صفحه اصلی / ۲ هزار واگن جدید به ناوگان متروی ۹ کلانشهر افزوده می‏ شود

۲ هزار واگن جدید به ناوگان متروی ۹ کلانشهر افزوده می‏ شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، کوروش هاشمی، قائم مقام شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل‌و‌نقل در نشست تخصصی طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر» در تشریح این طرح گفت: به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ و آیین‌نامه اجرایی آن، این طرح از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شده است.
وی افزود: این طرح به منظور بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی، مدیریت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی‌ان‌جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی اجرا خواهد شد.
هاشمی ادامه داد: براساس مصوبه شورای اقتصاد، ۲ هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در هشت کلانشهر) در سال‎های ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مطابق مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال، ۱۴۲ هزار و ۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸ هزار و ۸۶۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده، اظهار کرد: با اجرای کامل این طرح، پیش‌بینی می‎شود در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱,۴۲ میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ میلیارد دلار صرفه‎جویی شود.
به گفته هاشمی، طول مدت اجرای این طرح در تهران ۱۰ سال (تا پایان سال ۱۴۰۹) و در کلانشهرها ۱۵ سال (تا پایان سال ۱۴۱۴) پس از شروع به کار واگن‌های جدید است.
وی با بیان اینکه با اجرای کامل این طرح در طول دوره حدود ۱۷,۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد مترمکعب سی‌ان‌جی و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود و نیز ۴۷,۱ میلیون تن معادل دی‎اکسید‎کربن کاهش آلاینده‎های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت، ادامه داد: سهم تهران در طول دوره ۱۰ ساله، صرفه‌جویی حدود ۹.۴۹ میلیارد لیتر بنزین، ۴.۰۹ میلیارد مترمکعب سی‌ان‌جی و ۰.۴۰۶ میلیارد لیتر گازوئیل است، همچنین ۲۵.۷ میلیون تن معادل دی‎اکسید‎کربن کاهش آلاینده‎های زیست‌محیطی محقق می‌شود.
قائم مقام شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل به ارزش سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از این طرح اشاره کرد و گفت: ارزش سوخت صرفه‌جویی شده، پس از اندازه‌گیری و صحه‌گذاری ازسوی این شرکت، در بازه‌های زمانی سه ماهه به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد. مبنای بازپرداخت به ازای صرفه‌جویی ناشی از افزایش سفر در سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری با تحقق هر سفر اضافی برابر ۹,۸ سنت پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای کلانشهرهای مذکور، با اعلام سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت (از طریق سامانه پایش و نظارت بر اجرای طرح) در سررسیدها از سوی شرکت ملی نفت ایران و از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه‌جویی شده، از طریق شهرداری تهران و سایر کلانشهرها به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد.
به گزارش شانا، نشست تخصصی طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر» با حضور نمایندگان شهرداری و سازمان‌های قطار شهری هشت کلانشهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم با هدف توجیه نمایندگان کلانشهرها در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برگزار شد.
هدف از این نشست، توضیح کامل طرح و مصوبه، توضیح مباحث اندازه‌گیری و صحه‌گذاری، نحوه اجرای مصوبه و دریافت گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی شهرداری‌ها و سازمان‌های قطار شهری هشت کلانشهر برای ورود هزار دستگاه واگن جدید بود.

همچنین مطالعه کنید:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز،  اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.