صفحه اصلی / با این غذاها از کبد خود مواظبت کنید

با این غذاها از کبد خود مواظبت کنید

تاثیر مقدار زیاد غذاهای مسموم و فرآوری شده‌ای که می‌خوریم، تا مدت زمانی طولانی پنهان می‌ماند اما نهایتاً این تاثیر خود را نشان می‌دهد و کیفیت زندگی تان ضرر خواهد کرد. اما چگونه متوجه شویم تحت تاثیر این سموم هستیم؟ برخی از نشانه‌های مهم آن عبارتند از خستگی، مه ذهنی، سردرد و احساس کلی درد در بدن.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، خوشبختانه دفع سموم از بدن و احیای سلامت، می‌تواند به در دو گام خلاصه شود: اول، حذف سموم شناخته شده، دوم اضافه کردن مواد مغذی خاص که به دفع سموم بدن کمک می‌کنند. برای اینکه عمل دفع سموم به خوبی انجام شود، شما باید مواد مغذی را هدف قرار دهید که به کبد کمک می‌کنند. موادی مانند کافئین، الکل، داروها و حتی محصولات جانبی، متابولیسم طبیعی را به موادی خنثی تبدیل کند تا قبل از هرگونه ضرری از بدن دفع شوند.
غذاهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، حاوی مواد مغذی هستند که به بدن در دفع این سموم و دست یافتن به سلامت کلی کمک می‌کنند.
۱- چای سبز
دفع سموم از کبد، دو گام اساسی دارد که با نام‌های فاز اول دفع سموم و فاز دوم دفع سموم شناخته می‌شوند. در فاز اول، سموم از طریق آنزیم‌هایی مانند cytochrome P450 محلول در آب می‌شوند. در فاز دوم، سموم به مواد شیمیایی محافظت کننده‌ای متصل می‌شوند که یا آنها را خنثی می‌کند و یا توسط مدفوع و ادرار از بدن دفعشان می‌کند. چای سبز به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد. وقتی نوبت به سم زدایی می‌شود، مزیت آن دو برابر است چون مواد شیمیایی گیاهی موجود در چای سبز نشان داده‌اند می‌توانند فاز یک و دو را تحریک کنند.
۲- نارنگی
نارنگی نیز مانند چای سبز، دارای موادی است که به تحریک فاز یک و دو کمک می‌کنند. پرتقال و لیمو (گریپ فروت نه!) نیز حاوی چنین موادی هستند.
۳- کلم ترش
کلم ترش خواص درمانی دارد که با فعالیت آنزیم‌های فاز یک و دو دفع سموم در ارتباط است. کلم تخمیر شده یک ویژگی خوب دیگر نیز دارد: باکتری‌های پر خاصیتی که در طول فرآیند تخمیر تولید می‌شوند، عمل دفع سموم در روده را نیز بهبود می‌دهند.
۴- بروکلی
بروکلی از غذاهایی است که بیشترین تحقیقات درباره خاصیت دفع سموم و درمانی آن انجام شده است. بروکلی نیز درست مانند کلم، حاوی گلوکوزینولات و مشتقاتی به نام ایسوتیوسیانات است که فاز دوم فرآیند دفع سموم را فعال می‌کنند.
۵- مارچوبه
هیچ فرآیند دفع سمومی، بدون حضور متصل کننده اصلی گلوتاتیون کامل نمی‌شود. گلوتاتیون از سه آمینو اسید گلیسین، سیستئین و گلوتامین تشکیل شده است. گلوتاتیون آنتی اکسیدان و دفع کننده سموم اصلی در بدن انسان است. گلوتاتیون بهبود دهنده فاز اول و فاز دوم دفع سموم در کبد است. موارد بسیاری باعث کمبود گلوتاتیون می‌شوند که در نتیجه در برابر سموم محیطی آسیب پذیر می‌شوید. مارچوبه نه تنها منبع گلوتاتیون است، بلکه حاوی آنتی اکسیدان های ضد سموم اضافی است.
۶- وی
یکی از بهترین راه‌های افزایش گلوتاتیون، مصرف غذاهایی است که هر سه آمینو اسید ساختار آن را داشته باشند. وی (پروتئین مایعی که از ماست جدا می‌شود) حاوی گلیسین، سیستئین و گلوتامین است.
۷- چغندر
چغندر حاوی دو ترکیب خاص است که عملکرد کبد را بهبود می‌دهند: بتائین و بتالین. بتائین نشان داده می‌تواند باعث کاهش تجمع چربی در کبد شود، در حالی که بتالین باعث فعال شدن فاز دوم دفع سموم از بدن می‌شود.
۸- سیر
دلایل بسیاری وجود دارد که چرا سیر یکی از درمانی ترین غذاهای دنیا است. ترکیب ارگان سولفور موجود در سیر با مزایای بسیاری، از ضد تجمع پلاکت گرفته تا ضد سرطان در ارتباط است. ترکیبات حاوی گوگرد در سیر نشان داده‌اند می‌توانند با فعال کردن گلوتاتیون به فرآیند دفع سموم کمک کنند.
لیست غذاهایی که معرفی شد را می‌توانید به راحتی در طول زمستان تهیه کنید.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.