صفحه اصلی / آمادگی استان مرکزی درمیزبانی از میهمانان نوروزی

آمادگی استان مرکزی درمیزبانی از میهمانان نوروزی

استان مرکزی در تب و تاب آماده سازی بسترهای خدمات رسانی برای پذیرایی از مسافران نوروزی در تعطیلات پیش روست و دستگاه‌های اجرایی این استان همه توان و ظرفیت خود را در راستای ارایه خدمت رسانی بهینه به کار بسته‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، استان مرکزی در مسیر کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب کشور واقع شده و هرسال در ایام تعطیلات نوروزی خیل زیادی از مسافران از مسیر جاده‌های آن تردد می‌کنند که بخشی از آنان با ماندگاری چندین روزه از جاذبه‌های متعدد و زیبای تاریخی، طبیعی، گردشگری این خطه دیدن کرده و صنایع دستی و سوغات آن را به عنوان یادگار این دیار تهیه می‌کنند.
اعضای ستاد خدمات سفر استان مرکزی از چند ماه قبل با نشست‌های متعدد و تقسیم وظایف درصدد آن بوده‌اند که طیف بیشتری از مسافران نوروزی را برای ماندگاری در استان مرکزی ترغیب کنند و در این راستا اقدامات متعددی انجام شده که در میزگری در ایرنا با حضور دستگاه‌های متولی و خدمات رسان نوروزی تشریح شده است.
* تخفیف ۳۵ درصدی هزینه اقامت ویژه مسافران نوروزی به استان مرکزی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: مسافرانی که استان مرکزی را به عنوان مقصد سفر نوروزی انتخاب کنند از مزایای تخفیف ۳۵ درصدی در مراکز اقامتی این استان بهره مند می‌شوند.
مهدی زندیه وکیلی افزود: در زمینه جا به جایی کیفی و مطلوب مسافران نوروزی توسط اتوبوس، قطار و هواپیما نیز برای ایام نوروزی امسال امکانات لازم در استان پیش بینی شده و تلاش بر این است که جلب رضایتمندی در سفرهای نوروزی و خدمات ارائه شده حاصل شود.
وی اظهار کرد: اماکن اقامتی و پذیرایی استان نیز خدمات متعددی و با کیفیتی را برای مسافران نوروزی پیش بینی کرده‌اند تا ایام و خاطره‌ای خوش برای میهمانان نوروزی استان مرکزی رقم بخورد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: برپایی نوروزگاه در تمامی شهرستان‌های استان با هدف عرضه محصولات صنایع دستی، سوغات و اقتصاد مقاومتی روستایی برای استقبال از میهمانان نوروزی از دیگر تدابیر اتخاذ شده توسط اعضای ستاد تسهیلات خدمات سفر استان مرکزی است و در این اماکن حال و هوای شاد و مفرحی برای بازدید کنندگان تدارک شده است.
زندیه وکیلی گفت: تقویت نظارت و ارائه خدمات در عابر بانک‌ها، کشیک نانوائی ها، فعالیت داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی از دیگر برنامه‌هایی است که در نوروز امسال در استان مرکزی با حساسیت دنبال می‌شود تا مردم و مسافران نوروزی مشکلی در این خصوص نداشته باشند.
وی با بیان اینکه شهرستان‌های اراک، ساوه، محلات، خمین و دلیجان به عنوان قطب گردشگری استان مرکزی مطرح هستند گفت: امکانات و خدمات ستاد سفر در این مناطق به صورت ویژه دیده شده است.
*تلاش هدفمند برای معرفی استان مرکزی به عنوان مقصد گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: استان مرکزی به دیار مشاهیر شهرت دارد و ظرفیت‌های غنی گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد که کمتر معرفی شده است و تلاش مجموعه ستاد خدمات سفر استان در نوروز امسال این موضوع قرار گرفته که داشته‌های گردشگری برجسته شود و ماندگاری مسافران عبوری نوروز در این خطه بیشتر باشد.
سیدمحمد حسینی افزود: تجهیز مجتمع‌های بین راهی و رفاهی، توسعه خدمات زیر بنایی، اطلاع رسانی بهینه از ظرفیت‌های گردشگری با تهیه دست نوشته‌ها و کتابچه‌های گردشگری شهرستان‌ها از جمله اقدام‌های انجام شده برای افزایش حضور گردشگران در استان مرکزی است.
