چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجرای ۵ پروژه تزریق گاز در مناطق نفت خیز جنوب

اجرای ۵ پروژه تزریق گاز در مناطق نفت خیز جنوب

اهدف استمرار تولید نفت و جمع آوری گاز، ۵ پروژه تزریق گاز به مخازن در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در دست اجراست.
به گزارش کسب و کار نیوز، این پروژه ها شامل احداث ایستگاه های جمع آوری و  تزریق گاز در هفتکل، قلعه نار و لب سفید و ایستگاه های تزریق گاز جدید گچساران و بی بی حکیمه هستند.
معاونت تقویت فشار و تزریق گاز مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مسئولیت راه اندازی و نظارت بر تحویل این پروژه ها به شرکت های بهره بردار را بر عهده دارد.
از جمله مأموریت های این معاونت هماهنگی، برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد صحیح تأسیسات تقویت فشار و تزریق گاز در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مطابق برنامه از پیش تعیین شده است.
تأسیسات تقویت فشار گاز در مجاورت واحدهای بهره برداری احداث می شوند و جمع آوری گازهای همراه نفت و ارسال آنها به دو مقصد کارخانه های گاز و گاز مایع(NGL ) و یا ایستگاه های تزریق گاز را بر عهده دارند.
این ایستگاه ها فشار گازهای همراه را که در یک بازه فشاری ۱ تا ۹۰ پوند بر اینچ مربع قرار دارند را به فشار مورد نیاز برای تزریق یا ارسال به NGLافزایش می دهند.
در صورت هر گونه وقفه در عملیات تأسیسات تقویت فشار گاز ، به ناچار گازهای همراه به مشعل ارسال می شود لذا برای حداقل رساندن گازسوزی ضرورت دارد ایستگاه های تقویت فشار گاز فعال و یا آماده به کار باشند که تحقق این هدف از طریق پیگیری مستمر این معاونت صورت می پذیرد.
با توجه به اینکه تزریق گاز از عوامل کلیدی حفظ فشار مخازن نفتی و استمرار تولید نفت است لذا برنامه ریزی برای تزریق میزان مشخص گاز به مخازن از اهم وظایف معاونت تقویت فشار و تزریق گاز مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است.
به منظور تحقق برنامه های تزریق گاز ضمن لزوم آماده به کار بودن ماشین آلات در تأسیسات تزریق گاز، ضرورت دارد گاز مورد نیاز از منابع مطمئن تامین گردد؛ در این راستا گاز مورد نیاز مخازن مناطق نفت خیز جنوب از محل منابع داخلی این شرکت(گازهای همراه و گنبدی)، گاز میدان پارس جنوبی(از طریق خط لوله پنجم)، شرکت ملی گاز ایران(پالایشگاه گاز بیدبلند) و شرکت نفت مناطق مرکزی(آغار/دالان) تأمین می شود.
هم اکنون ۱۱ مخزن در مناطق نفت خیز جنوب در برنامه تزریق قرار دارند و بزرگ ترین تاسیسات تزریق گاز این شرکت در میدان آغاجاری با ظرفیت روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب احداث شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.