صفحه اصلی / بازی خطرناک انتخاباتی با آمار

بازی خطرناک انتخاباتی با آمار

گروه ایران و جهان 
به گزارش کسب و کار نیوز، آمار و ارقامی که این روزها کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای ارائه برخی از برنامه‌ها یا در جواب همدیگر ارائه می‌دهند، خیلی‌ها را نسبت به اصل و اساس آمار و ارقام مردد کرده است.
 ارائه این آمارها در حالیست که طرفین مرجع و منبع مورد نظر خود برای ذکر آمار را نیز معرفی کرده یا با قاطعیت از آن دفاع می‌کنند. به گفته کارشناسان، خطر بازی با آمار جدا از اینکه منبع ارائه آمارها را زیر سوال می‌برد، مردم را نسبت به درستی برخی از اطلاعات اقتصادی به شک می‌اندازد و در آخر مانع از اطلاع و دسترسی مردم به اصل و واقعیت یک موضوع تنها به دلیل دست یافتن به یک سمت یا پست سیاسی می‌شود. 
علاوه بر آن مردم را در انتخاب شخص باصلاحیت و توانا دچار مشکل می‌سازد. 
رئیس مرکز آمار ایران در این باره می‌گوید: به خاطر انتخابات تحلیل نادرست اطلاعات آماری به مردم تحویل ندهید. آمارهای ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران مبنای علمی دارد و هیچ دخل و تصرفی در آنها نیست. 
وی تاکید می‌کند: انتخابات مهم است اما مراقب باشیم که تحلیل نادرست به مردم ارائه ندهیم. مرکز آمار ایران می‌خواست دخالتی در موضوع انتخابات نداشته باشد اما متاسفانه برخی تحلیل‌های آماری که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود آنقدر مضحک است که مرغ پخته هم به خنده می‌افتد. 
مرتضی عزتی، استاد دانشگاه:
بی اعتمادی مردم به آمارهای رسمی

نخستین پیامد این کار گمراه کردن مردم در تشخیص نامزد خوب از بد است و به دنبال آن اگر نامزد بدتری انتخاب شود، کل مملکت در کل دوره ریاست‌جمهوری زیان می‌بیند. علاوه بر این از آن جایی که مردم آمار‌های رسمی را تحلیل می‌کنند این آمارهای غلط اعتماد به آمارهای رسمی مسئولان و آمار و ارقام را به‌شدت از میان می‌برد و در پی آن است که اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی از بین می‌رود. در حالی که مدت‌ها طول می‌کشد مردم به نهاد رسمی‌ای اعتماد کنند. این اعتماد تنها با یک آمار نادرست از بین می‌رود و باعث می‌شود نها‌دها هم تضعیف شده و نتوانند در آینده عملکرد شایسته ای داشته باشند. همچنین نتیجه انتخاب نادرست رای نادرست است. یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، نظارت نداشتن بر اقدامات کاندیداها ست. نظارت‌ها همه‌جانبه نیست و نهادهایی که باید نظارت داشته باشند، وجود ندارند. از سوی دیگر فضا به گونه‌ای است که بستر لازم برای ارائه آمار دروغ مهیا می‌شود. مثلا در کشور ما احزاب قدرتمند وجود ندارند، در حالی که اگر نامزدها نامزدهای حزبی باشند از ترس رقیب حزبی خود و از ترس اینکه سابقه خود را خراب کنند، آمار غلط ارائه نمی‌دهند. زمانی که احزاب وجود دارد، همه حزب‌ها تلاش می‌کنند تا به هدف خود برسند، اما اگر نشد، فرد کنار می‌رود ولی حزب باقی می‌ماند اما اگر حزب خطا کند در دوره بعدی مقبولیت خود را از دست می‌دهد. بنابراین احزاب سعی می‌کنند مقبولیت بلندمدت خود را حفظ کرده و اعتماد مردم را داشته باشند. موضوع دیگر این است که در کشور ما شخص‌محوری جای خود را به ارزش‌محوری داده، این امر خود به خود مانع از ارائه اطلاعات درست می‌شود. رای آن شخص مورد نظر و اظهارنظر او مانع از آمار درست و انتشار آن می‌شود. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.