وی ادامه داد: ۶ بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان‌های استان مرکزی از جمله اراک، دلیجان، خمین و ساوه، مراکز فروش صنایع دستی و سوغات در مبادی شهرستان‌ها استان، چاپ ۴۰۰ هزار نسخه دست نوشته، تهیه کتابچه‌های گردشگری شهرستان‌های استان، برپایی ۳۰ نوروزگاه در مبادی شهرهای و استقرار نمایشگاه‌های صنایع دستی از برنامه‌های ویژه برای خدمات به گردشگران نوروزی در استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی یادآور شد: سه هزار اثر تاریخی شناخته شده در استان وجود دارد که ۸۷۰ مورد از آنها به ثبت ملی رسیده و از جمله آن قنات ابراهیم آباد اراک است که در فهرست آثار جهانی نیز جای دارد و به منظور معرفی بهینه این جاذبه ارزشمند به گردشگران داخلی و خارجی یک نوروزگاه در این محل ایجاد شده است.
وی افزود: ۱۵ هتل و مهمانپذیر استان مرکزی با ظرفیت هزار و ۵۰۰ تخت برای اسکان مسافران نوروزی آماده است و در کنار این امکانات اسکان در مدارس تدارک شده توسط ستاد اسکان آموزش و پرورش استان نیز وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۱۲ موزه تاریخی، ۱۴ اقامتگاه بوم گردی، ۷۱ واحد استیجاری، ۴۱ مجتمع بین راهی و ۵۷ دفتر خدمات مسافرتی در این استان از آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی برخوردار هستند.
حسینی با یادآوری فعالیت ستاد بحران استانداری مرکزی در ایام نوروز، افزود: نمایندگان مرتبط با دستگاه‌های فعال در ستاد نوروزی در تمامی تعطیلات نوروزی در استان فعال هستند و مسائل و مشکلات احتمالی استان توسط کشیک‌های مستقر پیگیری می‌شود.
حسینی افزود: ۱۰ کمیته شامل خدمات حمل و نقل، امداد و نجات، انتظامی، امنیتی و ترافیک، هماهنگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، برنامه ریزی و آمار، اسکان، نظارت و تنظیم بازار، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، بهداشت سلامت و محیط زیست و اطلاع رسانی، تبلیغات و امور فرهنگی در ستاد تسهیلات نوروزی استان فعالیت دارند.
* ۲۵۰ گروه راهداری در طرح نوروزی استان مرکزی در خدمت مسافران نوروزی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: ۲۵۰ گروه راهداری با مشارکت ۳۵۰ نیروی انسانی در سطح ۳۲ راهدارخانه در نوروز امسال در جاده‌ها برای همراهی با مسافران و میهمانان نوروزی حضور دارند.
علی زندی فر افزود: در طرح نوروزی امسال، ۲ گروه به صورت شبانه روزی در راهدارخانه‌های استان مرکزی فعال است و ۱۰ گشت نامحسوس با همکاری پلیس راه استان در راستای برخورد با رانندگان متخلف و افزایش ایمنی در جاده‌ها ایجاد شده است.
وی گفت: ۱۷۲ نقطه پر حادثه در سال ۸۶ در این استان وجود داشت که سالانه نواقص ۱۰ تا ۱۵ نقطه آنها برطرف شده و اکنون ۳۲ نقطه پرحادثه درسطح جاده‌های این استان باقی است که تمامی آنها آشکار سازی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: هزار و ۷۰۰ کیلومتر از خط کشی قسمت‌های سبقت ممنوع جاده‌های اصلی و فرعی استان نیز با تاکید پلیس برای جلوگیری از تخلف احتمالی رانندگی به صورت دوبل خط کشی و شیارزنی شده است.
زندی فر ادامه داد: همچنین ۲۵۰ کیلومتر از روشنایی جاده‌های استان مرکزی به روز رسانی شده و اکنون نقطه خاموشی در جاده‌های استان وجود ندارد و مسافران نوروزی می‌توانند ایمن در سطح این جاده‌ها برانند.
وی افزود: سه نقطه پرخطر در محورهای اراک – بروجرد، ساوه – تهران و ساوه – بویین زهرا وجود دارد که روشنایی این نقاط نیز در دست تأمین شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۱۰۰ چراغ راهنمای پلیس برای نصب در جاده‌های استان تهیه شده که با نظر کارشناسی عوامل پلیس در مسیر جاده‌های در مناطق مختلف نصب شده است.
