صفحه اصلی / مرکز انتقال خون سمنان نیازمند اعتبار ویژه

مرکز انتقال خون سمنان نیازمند اعتبار ویژه

مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت : سازمان انتقال خون در کشوری مانند ایران با وجود آمار بالای تصادفات و حوادث یکی از حیاتی ترین دستگاه ها به شمار می آید و برای ارتقا کیفیت عملکردی نیاز به تخصیص اعتبار ویژه دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، پژمان صالحی فر با اشاره به اینکه استان سمنان با داشتن شاخص اهدای ۳۷ در هزار از استان های پیشرو در اهدای خون است تاکید کرد : با توجه به ملی شدن شبکه ی خون رسانی در کشور و نیاز همیشگی به خون ، جذب و آموزش عموم مردم در سطح جامعه حائز اهمیت است.
وی برگزاری جلسات آموزشی برای کارمندان در ادارات ، برگزاری کارگاه های آموزشی برای بانوان خانه دار و ارتباط با حوزه های علمیه به عنوان سفیران انتقال خون از جمله اقدامات انجام شده در بخش جذب و آموزش اهداکنندگان خون در استان سمنان اعلام کرد.
صالحی فر درباره ی میزان مراجعه ی مردمی به مراکز اهدای خون اعلام داشت : از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴۲هزار نفر به مراکز اهدای خون در استان مراجعه کردند که از این تعداد ۳۱ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و ۱۱هزار نفر در مرحله ی معاینات پزشکی مجاز به اهدای خون نشدند.
مدیر کل انتقال خون سمنان با بیان این که ۷۳ درصد از اهداکنندگان خون در استان سمنان جزو اهداکنندگان مستمر و از نسل انقلاب هستند ادامه داد : سن استاندارد اهداکنندگان خون ۱۸ تا ۶۰ سال است ، جایگزین کردن نسل جوان اهداکننده که در کودکی واکسینه شده و تاچندسال به عنوان منبع مستمر اهدای خون محسوب می شوند ضروری است.
انتقال خون در سال های اخیر وارد فاز نوینی شده و قادر به ارائه ی فرآورده های کاربردی از جمله خون کم لوکوسیت ، خون اشعه دیده ، خون اتولوگ و تکنیک آفرزیس در اهدای پلاکت و پلاسما است.
پژمان صالحی فر افزود : یکی از مزایای پلاکت فرزیس و پلاسما فرزیس ، امکان اهدا برای هر فرد اهداکننده تا ۲۴ بار در سال است در حالی که در اهدای خون کامل فرد اهداکننده فقط ۲ بار در طول یک سال مجاز به اهدای خون است.
وی مقاومت پلاکتی را از عوارض دریافت پلاکت از اهداکنندگان متعدد عنوان کرد و اظهار داشت :با روش آفرزیس فرد بیمار در طول یک سال میتواند از پلاکت های اهدایی یک فرد استفاده کند که منجر به کاهش ضریب انتقال آلودگی به بدن بیمار نیز می شود.
صالحی فر اضافه کرد : پلاسمای اهدایی در تولید داروهای بیماران خاص و سرطانی اهمیت ویژه ای دارد و با توجه به سلامت پلاسمای ایرانی ، تولید داروهای مورد نیاز بیماران از پلاسمای ایرانی علاوه بر کاهش هزینه ی دارو برای بیماران ، امکان تاثیرات و تغییرات ژنتیکی ر کاهش می دهد.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان تصریح کرد :در حال حاضر امکان اهدای پلاکت و پلاسما به روش آفرزیس در استان سمنان فراهم شده و باید با آگاهی بخشی و جذب اهداکننده در سطح عمومی جامعه از ظرفیت ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کرد.
وی به پویش اهدای خون در چهارشنبه سوری اشاره کرد و ادامه داد : از مردم دعوت می کنیم تا با شرکت در پویش چهارشنبه ی پایان سال ، به جای تهدید زندگی و اقدامات حادثه آفرین به اهدای زندگی بیاندیشند و بخشی از وجودشان را به بیماران نیازمند اهدا کنند.
وی با تاکید بر ضرورت اهدای خون در تعطیلات عید گفت : به دلیل افرایش تصادفات جاده ای در تعطیلات نوروزی نیاز به خون بیش از پیش احساس می شود.
وی افزود: پایگاه های انتقال خون در سطح استان برای تامین فرآورده های خونی در ایام تعطیل از ساعت ۸تا ۱۳ آماده ی خون گیری از اهداکنندگان خواهند بود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.