صفحه اصلی / تجارت ۵میلیارد دلاری ایران و پاکستان دور از دسترس نیست

تجارت ۵میلیارد دلاری ایران و پاکستان دور از دسترس نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، همایش تجاری ایران و پاکستان با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان و فعالان اقتصادی دو کشور در اسلام‌آباد برگزار شد. هیات ۳۰ نفره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز به سرپرستی حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق در این همایش حاضر شد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به همراه یک هیات ۳۰ نفره از بخش‌های مختلف بازرگانی و اقتصادی کشورمان، شامگاه یکشنبه سفر سه‌روزه به پاکستان را آغاز کرد. تلاش برای تسهیل و ایجاد زمینه‌های لازم در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، به‌ویژه بخش‌های خصوصی دو کشور از اهداف این سفر عنوان شده است.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران در خصوص افزایش همه‌جانبه مناسبات با این کشور همسایه از جمله روابط تجاری و اقتصادی ، با تمام توان وارد عرصه شده است و در انتظار پاسخ مثبت دوستان پاکستانی است.
ظریف امروز دوشنبه در همایش تجاری ایران – پاکستان در شهر اسلام‌آباد افزود: ما همچنان آماده‌ایم تا نیازهای انرژی پاکستان از جمله در زمینه نفت، گاز و برق را در هر حجمی از نیاز در اسرع وقت تأمین کنیم.
او درباره صادرات گاز ایران به پاکستان، اظهار کرد: ایران در راستای عمل به تعهدات خود در زمینه قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان تاکنون بیش از دو میلیارد دلار برای احداث این خط لوله هزینه کرده است و منتظر اقدامات عملی از سوی دوستان پاکستانی جهت عمل به تعهداتشان در قرارداد خط IP هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه پاکستان هشتمین مقصد صادراتی ایران در ۱۰ ماه گذشته بوده است، گفت: حضور هیات بلندپایه اقتصادی متشکل از بخش خصوصی در این سفر حاکی از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بیش‌ازپیش مناسبات بازرگانی میان دو کشور دوست و برادر پاکستان است.
ظریف با ابراز خرسندی از حضور در همایش تجاری ایران و پاکستان در هفتادمین سالگرد برقراری روابط دو کشور، افزود: دو کشور با داشتن اشتراکات فرهنگی، قومی، مذهبی و داشتن بهترین روابط مسالمت‌آمیز طی سالیان طولانی و نیز برخورداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی فراوان ، می‌توانند مکمل و تأمین‌کننده نیازهای یکدیگر در عرصه‌های مختلف تجاری و بازرگانی و حتی صنعت گردشگری باشند.
او در مورد مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان نیز گفت: با توجه به هدف‌گذاری مقامات عالی دو کشور در سال ۲۰۱۶ برای رساندن مبادلات بازرگانی دوجانبه تا سقف ۵ میلیارد دلار طی پنج سال، باید تلاش‌های مضاعفی برای دستیابی به این راهبرد از سوی دو طرف صورت گیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: حجم روابط تجاری ایران و پاکستان به‌رغم روند افزایشی قابل‌تحسین نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور به‌مراتب می‌تواند بیش از این افزایش یابد که البته مهم‌ترین عامل عدم بهره‌گیری از این ظرفیت فقدان مراودات بانکی میان دو کشور است ازاین‌رو مهم‌ترین اولویت در مبحث توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، می‌بایست برقراری روابط بانکی میان دو کشور باشد.
ظریف یادآور شد: به‌رغم تمامی موانع و مشکلات همچون عدم روابط بانکی و برخی مشکلات گمرکی،حجم مبادلات اقتصادی از (۸۶۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۵ ،با رشد ۳۵ درصدی در سال ۲۰۱۶به (یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار) و در ۹ ماهه اخیر با رشد ۵۰ درصدی به ۹۸۲ میلیون دلار)رسید.
او افزود: این افزایش حاکی از ظرفیت قابل‌ملاحظه و وجود پتانسیل‌های متعدد در حوزه همکاری‌های بازرگانی دو کشور است که در صورت برقراری روابط بانکی و دستیابی به موافقت‌نامه تجارت آزاد((FTAحجم مبادلات تجاری دو کشور به‌مراتب چشمگیرتر خواهد شد.
همکاری‌های دو کشور در حوزه  CPEC
وزیر خارجه کشورمان گفت : ایران از پیوستن به هر طرحی از جمله طرح کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) که موجب افزایش رفاه مردم و منطقه‌ای که در دهه‌های اخیر دچار فجایعی همچون جنگ‌های تحمیلی و تنش‌های فرقه‌ای بوده، استقبال می‌کند .
ظریف همچنین تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود در منطقه می‌تواند نقطه اتصال کریدور اقتصادی چین – پاکستان به بازار عظیم آسیای میانه،روسیه و قفقاز و به‌تبع آن اروپا بوده و عاملی برای تقویتCPEC  باشد.
او ادامه داد: پیوستن ایران به این طرح، به موضوع مکمل یکدیگر شدن بنادر گوادر و چابهار کمک خواهد کرد و دیگر کسی به این بنادر به‌عنوان دو بندر رقیب نخواهد نگریست. ضمن آنکه بار دیگر در همین‌جا اعلام می‌کنم که ما از هرگونه حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های پاکستانی در منطقه آزاد چابهار استقبال می‌کنیم.
این مقام دیپلماتیک کشورمان گفت: تجارب ایران در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی، فناوری عالی، نانوتکنولوژی، ساخت سد، جاده، بزرگراه، نیروگاه‌های عظیم و خدمات فنی و مهندسی می‌تواند در روند اجرای پروژه‌های عمرانی و صنعتی در پاکستان و نیز طرح کریدور اقتصادی به‌طور قابل‌توجهی کمک کند و ما آمادگی کامل داریم تا این توانایی و تجارب را در اختیار برادران پاکستانی خود قرار دهیم.