زندی فر گفت: نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در طرح نوروزی امسال این استان افزایش نمی‌یابد و خدمات این حوزه با قیمت مصوب جاری ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: ۵۰ شرکت حمل و نقل مسافربری برون شهری در طرح نوروزی امسال وظیفه جابه جایی ایمن و آسان مسافران را در استان مرکزی بر عهده دارند و پیش بینی لازم برای جایگزینی وسایل نقلیه عمومی در صورت بروز نقص فنی احتمالی نیز شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: در طرح نوروزی امسال پنج شرکت امداد خودرو وظیفه خدمت رسانی به مسافران را در استان برعهده دارد و چهار تیم نیز نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام می‌دهد.
زندی فر با بیان اینکه طرح نوروزی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از امروز (۲۴ اسفند ماه) کلید خورده و تا نیمه فروردین ادامه دارد، گفت: تیم‌های نظارتی این اداره کل در ایام تعطیلات نوروزی علاوه بر نظارت بر ایمنی، تجهیزات و لاستیک وسایل حمل و نقل عمومی و خدمات مجتمع‌های رفاهی بین راهی را نیز رصد می‌کنند.
وی افزود: طرح نظرسنجی پیامکی و حضوری در ایام سفرهای نوروزی نیز در این استان انجام می‌شود که در قالب پرسشنامه در سطح پایانه‌های مسافربری و یا با ثبت شماره تلفن همراه انجام می‌شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: مسافران می‌توانند هرگونه شکایت احتمالی از شرکت‌های مسافربری، وضعیت اتوبوس‌ها و راننده‌ها را با شماره ۳۳۱۳۰۰۰۸-۰۸۶ به منظور رسیدگی منتقل کنند.
زندی فر افزود: پیش بینی می‌شود برخی محدودیت‌های ترافیکی برای وسایل نقلیه سنگین در جاده قدیم ساوه- همدان در ایام نوروز اعمال شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خاطر نشان کرد: رانندگان برای اطلاع از سایر محدودیت‌های ترافیکی می‌توانند با تلفن گویای ۱۴۱ تماس بگیرند و یا با مراجعه به سایت مرکز مدیریت راه‌های کشور به آدرس: www.141.ir از وضعیت راه‌های استان مطلع شوند.
* ۶۲۰ کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی در استان مرکزی آماده شد
معاون پژوهشی و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: این کلاس‌ها در قالب ۷۲ مدرسه در ۱۵ منطقه استان برای اسکان و ارائه خدمات به مسافران نوروزی آماده سازی شده است.
بهرام حسین آبادی افزود: ۱۵ پایگاه در کلیه شهرستان‌های استان برای راهنمایی و اسکان مسافران نوروزی فراهم شده است تا مسافران با مراجعه به این مراکز نسبت به اقامت در محل‌های مورد نظر اقدام کنند.
وی ادامه داد: برای خدمت رسانی هرچه بیشتر به مسافران نوروزی سه دسته خدمات شامل ۱۵۵ کلاس ویژه، ۳۴۵ کلاس نوع الف و ۱۲۰ کلاس نوع ب در استان برای گردشگران فرهنگی آماده سازی شده است.
معاون پژوهشی و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۲۹۳ نفر به عنوان عوامل اجرایی طرح نوروزی امسال وظیفه خدمت رسانی و راهنمایی مسافران نوروزی برای اقامت در مکان‌های تجهیزشده در این استان را برعهده دارد.
حسین آبادی افزود: نرخ ماندگاری مسافران نوروزی در ستاد اسکان این استان یک و هشت تا ۲ نفر روز بوده است و می‌طلبد با اجرای امور فرهنگی و شناسایی هرچه بیشتر ظرفیت‌های این استان به مسافران زمان ماندگاری گردشگران بیشتر شود.
وی گفت: برای خدمت رسانی هرچه بیشتر به مسافران نوروزی دست نوشته‌هایی شامل محل اسکان مسافران تهیه و در ورودی شهرها نصب و با برگزاری نشست‌هایی با ستاد محلی توصیه‌ها و آسیب‌ها سال‌های گذشته شناسایی و تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات پیش بینی شده است.
معاون پژوهشی و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی خدمت رسانی به فرهنگیان را از برنامه‌های اولویت‌های آموزش و پرورش دانست و افزود: در صورت مراجعه کارمندان دولت و افراد آزاد برای جلوگیری از برپا کردن چادر در اطراف محل اسکان آمادگی خدمت رسانی به این افراد نیز وجود دارد.
