صفحه اصلی / ۴۰ درصد از درختان قدیمی خیابان ولی‌عصر باقی مانده است

۴۰ درصد از درختان قدیمی خیابان ولی‌عصر باقی مانده است

مدیر گروه کاوش گفت: امروز ۶۷۸۰ درخت قدیمی در خیابان ولی‌عصر تهران باقی مانده است و حدس می زنیم ۱۶ هزار درخت دراین خیابان وجود داشته که امروز ۴۰ درصد آن باقی مانده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا سامان سیارکه طرح mapping خیابان ولیعصر را در نشست خیابان ولیعصر ارائه داد، اظهار کرد: شهر تهران با بیش از ۸.۵ میلیون نفر جمعیت جزو کلانشهرهای بزرگ دنیا قرار دارد. در تهران میزان تراکم ۱۲ هزار نفر در کیلومتر مربع برآورد شده است . خیابان ولیعصر نه تنها اقشار مختلف مردم، بلکه اقلیم نیمه بیابانی جنوب تهران را به کوهپایه‌های شمال آن وصل می کند.
وی افزود:‌ شهر تهران به دلیل اجرای طرح جامع که در سال ۴۶ تدوین شد به شهری تبدیل شده که قطعات آن به وسیله اتوبان‌ها از هم جدا شده است اما خیابان ولی‌عصر تقریبا تمام طول شمالی و جنوبی تهران را بدون قطع شدن طی کرده است. این خیابان جاده‌ای بیرون از شهر بود که دو کاخ مرمر و گلستان را به هم وصل می کرد و اختصاصی بود. بعد از سال ۱۳۲۰ جاده‌ای تفریحی محسوب می‌شد. در سال ۱۳۰۰ تهران چهار کیلومتر وسعت و ۲۵ هزار نفر جمعیت داشت اما در سال ۴۵ این تعداد به دومیلیون ۷۰۰ هزار نفر جمعیت با ۱۸۰ کیلومتر مربع افزایش پیدا کرد.
مدیرگروه کاوش ادامه داد: ساختمان‌های تهران در سال ۴۵ به‌طور متوسط دوطبقه بود که امروز به ۵ طبقه رسیده است یعنی طبقات، دو نیم برابر و سطح آن چهاربرابر شده است . سرانه اختصاص واحدهای مسکونی نیز کاهش یافته که بخشی از آن به دلیل طمع سرمایه‌گذاران بوده است. در حال حاضر بین ۵۰۰ هزار تا ۱میلیون خانه مسکونی خالی در تهران وجود دارد. طبق طرح جامع مسکن تهران که پنج سال پیش تدوین شد، این شهر بیش از ۱۵ درصد واحد مسکونی اضافه دارد.
سیار افزود: ترافیک تهران در اثر تراکم زیاد نیست بلکه به علت حرکت زیاد است. فاصله خانه تا محل کار در تهران در سال ۴۵ حداکثر ۶ کیلومتر بود اما امروز به ۴۰ کیلومتر رسیده است. در نتیجه مجبور شدیم بزرگراه ایجاد کنیم و آن را دو طبقه بسازیم. در حال حاضر ۱۰ درصد خیابان ولیعصر رها شده است؛ یعنی زمینی قبلا ساخته شده است اما امروز از آن استفاده نمی‌شود.
مدیر گروه کاوش میزان سطح تجاری تهران را ۲.۵ برابر استانداردهای جهانی اعلام کرد و گفت: این شهر از نظر خدمات فرهنگی با  استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. خیابان ولی‌عصر ۲.۵ درصد مساحت تهران را تشکیل می‌دهد اما ۱۴ درصد سینماها، ۷ درصد موزه‌ها و ۱۴ درصد کافه‌ها دراین خیابان قراردارد.  با وجود این که ۱۰درصد این خیابان رها شده است همچنان بار فرهنگی و توریستی تهران بر عهده این خیابان است.
به گفته سیار ۲۵ درصد هتل‌های ۵ ستاره، ۱۸ درصد تمام هتل‌های تهران در این خیابان ساخته شده است همچنین ۳۲درصد این خیابان فعالیت تجاری و ۶درصد آن فعالیت مسکونی دارد.
وی تصریح کرد:‌ خیابان ولی‌عصر می تواند شروع پیاده محوری در تهران باشد. این خیابان از نظر اتلاف وقت در ترافیک رتبه ۱۹۵ از ۲۰۵ شهر دیگر به خود اختصاص داده است. به طور میانگین در تهران زمان رسیدن از خانه تا محل کار۵۴ دقیقه برآورده شده است. شیب این خیابان نیز برای افراد پیاده – که معلولان را نیز شامل می‌شود- همچنین دوچرخه مناسب است. ما در گروه کاوش ۱۰ ماموریت تعریف کردیم تا بتوانیم الگویی از یک زندگی شهری جدید را در خیابان ولی‌عصر ایجاد کنیم.
سیار در پایان گفت: تقویت وایجاد فضای فرهنگی و تفریحی،‌احیای فضاهای رها شده ، تقویت و ایجاد فضاهای توریستی، احیای درختان، تقویت و تجهیز پیاده‌راه‌های موجود، احداث مجموعه‌های پارکینگ‌، احداث خط عبور دوچرخه، ایجاد خط مترو یا تراموا در خیابان ولی‌عصر، ایجاد تدریجی یک شبکه پیاده و دوچرخه در پهنه مرکز شهر با محوریت این خیابان می‌تواند در تعریف زندگی شهری در خیابان ولی‌عصر موثر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.