صفحه اصلی / قرارداد توسعه آبان و پایدار غرب با کنسرسیوم ایرانی-روسی امضا می‌شود

قرارداد توسعه آبان و پایدار غرب با کنسرسیوم ایرانی-روسی امضا می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، قرارداد توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب با هدف اجرای طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه)، برای یک دوره ۱۰ ساله امضا می‌شود.
هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه ظرف ۱۰ سال آینده است؛ در عین حال این قرارداد برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر و با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود، همچنین سهم مشارکت شرکت روس در این قرارداد ۸۰ درصد و سهم شریک ایرانی ۲۰ درصد است.
مهم‌ترین شرح کار نهایی شده در این قرارداد شامل انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و تجهیز چاه‌ها به پمپ‌های درون چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تاسیسات موجود، نصب تفکیک‌گر، نصب جریان‌سنج چند فازی، تبدیل یک حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب و… در فاز نخست و خرید و نصب واحد انتقال نفت و گاز و آب، حفاری هشت حلقه چاه توصیفی – تولیدی، خرید و نصب پمپ‌های درون‌چاهی، نصب و راه‌اندازی تفکیک‌گر دائم، انجام لرزه‌نگاری ۳ بعدی، حفاری کنارگذر و… در فاز دوم برای مجموع هر دو میدان است.
برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب معادل ۶۷۴ میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی پمپ‌های درون‌چاهی) است و هزینه‌های غیرمستقیم آن نیز معادل ۶۸ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.
با اجرای این طرح، زمینه‌های اشتغال فنی گسترده در استان ایلام و به ویژه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های ESP برای نخستین بار در این منطقه فراهم می‌شود. همچنین انتظار می‌رود شرکت زاروبژنفت، فناوری خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان پیاده سازد و طرف‌های ایرانی نیز با این فناوری و کاربرد آن آشنا شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.
این قرارداد به دنبال امضای تفاهم‌نامه با شرکت روسی زاروبژنفت در ۲۲ تیرماه پارسال در زمینه مطالعه میدان‌های آبان و پایدار غرب به منظور شتاب در برنامه‌های توسعه میدان‌های مشترک و بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی است.
میدان مشترک آبان در ۳۸ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران و میدان پایدار غرب در ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و ۳۵ کیلومتری مرکز فرآورشی چشمه‌خوش در استان ایلام و مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته‌اند. تولید نفت کنونی این دو میدان در مجموع ۳۶ هزار بشکه در روز است.

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.