صفحه اصلی / حاشیه و متن انتخاب آثار لوور در تهران

حاشیه و متن انتخاب آثار لوور در تهران

 
«تسهیلات و تخفیفات برای بازدید از "لوور در تهران" در دست بررسی است و بعد از تعطیلات نوروز درباره‌ی آن تصمیم گیری می‌شود.»
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، جبرئیل نوکنده با اشاره به درخواست‌ها و پیشنهادهایی مبنی بر ارائه تسهیلات و تخفیف به بازدیدکنندگان مختلف از نمایشگاه «لوور در تهران» می‌گوید: در حال مذاکره هستیم و پیشنهادات را دریافت می‌کنیم تا تورهای مختلفی براساس این پیشنهادات برای بازدید از نمایشگاه لوور برگزار کنیم.
او برگزاری تور ویژه باستان‌شناسان، موزه‌داران، دبیران تاریخ و هنر، خبرنگاران، جامعه راهنمایان تهران را از جمله پیشنهادهایی بیان می‌کند که تا کنون به موزه ملی ایران مطرح شده‌اند و می‌افزاید: تا کنون نیز اگر کسی به موزه مراجعه کرده و این درخواست را داشته با او همکاری کرده‌ایم، با این وجود اکنون فقط پیشنهادها را گرفته و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
به گفته‌ی وی؛ پیشنهادهای مطرح شده برای استفاده از این تسهیلات، مربوط به بعد از تعطیلات نوروز بوده است.
مدیر کل موزه ملی ایران با بیان این‌که تا کنون روزانه متوسط بازدید کننده از نمایشگاه "لوور در تهران" ۱۵۰۰ نفر بوده است، ادامه می‌دهد: این آمار برای همکاران فرانسوی ما بسیار جالب بود، آن‌ها فکر نمی‌کردند که این نمایشگاه، جزو نمایشگاه‌های پر بازدیدی باشد که در حال انجام است، همچنین نمایشگاه عکس‌های آقای کیارستمی نیز براساس نوشته‌های دفتر یادبود نمایشگاه، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
او با این وجود بر استقبال چشمگیر مردم و گردشگران از این نمایشگاه اشاره می‌کند و با بیان این‌که در حال حاضر سالن‌های این نمایشگاه حتی ساعتی از حضور گردشگران خالی نیست، تاکید می‌کند: هرکس بیاید ما خوشامد می‌گوئیم، موزه ملی ایران نسبت به برگزاری این نمایشگاه نگاه اقتصادی ندارد. ما آثار را برای دیدن آورده‌ایم نه جنبه‌های دیگر.
منوی انتخابی از آثار لوور نداشتیم
مدیر کل موزه ملی ایران با اشاره به برخی صحبت‌ها و نظرها در فضای مجازی درباره‌ی نمایش فقط دو عدد از آثار تاریخی ایران در نمایشگاه «لوور در تهران» که از لوور فرانسه به تهران آورده شده‌اند، اظهار می‌کند: می‌گویند فرانسوی‌ها به ما منو داده‌اند تا براساس آن آثار این نمایشگاه را انتخاب کنیم، در حالی که این طور نیست، ما با انتخاب آثار کنونی در نمایشگاه لوور در تهران قصد داشتیم شانس دیدن را به هموطنان‌مان بدهیم و آثار فرهنگ‌های کهن را به کشورمان بیاوریم.
او ادامه می‌دهد: اگر تعداد زیادی اثر از ایران برای این نمایشگاه انتخاب می‌کردیم، هیچ مشکلی نبود اما نگاه ما اصلاً این نبود، بلکه قصدمان آشنایی کلی مردم با لوور و دیگر فرهنگ‌های دنیا بود، هیچ سفارش و درخواستی در این زمینه نبود.
وی اضافه می‌کند: با توجه به سالگرد بورس تهران و این‌که لوگوی آن، از بیرق لرستان انتخاب شده بود و آن را به این مناسبت انتخاب کردیم، تصمیم گرفتیم یک شیء کاوش باستان‌شناسی نیز از دوره ایلام انتخاب کنیم. نمی‌دانم چرا عده‌ای می‌گویند فرانسوی‌ها این آثار را انتخاب کرده‌اند. دو طرف برای این کار، همکاری کردیم. این طور نیست که آن طرف شیء را به ما تحمیل کند.
به گفته‌ی مدیر کل موزه ملی ایران؛ در انتخاب آثار کوچک‌تر آثاری که نفیس‌تر یا بهتر بودند، انتخاب شده‌اند.
باید به مسائل فنی و فیزیکی ساختمان موزه ملی توجه می‌شد
نوکنده در پاسخ به این پرسش که برخی افراد معتقدند موزه ملی ایران می‌توانست آثار نفیس‌تری از آثار کنونی برای نمایش در این نمایشگاه انتخاب کند، توضیح می‌دهد: موزه ملی ایران باید با توجه به درگاه ورودی موزه که دو مترو ۲۰ سانتی متر است و حجم آثاری که باید در کف سالن‌ها قرار می‌گرفت و ساختِ ساختمانی آن باید تحمل وزن‌های سنگین را از نظر فنی و ساختمانی می‌داشت، انتخاب می‌کرد.
وی با تاکید بر این‌که دو طرف ایرانی و فرانسوی براساس مذاکرات انجام شده با یکدیگر دست به انتخاب آثار زدند، تاکید می‌کند: براساس امکانات و امکان حمل‌ونقل گالری به گالری، باید شرایط حمل‌ونقل آثار بررسی می‌شدند، از سوی دیگر یکسری آثار هستند که از نظر قوانین امکان جابجایی آن‌ها را نداشتیم، کارشناسان حفاظت فنی این مورد را بررسی و اعلام می‌کنند.
او ادامه می‌دهد: مخالفتی برای آوردن آثار بزرگ‌تر نبود، اما باید به این فکر می‌کردیم که از نظر ساختار، امکان انتقال آثار وجود داشت؟ آیا از داخل درگاه موزه می‌توانستیم آن‌ها را عبور دهیم؟ ما براساس امکانات موزه ملی ایران و استمدادهای لازم این آثار را انتخاب کردیم.
وی همچنین در مورد هزینه‌ی بازدید از نمایشگاه «لوور در تهران» در موزه ملی ایران می‌گوید: هزینه بازدید از گالری "لوور" و گالری "عکس‌های کیارستمی" پنج هزار تومان است، اما مشتریان بانک آینده به عنوان اسپانسر این نمایشگاه، با ارائه مدارک می‌توانند این نمایشگاه را رایگان ببینند.
نمایشگاه "لوور در تهران" که از ۱۵ اسفند در موزه ملی ایران بازگشایی شده تا ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ در این موزه فعال است. موزه ملی ایران در خیابان امام خمینی (ره)، نبش خیابان سی‌تیر قرار دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.