حسین آبادی گفت: آموزش و پرورش با احترام به مصوبات کارگروه خدمات سفر تلاش می‌کند خدمت رسانی به مسافران به گونه‌ای انجام شود که از ایجاد ضرر و زیان برای سایر صنوف فعال در این حوزه جلوگیری شود.
* برخورد قاطع و بدون اغماض با رانندگان حادثه ساز
فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: پلیس راه استان مرکزی به منظور کاهش تصادفات رانندگی و سفری ایمن بدون اغماق با رانندگان حادثه ساز برخورد قانونی می‌کند و کم توجهی به قانون از سوی رانندگان خط قرمز است.
سرهنگ ایرج کهریزی افزود: طرح ترافیک نوروزی با شعار 'پرهیز از خطر – آرامش در سفر ' از ۲۴ اسفند در استان همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی کلید خورده است و تا ۱۵ فروردین ماه سال آتی ادامه دارد.
وی بیان کرد: استفاده از خودروی وانت بار برای جا به جایی مسافر موضوعاتی است که پلیس راه با آن برخورد می‌کند و برای فرهنگ سازی همایش وانت بارها با همکاری راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام و تجهیزات ایمنی برگزار شده است.
فرمانده انتظامی استان مرکزی اظهار کرد: جاده قدیم همدان – ساوه از جمله راه‌های پرترافیک و حادثه خیز استان است که در ایام نوروز محدودیت‌های ترافیکی تردد تریلی و کامیون از ساعت ۱۲ ظهر ۲۸ اسفند تا اول فروردین ماه سال آتی در آن اعمال می‌شود.
سرهنگ کهریزی گفت: همچنین از ساعت هفت صبح روزهای ۱۳ تا ۱۸ فروردین ماه سال آتی نیز تردد کامیون و تریلر در محور قدیم ساوه به همدان به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی ممنوع است.
وی افزود: خط کشی در محورهای اصلی آزاد راه و بزرگراه، آموزش مدیران فنی شرکت‌های مسافربری و باربری، ممنوعیت روکش آسفالت از دیگر اقدامات پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی در روزهای پایانی سال است.
وی اظهار کرد: کنترل خودروهای ناوگان مسافربری در ترمینال، در پاسگاه مبدا و در داخل اتوبوس‌ها با هدف کاهش تصادفات رانندگی در دستور کار پلیس راه استان مرکزی برای تعطیلات نوروزی قرار دارد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: استفاده از ظرفیت الکترونیکی در اجرای طرح نوروزی به ویژه سامانه هوشمند ناوگان مسافربری نیز اندیشیده شده است.
سرهنگ کهریزی افزود: دوربین‌های تعبیه شده در اتوبوس‌ها تمامی اعمال و رفتار رانندگان از قبیل تخلفات حادثه خیز، استفاده از تلفن همراه را به پاسگاه‌های انتظامی پلیس راه گزارش می‌کند.
وی اظهار کرد: سامانه نظارت مردمی ۱۲۰ و ۱۱۰ نیز بر ناوگان مسافربری در استان کنترل دارد تا مردم تخلفات و یا تقدیر از رانندگان اتوبوس‌ها را با پیامک اعلام کنند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: با تأیید تخلف‌های رانندگان، ضمن جریمه، اعمال قانون اجرا می‌شود و نمره منفی در پرونده راننده متخلف درج خواهد شد.
سرهنگ کهریزی افزود: حمل مسافر در قسمت بار وسیله نقلیه ممنوع است و پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی با رانندگانی متخلف برخورد قانونی می‌کند.
وی اظهار کرد: ۳۵ تیم کنترل محسوس و ۱۰ تیم کنترل نامحسوس رفتار رانندگان در محورهای ارتباطی استان را رصد می‌کنند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: برای اولین باردر تعطیلات نوروز امسال از ظرفیت پلیس یاران نوجوان در استان در پایه‌های تحصیلی ۷، ۸ و ۹ مقطع اول متوسطه استفاده خواهد شد.
سرهنگ کهریزی افزود: در سال گذشته ۴۵ درصد از تصادفات استان به علت واژگونی، ۵۷ درصد بی توجهی به جلو به علت خستگی، ۲۸ درصد به علت انحراف به چپ، پنج درصد حق تقدم عبور، ۴۰ درصد از کشته شدگان نوروزی از رانندگان، ۳۳ درصد کشته شدگان در محورهای ارتباطی، ۶۰ درصد کشته شدگان سرنشین، ۱۷ درصد از کشته شدگان در آزاد راه‌ها، ۲۸ درصد در محورهای ارتباطی و ۲۲ درصد در محورهای اصلی جان خود را از دست داده‌اند.
