صفحه اصلی / طرح کارورزی فارغ التحصیلان گرفتار در بن بست بی رغبتی جامعه هدف

طرح کارورزی فارغ التحصیلان گرفتار در بن بست بی رغبتی جامعه هدف

 طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی که مقرر بود بخشی از مشکل بیکاری و نیاز فارغ التحصیلان جویای کار به مهارت آموزی را رفع کند، در بن بست بی رغبتی و عدم استقبال جامعه هدف گرفتار شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، طرح کارورزی به منظور آشنایی دانش آموختگان با بازار کار بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه از سوی دولت با ۲۵ ماده و ۲۱ تبصره در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال در سال ۹۶ به تصویب رسید که مقرر شد طی اجرای قانون برنامه ششم توسعه عملیاتی شود.
طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی زمینه انتقال دانش در فضای کسب و کار و انگیزه کارآفرینی را برای دانش آموختگان فراهم می کند چراکه در دانشگاه های کشور کسب مهارت همراه با دانش از تعادل و تناسب پایینی برخوردار است و این طرح می تواند باعث افزایش ارتباط بین دانش و مهارت برای دانش آموختگان باشد.
با اجرای طرح کارورزی استفاده از ظرفیت های مهارتی دانش دانش آموختگان در بنگاه های اقتصادی و واحدهای پذیرنده فراهم می شود و زمینه اشتغال پذیری دانش آموختگان بیکار افزایش یافته و موجب کاهش نرخ بیکاری در جامعه فارغ التحصیلان خواهد بود و همچنین باعث افزایش تولید و رقابت پذیری در واحد های پذیرنده می شود.
بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از معضلات امروز جامعه است و دغدغه اشتغال اهمیت اجرای طرح کارورزی در شهرستان هایی چون خمین که بیشترین نرخ بیکاری در استان مرکزی را به خود اختصاص داده، دوچندان می کند.
با این اوصاف شاهد آن هستیم که در نخستین سال اجرا، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکلاتی مواجه شده که از جمله آن باید به عدم استقبال دانش آموختگان از این طرح به دلایل مختلف اشاره کرد. این مسائل موجب شده که طرح مذکور بازدهی مطلوب و موردنظر را نداشته باشد و در حقیقت شاهد عدم بازدهی مطلوب آن باشیم.
بی رغبتی و عدم استقبال دانش آموختگان از طرح کارورزی
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خمین در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به نرخ بالای بیکاری در شهرستان خمین طرح کارورزی برای دانش آموختگان به طور دقیق و گسترده اطلاع رسانی شد اما متاسفانه مورد استقبال گروه هدف قرار نگرفت.
محمدرضا مختاری فرد ادامه داد: از ابتدای اجرای این طرح در خمین، ۲۷۵ نفر در طرح کارورزی ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۷۵ نفر مورد تایید قرار نگرفتند و ۵۰ نفر تایید که مابقی هم دارای پرونده های نیمه تمام و در مرحله تعیین تکلیف هستند.
وی عنوان کرد: برای برخورداری از مزایای طرح حداکثر ۲۵ سال سن برای مقطع تحصیلی کاردانی، ۲۸ سال برای مقطع کارشناسی و ۳۳ سال برای ارشد و دکتری در نظر گرفته شده و دانش آموختگان دانشگاهی که در طول دو سال قبل از ثبت نام در سامانه کارورزی، به مدت سه ماه یا بیشتر سوابق بیمه ای داشته باشند از شمول این طرح خارج می شوند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از تعداد افرادی که در این طرح ثبت نام کردند ۳۰ نفر انصراف دادند، اظهار کرد: علت اصلی انصراف دانش آموختگان و عدم استقبال از این طرح، حقوق کمی است پرداخت می شود؛ سقف کمک هزینه آموزشی کارورزی در سال جاری ماهانه سه میلیون و یکصد هزار ریال(یک سوم حقوق پایه قانون کار) تعیین شده که توسط دستگاه ناظر به تناسب حضور کارورز در واحد پذیرنده و با توجه به مقطع تحصیلی پرداخت می شود.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون تنها هشت نفر در واحدهای پذیرنده مشغول به فعالیت شده اند که از این تعداد یک نفر در بخش دامداری، دو نفر خدمات و پنج نفر در واحد های صنعتی دوره کارورزی را می گذرانند که نشان می دهد استقبال مطلوب از این طرح از سوی دانش آموختگان در این شهرستان صورت نگرفته است.
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خمین ادامه داد: مشکل اصلی در اجرای این طرح در شهرستان خمین استقبال کم دانش آموختگان است و این در حالی است که کارفرمایان متقاضی اجرای این طرح هستند و ۱۲ واحد پذیرنده برای پذیرش کارورز در سامانه ثبت نام کرده اند.
طرح کارورزی حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده ایجاد نمی کند
مختاری فرد تاکید کرد: مساله دیگر این است که طرح کارورزی هیچ گونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحدهای پذیرنده به منظور جذب و استخدام موقت و شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی ایجاد نمی کند و حضور کارورز در واحد پذیرنده صرفا برای آموزش عملی خواهد بود و واحد پذیرنده مجاز به واگذاری وظایف شغلی به کارورز نمی باشد.