توپ توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان در زمین بخش خصوصی است
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: روابط عمیق دینی، تاریخی، فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به‌خوبی توانسته است پیوندی قدرتمند بین دو ملت در تمام زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه روابط تجاری – اقتصادی و همکاری ین بخش خصوصی دو کشور ایجاد کند.
حسین سلاح ورزی، در همایش تجاری ایران – پاکستان تصریح کرد: مقامات عالی ایران و پاکستان، با تعیین هدف نیل به مبادلات دوجانبه ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور، مسئولیت سنگینی بر عهده دست‌اندرکاران روابط اقتصادی دو کشور گذاشته‌اند و حالا توپ در زمین بخش خصوصی است و ما به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی مکلف هستیم تا پرصلابت‌ترین  گام‌ها را برداشته و بهترین اقدامات را در این راستا انجام بدهیم.
سلام ورزی با بیان اینکه ایران پس از سپری کردن تحریم‌های ظالمانه به پشتوانه عزم و اقتدار ملی، فصل تازه‌ای از روابط خارجی را سامان می‌دهد، ادامه داد: در زمانی که اهریمن واگرایی و بی‌ثباتی در منطقه ما در حال خودنمایی است ، باید بتوانیم با برادری و حسن نیت و همکاری نزدیک دفع شر کرده و موانع همکاری را از سر راه دو کشور و منطقه و جهان اسلام برداریم؛ کاری که جز با همت و تلاش صادقانه اعضای بخش خصوصی دو طرف میسر نخواهد شد .
نایب‌رئیس اتاق ایران، اظهار کرد: ایجاد فضای صحیح کسب‌وکار و تصحیح ریل‌های اقتصاد رقابتی در بازار دو کشور و ارائه متقابل اطلاعات و آمارهای اقتصادی جهت تبیین بهتر شرایط و استفاده از مزیت همسایگی برای تجارت و سرمایه‌گذاری به‌عنوان کلید واژه همبستگی و تحکیم پایه‌های همکاری‌های برادرانه تأثیر بسزایی خواهد داشت.
او با بیان اینکه ایران و پاکستان با استفاده از پتانسیل‌های مکمل یکدیگر می‌توانند نقشی راهبردی در تحکیم امنیت و صلح جهانی ایفا کنند، افزود: بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه و ۵/۱ میلیارد نفری جهان اسلام می‌تواند به‌عنوان نقطه اتصال جوامع بعضاً متفرق مسلمانان عمل کرده و با تشریک‌مساعی و هم رسانی ظرفیت‌ها سد مستحکمی در برابر وسوسه کج اندیشان در اقصی نقاط جهان به وجود آوریم.
سلاح ورزی تأکید کرد: جهان امروز، جهان علم و تبدیل علم به ثروت است و فعالان بخش خصوصی دو کشور ایران و پاکستان می‌توانند  با تشکیل مراکز مشترک دانش‌بنیان، پارک‌های علمی فن‌آوری و با استفاده از منابع طبیعی و انسانی لایزال خویش لایق مصداق این تعبیر باشند.
به گفته او، ایران و پاکستان در تمامی بخش‌های اقتصادی از انرژی و برق ، نساجی ، پزشکی و دارویی ، کشاورزی و … حرف‌های زیادی برای گفتن در کنار هم دارند.
نائب رئیس اتاق ایران ادامه داد: به‌رغم تمامی موانع و مشکلات موجود به‌ویژه در حوزه روابط بانکی و برخی مشکلات گمرکی، در ۹ ماهه ۱۳۹۶ شاهد رشد ۵۰ درصدی با رقم ۹۸۲ میلیون دلار مجموع مبادلات دو کشور ایران و پاکستان بودیم که شامل رشد ۷ درصدی صادرات ایران به پاکستان و افزایش ۴۲ درصدی صادرات پاکستان به ایران بوده است.
سلاح ورزی افزود: این آمارها نشان می‌دهد توسعه روابط اقتصادی دو کشور دور از دسترس نیست اما رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری که توسط مقامات دو کشور تعریف شده، استفاده مؤثر و مفید از پتانسیل‌های بالقوه دو کشور توسط بخش‌های خصوصی طرفین را می‌طلبد.
او تأکید کرد: بخش خصوصی دو کشور باید با استفاده صحیح و اصولی از  ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی که در ایران و پاکستان وجود دارد، تعمیق و افزایش و استحکام هرچه بیشتر روابط اقتصادی دو طرف را در دستور کار خود قرار دهند و از مقامات دولتی بخواهند محدودیت‌های گمرکی، تعرفه‌ای و بانکی میان دو کشور را برطرف کنند تا بازرگانان دو کشور با فراغت بال به توسعه روابط بپردازند.
سلاح ورزی در پایان آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را برای  برگزاری همایش‌های مختلف تجاری – صنعتی در راستای تقویت و توسعه هر چه بیشتر سطح روابط اقتصادی اعلام کرد.
در این همایش محمد آصف، وزیر امور خارجه پاکستان، یونس داغا، قائم‌مقام وزارت بازرگانی پاکستان و غضنفر بلور، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان نیز حضور داشتند.
در پایان همایش، مذاکرات دوجانبه بین فعالان اقتصادی ایران و پاکستان در زمینه‌های فراورده‌های پتروشیمی، مواد شیمیایی،
مواد شوینده و بهداشتی، محصولات کشاورزی، امور نمایشگاهی، دارو و مکمل‌های غذایی برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.