وی اظهار کرد: استان مرکزی در انتقال مصدومان حوادث رانندگی به مراکز درمانی در زمره استان‌های برتر کشور بوده است.
سرهنگ کهریزی افزود: در این استان بیشترین تلفات جاده‌ای در جاده‌های آزاد راهی به علت خستگی رانندگان گزارش شده است.
وی، به مسافران نوروزی توصیه کرد: مدارک رانندگی را به همراه داشته باشند و با اطمینان از مطلوب بودن وضعیت فنی خودرو سفر ایمن و نوروز شادی را برای خانواده فراهم کنند.
*سیمای شهری اراک در آستانه نوروز با ۷۶ نماد ویژه آراسته شده است
شهردار اراک گفت: سیمای شهری اراک در آستانه نوروز با ۷۶ نماد ویژه آراسته شده و آمادگی کامل برای استقبال از بهار در این کلانشهر وجود دارد.
داود تاجران افزود: ۱۰ سفره هفت سین در حجم و اشکال مختلف در سطح میادین شهری اراک پهن شده است و ضمن نصب ۱۰ نماد فرهنگی و نوروزی در بخش‌های مختلف شهر، پنج نماد از لبخند انسانی و شادی نیز آذین بخش این کلانشهر در آستانه نوروز است.
وی گفت: در راستای اجرای طرح‌های استقبال از نوروز و ایجاد نمادهای مختلف در کلانشهر اراک حدود ۶ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
شهردار اراک بیان کرد: ایجاد سقف نوروزی در یکی از خیابان‌های پرتردد اراک، نصب ۴۶ نماد زینتی لاله و چهار نماد از پرچم ایران در نقاط مختلف کلانشهر اراک از دیگر برنامه‌های تدارک شده برای آراستگی شهری در نوروز امسال است.
وی ادامه داد: فراز خیابان ۲ شهید (سهام السلطان) اراک نیز در آستانه نوروز با چترهای رنگی پوشانده می‌شود و در واپسین گام‌ها تا بهار، نخستین گالری موزه خیابانی ایران در خیابان شهید رجایی به بهره برداری می‌رسد.
تاجران اظهار کرد: چهار هزار متر مربع نقاشی سه بعدی بر روی دیوارهای شهر ایجاد خواهد شد و تا پایان سال نیز تمام نیمکت‌های عمومی خیابان‌های شهید رجایی، شهید بهشتی، کوی علی ابن ابیطالب (ع)، کوی سجادیه و رودکی اراک تعویض و ساماندهی می‌شود.
وی گفت: رنگ آمیزی و نورپردازی پل خیبر، ایجاد نخستین پیاده راه شهری در دروازه شهرجرد اراک، نورپردازی درختان، مقبره آقا محسن عراقی و ورودی شهرک رضوی، ساماندهی پنج آب نما در میادین شهدا، آزادگان، ملت، هفت تیر و صنعت، رنگ آمیزی و گلکاری ویژه در حد فاصل میدان جهاد تا میدان سرداران، رنگ آمیزی هفت هزار متر جداول و نصب ۲ هزار پرچم ایران و بهارانه بخش دیگری از برنامه‌های شهرداری اراک برای استقبال از نوروز است.
شهردار اراک افزود: تدابیر لازم برای گلباران شهر اراک توسط یک فروند هواپیما در شب سال نو اندیشیده شده است.
وی اظهار کرد: همه تلاش‌ها در مجموعه شهرداری برای افزایش روحیه نشاط و شادی مردم در ایام نوروز به کار گرفته شده و نیروهای مدیریت شهری با تلاش شبانه روزی در این زمینه فعالیت دارند.
شهردار ارا‌ک گفت: جشنواره‌های هفت سین نوروزی، رنگ آمیزی تخم مرغ و گالری خیابانی برای نخستین بار در کشور توسط شهرداری اراک با هدف ترویج و آشنایی خانواده‌ها با سمت و آئین‌های نوروزی برپا می‌شود.
داوود تاجران افزود: جشنواره گل‌های لاله در مرکز تولید گل در شهر صنعتی اراک دایر می‌شود تا شهروندان از آن دیدن کنند.
