صفحه اصلی / نور ضعیف موجب کاهش ظرفیت مغز می شود

نور ضعیف موجب کاهش ظرفیت مغز می شود

محققان دانشگاه میشیگان با آزمایش روی مدل‌های حیوانی دریافتند قرار گرفتن طولانی در معرض نورهای ضعیف می‌تواند موجب کاهش ظرفیت مغز شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، پایگاه خبری ساینس دیلی نقل کرددر این آزمایش از موش‌های صحرایی آفریقایی استفاده شد که در طول روز فعالیت کرده و شب‌ها به خواب می‌روند. هنگامی که گروهی از این جانوران به مدت چهار هفته در طول روز در معرض نور ضعیف قرار گرفتند، حدود ۳۰ درصد از ظرفیت هیپوکامپ خود را از دست دادند.
این بخش از مغز با قابلیت‌های یادگیری و حافظه ارتباط دارد. در این آزمایش مشخص شد عملکرد موش‌ها در انجام امور روزمره آن‌ها نیز تضعیف شده است.
گروهی دیگری از موش‌های صحرایی به مدت چهار هفته هرروز در معرض تابش نور شدید قرار گرفتند و بر خلاف گروه قبلی عملکرد مغز آن‌ها بهبود چشمگیری را نشان داد.
هنگامی که موش‌های گروه اول به مدت یک ماه استراحت کرده و سپس به مدت چهار هفته در معرض نور شدید قرار گفتند، عملکرد مغز آن‌ها به‌طور کامل بازیابی شد.
در این آزمایشات مشخص شد نور ضعیف منجر به کاهش قابل توجه پپتیدها در مغز می‌شود. پپتیدها زنجیره‌هایی از اسیدهای آمینه هستند و موجب ارتباط مؤثر بین نورون‌های هیپوکامپ می‌شوند.
از آنجا که نور مستقیماً هیپوکامپ را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، محققان معتقدند پس از عبور از چشم بر بخش‌های دیگر مغز تأثیر می‌گذارد. یکی از این بخش‌ها هیپوتالاموس است که پپتیدی موسوم به اورکسین تولید می‌کند. این پپتید مجموعه‌ای از عملکردهای مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین علت گام بعدی محققان انجام آزمایشاتی روی موش‌های صحرایی با استفاده از اورکسین است.
سلامت نیوز: نور ضعیف موجب کاهش ظرفیت مغز می‌شود

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.