وی بیان کرد: واحدهای پذیرنده در صورت به کارگیری و جذب کارورزان مقطع کارشناسی و بالاتر از مزایای پرداخت ۱۰۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت به مدت دو سال بهره مند می شوند که یک بسته تشویقی در راستای جذب دانش آموختگان توسط کارفرمایان است.
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خمین افزود: دانش آموختگان بایستی آگاهی داشته باشند که طرح کارورزی یک دوه آموزشی عملی و کاربردی برای کسب مهارت است و مقدار حقوق تعیین شده تنها کمک هزینه پرداختی به کارورز است که پس از تائید دستگاه ناظر به صورت الکترونیکی از سوی موسسه عامل به حساب کارورز واریز می گردد.
مختاری فرد بیان کرد: بعد از اتمام دوره کارورزی و کسب مهارت دانش آموختگان می توانند متناسب با مهارت کسب شده وارد بازار کار شوند و به طور مطلوب کسب درآمد کنند .
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خمین خاطرنشان کرد: بایستی فرهنگ اشتغال پذیری در دانش آموختگان ایجاد شود و کسب مهارت و ارتقای سطح خلاقیت را بعد از فارغ التحصیلی، به منزله یک شغل پردرآمد تلقی نکنند و بدانند وجوهی که دریافت می کنند نه به منزله یک حقوق بلکه وجوهی است که در قالب هزینه آموزشی در طول دوره کارورزی برای آنها پرداخت می شود.
طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی نیازمند بازنگری
رئیس اتاق اصناف شهرستان خمین نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار کرد: اتاق اصناف از ظرفیت های مطلوب در راستای جذب دانش آموختگان برای طرح کارورزی برخوردار است اما در شهرستان خمین تا کنون استقبال مناسبی برای این طرح در زیر مجموعه اصناف انجام نگرفته است.
عبدالله اکبری ادامه داد: با توجه به اینکه طرح کارورزی در حقیقت منطبق شدن مهارت با دانش است، اتاق اصناف ۴۰۰ رشته مهارت آموزی برای کارورزان در نظر گرفته که می توانند متناسب با رشته خود در هر یک از رشته ها دوره کارورزی را بگذرانند.
وی بیان کرد: طرح کارورزی بستر مهمی برای انتقال دانش از سوی دانش آموختگان در بنگاه های اقتصادی فراهم می کند و رقابت پذیری و افزایش تولید را به همراه دارد و اگرچه واحد های پذیرنده در بخش اصناف آمادگی خود را اعلام کرده اند اما دانش آموختگان رغبت چندانی به گذراندن این دوره ندارند که نشان می دهد این طرح نیازمند بازنگری دقیق می باشد.
رئیس اتاق اصناف خمین تصریح کرد: واحدهای پذیرنده که داری پروانه کسب می باشند حداقل بایستی یک سال از تاریخ صدور مجوز آنان گذشته باشد، در  این راستا اتاق اصناف خمین در اجرای طرح کارورزی همکاری و تعامل مطلوب را با دستگاه های اجرایی دارد، اما باید تا با شناسایی ظرفیت های این بخش و اطلاع رسانی دقیق به کارورزان استقبال از این طرح در راستای ایجاد انگیزه کار آفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان افزایش یابد.
پرداخت حقوق ناکافی علت عدم استقبال دانش آموختگان از طرح کارورزی
رئیس اداره فنی و حرفه ای شهرستان خمین نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جاری، ۱۲ واحد پذیرنده به منظور جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی برای کارورزی در خمین اعلام آمادگی کردند که از تعداد ثبت نام کنندگان طرح کارورزی ۵۰ نفر پذیرفته و در نهایت فقط هشت نفر جذب واحد های پذیرنده شدند.
مهدی لعل بار افزود: جذب کارورزان در بخش های دولتی و خصوصی با توجه به شرایط کاری خاص انجام می گیرد و از سوی دیگر دانش آموختگان در زمینه اشتغال و میزان مزایا و حقوق این طرح توقعاتی فراتر از پرداختی موجود دارند، به همین سبب تاکنون استقبال مطلوبی از آن صورت نگرفته است و رسیدن به شرایط مطلوب در اجرای طرح کارورزی زمان بر است.
وی با اشاره به اینکه تقاضای کار برای افرادی که مهارت های فنی را کسب می کنند وجود دارد، گفت: اگر مهارت آموزان به دنبال اشتغال متناسب با مهارت خود باشند، قطعا شغل مناسب را می یابند و در نهایت میزان بیکاری کاهش می یابد.
رئیس اداره فنی و حرفه ای شهرستان خمین عنوان کرد: برای اجرای طرح کارورزی، فنی و حرفه ای آموزش های آمادگی شغلی را برای مربیان ارائه می دهد که مهارت های لازم را به کارورزان آموزش دهند، بنابراین در راستای همکاری با اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در اجرای این طرح، فنی و حرفه ای آمادگی لازم را دارد.
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.