد رساند.
بر این اساس گفته میشود ۲۵ هزار نفر در بخش فروشگاههای زنجیرهای کشور به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند و ۲۵۰۰ شعبه فروشگاهی تحت ۷۰ برند به عنوان فروشگاههای زنجیرهای فعال بوده و بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش انجام گرفته است.
در این میان بسیاری بر این باورند که مهمترین مزیت فروشگاههای زنجیرهای برای اقتصاد کشور، " افزایش شفافیت مالی" است. چراکه با توجه به تعداد بالای واحدهای صنفی و فروشندگان خرد، حسابرسی و اخذ مالیات و عوارض روند دشوار و پیچیدهای را طی میکند و در بسیاری مواقع امکان نظارت و رصد وجود ندارد. از سوی دیگر تخفیفهای مناسبی که در بسیاری موارد در این فروشگاهها ارائه میشود از مواردی است که مردم را به خرید از آنها تشویق میکند.
رئیس اتاق اصناف استان زنجان را میتوان یکی دیگر از منتقدان این تخفیفها دانست. او در این باره به ایسنا گفته بود: گزارشها در رابطه با فعالیت برخی فروشگاههای زنجیرهای حاکی از این است که تخفیفات ارائه شده واقعی نیست.
با تمام این تفاسیر فروشگاههای زنجیرهای در کشور در حال توسعه و گسترش هستند و در سالهای اخیر اتحادیهای با این نام هم در اتاق اصناف کشور ایجاد شده است. به گفته رئیس این اتحادیه در حال حاضر حدود ۹۰ شرکت با ۱۱۰ برند و ۳۵۰۰ شعبه، عضو این اتحادیه هستند.
امیرحسین فخریان همچنین از تلاش برای ایجاد فروشگاههای زنجیرهای در کشورهای دیگر خبر داده واین شیوه را راهی برای توسعه صادرات میداند اما اینکه در سالهای اخیر با توجه به اقدامات صورت گرفته چه سهمی از خردهفروشی کشور به فروشگاههای زنجیرهای اختصاص یافته موضوع دیگری است.
امیرحسین فخریان در گفتوگو با ایسنا، به این پرسش پاسخ داده و اظهار کرد: طبق قوانین واحدهای صنفی زیر مجموعه ما ملزم به ارائهی اطلاعات فروششان به اتحادیه نیستند، اما براساس برآوردهای صورت گرفته سهم فروشگاههای زنجیرهای از بازار کشور در سال ١٣٩۵ حدود ١۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی ادامه داد: اگر کل گردش بازار خردهفروشی را رقمی حدود ١٢٠ تا١٣٠هزار میلیارد تومان بدانیم از این رقم حدود هشت تا ۱۰ درصد بازار خردهفروشی را فروشگاههای زنجیرهای در بر میگیرد.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای همچنین متذکر شد: در حال حاضر تعداد واحدهای عضو اتحادیه ما به ۹۰ شرکت، ۱۱۰ برند و ۳۵۰۰ شعبه رسیده که از این میان میتوان گفت حدود ۴۰ شرکت و ۱۰۰۰ شعبه در سال ۱۳۹۶ به اتحادیه ما افزوده شدهاند.
به گزارش ایسنا، طبق برنامه ششم توسعه لازم است سهم فروشگاههای زنجیرهای به ۲۰ درصد فروش کل بازار خردهفروشی کشور برسد رقمی که گفته میشود در کشورهای دیگر گاهی به ۷۰ تا ۸۰ درصد میرسد.