وی اظهار کرد: شهرداری اراک برای حمل اجساد ناشی از سوانح جاده‌ای ۲ دستگاه آمبولانس در نظر گرفته تا در ایام تعطیلات به کارگیری شود.
*تدارک ۱۱ آمبولانس اورژانس برای ارائه خدمات به حوادث جاده‌ای در استان مرکزی
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی نیز گفت: ۱۱ آمبولانس پشتیبان نیروهای اورژانس ۱۱۵ برای ارائه خدمات در این استان تدارک شده است.
دکتر پریا بهرامی افزود: ۱۰ تیم خدماتی به نام ایستگاه سلامت در راه‌های ارتباطی استان مستقر شده و از ۲۵ اسفند سال جاری تا ۱۵ فروردین سال ۹۷ آماده ارائه خدماتبه مسافران نوروزی هستند.
وی اظهار کرد: ۳۵ پایگاه اورژانس ۱۱۵ آماده ارائه خدمات از نخستین روز تعطیلات به مسافران نورزی به استان مرکزی هستند.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی گفت: پایگاه‌های اورژانس در طرح نوروزی از هشت صبح تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در محورهای ارتباطی استان در پایگاه‌های جاده‌ای مستقر هستند.
دکتر بهرامی افزود: نیروهای اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی استان خدمات پیش بیمارستانی را در ایام تعطیلات نوروزی ارائه می‌کنند و برنامه کشیک آنان به تفکیک به واحدها و ستاد تسهیلات خدمات سفر ابلاغ شده است.
وی اظهار کرد: برنامه سایر دستگاه‌های خدمات رسان درمانی شامل بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، دندانپزشکی‌ها، مطب‌های خصوصی، مراکز درمانی نیروهای مسلح نیز گرفته شده و در اختیار دبیر خانه ستاد تسهیلات خدمات سفر گذاشته شده است.
وی با یادآوری اینکه، کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست به دانشگاه علوم پزشکی اراک واگذار شده است، گفت: دبیری این ستاد به مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان واگذار شده است.
* استقرار بالگرد امدادی برای خدمات حوادث جاده‌ای استان مرکزی در نوروز
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: یک دستگاه بالگرد امدادی در ایام تعطیلات نوروزی برای ارائه خدمات درمانی در حوادث احتمالی توسط جمعیت هلال احمر استان پیش بینی شده است.
دکترمحمد محمدی افزود: برای اجرای طرح ملی امداد و نجات نوروزی در استان مرکزی ۱۲ پایگاه ثابت و هشت پایگاه موقت از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به مدت ۲۰ روز در استان تدارک شده است.
وی اظهار کرد: ۲۰۰ امدادگر به صورت تخصصی دوره‌های امداد و نجات به ویژه امداد و نجات جاده‌ای را در راستای اجرای طرح ملی امداد و نجات نوروزی گذرانده‌اند و در ایام تعطیلات آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی هستند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: با توجه به رسالت جمعیت هلال احمر در امداد و نجات مصدومان، در سطح جاده‌های این استان گروه‌های مهارت دیده در آماده باش هستند.
دکتر محمدی افزود: انتقال مصدومان حادثه دیده درراه‌های استان با همکاری پلیس راه، راهداری، اورژانس انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: اسکان و تغذیه اضطراری از دیگر خدماتی است که جمعیت هلال احمر در ایام تعطیلات نوروزی برای حوادث احتمالی در استان پیش بینی کرده و در این راستا هر روز ۱۲۰ نیرو عملیات پشتیبانی آن را برعهده دارند.
وی بیان کرد: ۲۰ پست ثابت، هشت خیمه نماز، ۱۱ فضا دوستدار نماز و ۲۰ ایستگاه سلامت در دومین طرح ملی جمعیت هلال احمر برای مسافران نوروزی کمیته ایمنی و سلامت مسافران نوروزی پیش بینی شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: در ۲۰ ایستگاه سلامت امکانات سنجش فشار خون و قند خون به صورت رایگان وجود دارد.
دکترمحمدی افزود: توزیع اقلام تبلیغاتی از جاذبه‌های گردشگری استان با همکاری میراث فرهنگی استان توسط اعضای جمعیت هلال احمر استان در ایام تعطیلات نوروزی انجام می‌شود.
استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر وسعت و یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت از شمال با استان‌های تهران و قزوین، از غرب با استان همدان، از جنوب با لرستان و از شرق با قم و اصفهان ارتباط دارد.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.