صفحه اصلی / ارز غیربانکی با نرخ مناسب و سرعت بیشتر با سامانه نیما تامین می شود

ارز غیربانکی با نرخ مناسب و سرعت بیشتر با سامانه نیما تامین می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از تامین ارز به روش غیربانکی، در بستری امن با سرعت بیشتر و نرخ مناسب با استفاده از سامانه نیما خبر داد.
«مهدی کسرایی‌پور» با بیان اینکه واردات رسمی کشور به دو شکل تامین ارز انجام می‌شود، گفت: تامین ارز بخشی از واردات را بانک‌ها انجام می دهند که براین اساس، واردکننده ثبت سفارش را انجام می‌دهد و بانک مرکزی از طریق پرتال ارزی، ارز را تامین می کند و با توجه به روابط کارگزاری میان بانک‌های ایران و سایر کشورها، پرداخت‌ها به فروشندگان خارجی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: در روش غیربانکی یا روش نادرست نیز «بدون انتقال ارز» هیچیک از بانک‌های تجاری یا تخصصی کشور به عنوان بانک عامل در پرداخت بهای کالای وارداتی دخیل نیستند و این امر از طریق صرافی‌ها انجام می شود و این موضوع از تحریم‌های تحمیلی به شبکه بانکی نشات گرفته است.
کسرایی پور با بیان اینکه هریک از این شیوه ها، از نظر میزان عملکرد، نیمی از پرداخت را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: در بخش غیربانکی هنگامی که تاجر واردات خود را کلید می‌زند، ابتدا مذاکراتی با فروشنده انجام داده و پروفرمای (پیش فاکتور) مربوطه را دریافت می‌کند و اگر نتواند از روش بانکی پرداخت را انجام دهد، به روش غیربانکی از طریق صرافی‌ها روی می‌آورد.
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی افزود: در روش غیربانکی شروع کار در سامانه جامع تجارت، در قالب ثبت سفارش و پایان کار در قالب ترخیص در (سامانه) پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک انجام می شود. در این بین نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) به عنوان یک حلقه مفقوده ارتباط بین دو سامانه اول را برقرار می کند.
کسرایی‌پور گفت: سامانه به صورت آزمایشی فعالیت خود را از عصر شنبه ۲۸ بهمن ماه آغاز کرده است.
وی افزود: تجار می‌توانند با توجه به اطلاع‌رسانی انجام شده در سامانه جامع تجارت و دوره‌های آموزشی و توجیهی که در هفته‌های گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آنان برگزار شد، نسبت به ثبت درخواست تامین ارز مورد نیاز خود اقدام کنند.
به گفته کسرایی پور، در هفته سپری شده جلسات توجیهی و آموزشی متعددی برای صرافی‌های بانکی و آشنایی آنها با نحوه کار سامانه برگزار شد و برنامه‌های آموزشی برای صرافی‌های تضامنی نیز برنامه‌ریزی شده است.
وی ادامه داد: بتدریج همه بازیگران عرصه ارز مانند صادرکنندگان غیرنفتی، بانکها و غیره به این سامانه افزوده شده و می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.
وی درباره تاثیر راه‌اندازی این سامانه در کاهش فاصله زمانی ثبت سفارش تا ترخیص کالا از گمرک نیز گفت: فعالیت سامانه سیستمی است و بر این مبنا، انتظار داریم با راه‌اندازی سامانه یکی از اهداف اصلی آن یعنی سرعت در بحث تامین ارز محقق شود.
کسرایی‌پور افزود: در حال حاضر واردکننده غیربانکی به چند صرافی دسترسی دارد اما از طریق سامانه نیما این امکان فراهم می‌شود که به کل صرافی‌ها دسترسی داشته و پس از ثبت درخواست، پیشنهادات آنهایی که به درخواست وی پاسخ مثبت داده‌اند را مشاهده کند و در نهایت می تواند صرافی مورد نظر خود را از میان پیشنهاد دهندگان انتخاب کند.
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی، یکی دیگر از اهداف اصلی طراحی این سامانه را ایجاد فضای رقابتی برای صرافان خواند و گفت: با ایجاد فضای رقابتی قطعاً واردکنندگان غیر بانکی حق انتخاب بیشتر خواهند داشت و این موضوع بر تعدیل نرخ ارز نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.
کسرایی‌پور درباره مکانیزم فعالیت این سامانه گفت: بعد از آنکه تاجر در سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش خود را انجام داد در گام بعدی به لینک تامین ارز به شیوه غیربانکی در همین سامانه رجوع می‌کند و بعد از انتخاب این گزینه و تکمیل مراحل پیش‌بینی شده، درخواست خویش را نهایی می‌کند.
وی افزود: درخواست به صورت خودکار برای سامانه نیما ارسال می‌شود و در این مرحله صرافان از طریق سامانه سنا قادر خواهند بود درخواست بازرگان را مشاهده و با توجه به روابط خود با کارگزاران خارجی و انجام‌پذیر بودن درخواست، پیشنهاد تامین ارز را با قیمت مورد نظر خود اعلام کنند.
این مقام بانکی افزود: زمانی که بازرگان درخواست خود را ارسال می‌کند، صرافان در یک بازه زمانی می‌توانند به پیشنهاد بازرگان پاسخ دهند ضمن آنکه بازرگان مختار است که به صرفه‌ترین پیشنهاد را برای تامین ارز کالای وارداتی خود انتخاب کند.
وی ادامه داد: در مرحله بعد ما به تفاوت ریالی ارز در حسابی که صراف معرفی کرده است، از سوی بازرگان از طریق سامانه نیما یا شعب بانک‌ها واریز می‌شود و صراف زمانی که اطمینان حاصل کرد، معادل ریالی به حساب وی واریز شده است، در سامانه، درخواست تامین ارز را تایید می‌کند و مرحله پرداخت ارز به فروشنده خارجی را شروع می کند.
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه در مراحل مقدماتی راه‌اندازی سامانه، با هدف برآوردهای لازم و اولیه از حجم فعالیت‌ها، تعداد محدودی از ارزها قابلیت انتخاب و تامین داشت، گفت: در ابتدای دوره آزمایشی تنها امکان ثبت درخواست برای ارزهای یورو و یوآن فراهم شده بود اما در حال حاضر امکان درخواست برای همه ارزها به جز وون کره جنوبی، بات تایلند و ین ژاپن فراهم شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.