صفحه اصلی / سرویس‌دهی GNAF به زودی در تهران آغاز می‌شود

سرویس‌دهی GNAF به زودی در تهران آغاز می‌شود

به گفته مسوولان شرکت ملی پست، سرویس‌دهی آزمایشی پروژه ملی GNAF در مناطق ۶ و ۷ تهران در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا، به عقیده کارشناسان، دسترسی به اطلاعات صحیح امروزه عاملی تاثیرگذار در هر نوع کسب و کار و خلق ثروت است، بنابراین ضروری است پروژه GNAF که یکی از طرح های ملی در این زمینه به شمار می‌رود، هرچه سریعتر عملیاتی شود.
طرح جی نف تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشور دارد به‌نحوی که داشتن اطلاعات درباره اینکه یک خیابان چند باب ساختمان دارد و هر یک از این ساختمان‌ها چند واحد مسکونی، تجاری، نانوایی، داروخانه، بیمارستان و… را در خود جای داده است، افق روشنی برای برنامه‌ریزی درست پیش روی مسئولان می‌گشاید. ایجاد چنین اطلاعات جامع و کاملی که نشان دهد چند نفر در ساختمان های یک خیابان ساکنند و چگونه می‌توانند نیازهای خود را برطرف کنند، به شدت مورد نیاز برنامه‌ریزان و مدیران دستگاه‌های دولتی و خصوصی است که به آن‌ها کمک می‌کند بهترین راه را برای افزایش رضایت مردم از خدمات خود انتخاب کنند.
GNAF  درواقع یک حلقه ارتباطی بین دستگاهی است و مدیران پستی همواره تاکید دارند که اجرای موفق این پروژه با همکاری موثر سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه اعم از وزارت کشور، استانداری‌ها، سازمان نقشه برداری، شهرداری‌ها، سازمان املاک و اسناد و … قابلیت عملیاتی شدن و ارایه خدمت دارد. تاکنون بیش از ۷۵ درصد پروژه GNAF در سطح کشور اجرا شده است و به گفته مسوولان این طرح در ۷۶ شهر کشور در سال ۹۶ پوشش داده شده است.
همانطور که مدیران پستی گفتند، اجرای پایلوت پروژه جی نف آغاز شده و قرار است چالش‌های احتمالی و اشکالات اجرای عملیاتی طرح شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام شود.
ظاهرا در حال حاضر بانک اطلاعات کدپستی ۵۳ میلیون رکورد و ۴۲ میلیون نشانی دارد و به‌هنگام سازی اطلاعات ۲۵ میلیون ساختمان کل کشور از دو سال پیش آغاز شده که تاکنون ۶۱ درصد آن براساس نقشه‌های پارسل بندی شهرداری انجام شده است.
تولد جی نف – فایل ملی آدرس ژئوکد شده  – ابتدا در استرالیا بود و در این تاریخ این معیار جدی در سطح وسیعی برای آدرس ژئوکد شده پذیرفته شد. سال  2004 شرکت گوگل ابتدا جی میل و پس از آن گوگل ارث را به عنوان سرویس داده مکانی راه اندازی کرد. ظرف دو سال فیس بوک به سمت ثبت نام از کاربران و انتقال ارتباطات اجتماعی در قالب داده مکانی حرکت کرد.
جی نف در ایران
اما با دستور رئیس جمهور طرح جی نف به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران واگذار شد که با کمک ۱۳ سازمان و شرکت این طرح را اجرائی کند؛ این طرح در سه بخش کدپستی، کدیونیک یا امکان اختصاصی طول و عرض جغرافیائی مکان‌ها و سامانه یکپارچه سرویس تقسیم می‌شود.
براین اساس این پروژه به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری در دو بخش نشانی استاندارد و سیستم یکپارچه سازی املاک کشور در دستور کار قرار گرفت.
 یکسان‌سازی نشانی در سراسر کشور
 براین اساس بنا به گفته مدیران تا چندی پیش ۴۸ میلیون و ۳۰۰ مکان دارای کد ۱۰ رقمی شده‌اند و براساس قانون هر دو سال اماکن شهری و هر ۴ سال در اماکن روستایی بهنگام‌رسانی خواهد شد. از این تعداد حدود ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار مکان شهری است و حدود ۱۰ میلیون روستائی است که صد در صد اماکن شهری بهنگام‌رسانی شده‌اند و در ۵۵ درصد روستاها هم این امر محقق شده است.
طرح جی نف در همه استان‌های کشور اجرا می‌شود و این طرح در شهرهای بزرگ مشهد، اصفهان و تهران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده تا با دیدن مشکلات و حل آنها دستورالعمل جامع آن تهیه شود و پیش‌بینی می‌شود این طرح به زودی در همه استان‌های کشور هم آغاز شود.
این طرح در سه لایه نشانی یا استاندارسازی آدرس‌دهی، نقشه و سرویس‌دهی است که در اجرای آن خیابان‌ها، محلات و کوچه‌ها در شهرها و روستاها همنام‌سازی می‌شوند و همچنین طرح پلاک‌گذاری هم در شهرها و روستاها اجرا می‌شود. در ادامه نقشه شهر و روستا با کمک دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در اختیار پست قرار می‌گیرد و با اجرای این طرح مکان‌ها با یک کد شناخته می‌شوند و مردم از سردرگمی درباره آدرس‌دهی خارج می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.