صفحه اصلی / الزام‌های مدیریت پروژه باید متناسب با فعالیت‌های اکتشاف و تولید تغییر کند

الزام‌های مدیریت پروژه باید متناسب با فعالیت‌های اکتشاف و تولید تغییر کند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  شانا، تورج دهقانی، امروز (یکشنبه، ۱۳ اسفندماه) در دومین روز کنگره بین‌المللی اکتشاف و تولید و کنگره بین‌المللی صنعت حفاری ایران و در نشست تخصصی مدیریت پروژه در اکتشاف و تولید، با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت که در چندسال گذشته به این بخش معطوف شده است، گفت: این موضوع سبب شده تا مقولات بخش بالادستی نفت و سیاست‌های وزارت نفت به سمتی برود که ساختارهای قراردادی و اجرایی  به این موضوع معطوف شود که به دنبال آن، برخی از الزام‌ها مانند مدیریت پروژه باید تغییر کند.
مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی و رئیس نشست تخصصی مدیریت پروژه در مباحث اکتشاف و تولید با بیان این‌که بخش بالادست نفت به دلیل ریسک‌پذیری آن ارزش خاصی دارد، افزود: این موضوع سبب شده است تا موضوع مدیریت ریسک از مباحث منحصربه‌فرد در بخش بالادستی نفت باشد.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که فعالیت‌ها به سمت اکتشاف و تولید سوق می‌یابد، بنابراین از بخش مدیریت پروژه این انتظار می‌رود که خود را با این شرایط تطبیق دهند و از بخش EPC ساده تغییر کنند.
دهقانی با بیان این‌که استانداردهای محیط کسب‌وکار باید با استانداردهای جهانی تطابق داشته باشد، تصریح کرد: در غیر این صورت تعارض‌ها و تناقض‌ها در محیط کسب‌وکار بیشتر نمود پیدا می‌کند.
مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی عنوان کرد: همان قدر که مدیریت پروژه یک علم و یک هنر است که می‌تواند محدودیت‌ها و الزام‌ها را با هم تطبیق دهد تا بتوان به اجرای پروژه پرداخت، زمانی که در اجرای کار یکپارچگی نداشته باشیم ما را از استانداردهای مدیریت پروژه دور می‌کند.
الینا باقری، رئیس بخش حفاری شرکت نفت و گاز پارس نیز در این نشست با بیان این‌که شرکت‌های اکتشاف و تولید ایجاد شدند تا به مدیریت پروژه بپردازند، گفت: بنابراین نخستین دانش در این بخش مدیریت پروژه و دانش‌های وابسته به آن است.
وی با بیان این‌که اکتشاف و تولید یعنی پذیرش مسئولیت بزرگ، ادامه داد: این موضوع سبب شد در تدوین قراردادهای نفتی تغییراتی ایجاد شود و این قراردادها به نحوی تدوین شدند که منعطف باشند، زیرا ذات میدان‌های بالادستی نبود قطعیت آنهاست.
رئیس بخش حفاری شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد: شرکت‌های اکتشاف و تولید حاصل اجرای پروژه نیستند، بلکه مجموعه‌ای از پروژه‌ها هستند که قرار است محصول نهایی را ارائه کنند که این موضوع سبب می‌شود مدیریت را تعاملی کنند.
وی با بیان این‌که ما در بخش توسعه بیشترین تجربه را در مدیریت پروژه داریم، ادامه داد: این درحالی است که شرکت‌های اکتشاف و تولید به جای پروژه باید به محصول نگاه کنند؛ این‌که چقدر سود از اجرای پروژه حاصل می‌شود، ضمن این‌که اجرای این پروژه‌ها چه آثاری بر محیط زیست، اجتماع و حتی سیاست می‌گذارد، در حالی که این موضوع‌ها از نگاه پروژه‌ای مطرح نیست.
باقری تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که اجرای پروژه مطرح می‌شود موضوع مهم اجرای درست کار است، اما هرگز این سوال پرسیده نمی‌شود که آیا نیازی به اجرای این پروژه هست و اگر نیاز هست کدام روش برای اجرای آن وجود دارد. این موضوعی است که باید در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام پرسیده شود و این که آیا نیازی به اتمام آنهاست و آیا اجرای آنها درست بود یا خیر؟
هماهنگی میان کارفرما، پیمانکار و مشاور
مرتضی چمنی‌فرد، مشاور شرکت نارگان هم با بیان این‌که توسعه میدان‌ها با توجه به این‌که بیشتر آنها در نیمه دوم عمرشان هستند یک الزام است که باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود، گفت: رفتار مخازنی که سال‌هاست از تولید آنها می‌گذرد در حال تغییر است و باید به این موضوع توجهی ویژه‌ داشت.
به گفته وی، تاخیر در اجرای پروژه‌ها روزانه میلیون‌ها دلار خسارت به کشور تحمیل کنند که باید به آن توجه شود.
وی همچنین به هماهنگی میان کارفرما، پیمانکاران و مشاوران در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: زمانی که میان این سه بخش همگونی و هماهنگی وجود داشته باشد پروژه‌ها سریع و با کیفیت بالاتری اجرا می‌شود.
چمنی‌فرد همچنین استفاده از درس‌آموخته‌ها را در اجرای پروژه‌ها مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه شاهدیم زمانی که پروژه‌ای آغاز می‌شود کمتر به درس‌آموخته‌های آنها توجه می‌شود که این موضوع روند اجرای کار را کند می‌کند.
مشاور شرکت نارگان تاکید کرد:‌ باید از درس آموخته‌های کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران استفاده کنیم تا پروژه را در شرایط بهتر به لحاظ کیفیت و زمان اجرا کنیم.
بی‌توجهی شرکت‌های ایرانی به خلق ارزش
علی اصغر ادیب، کارشناس مدیریت پروژه نیز در این نشست به خلق ارزش در اجرای طرح‌ها اشاره کرد و گفت: تقریبا هیچ شرکتی در ایران وجود ندارد که در اجرای پروژه‌های خود به موضوع خلق ارزش توجه کرده باشد.
وی با بیان این‌که زمانی که در مورد پروژ‌ه‌های اکتشاف و تولید صحبت می‌شود باید از سطح مگاپروژه عبور کنیم، ادامه داد: زمانی که به موضوع به صورت خرد نگاه می‌کنیم منجر به صدمه زدن به آنها می‌شویم، در حالی که باید یک سطح بالاتر برویم و به موضوع نگاه کنیم. تقریبا هیچ شرکتی در ایران به این مسئله توجهی نکرده است.
ادیب عنوان کرد: چنانچه بهای تمام شده پروژه‌ها محاسبه و مشخص شود که پروژه خلق ارزشی نداشته باشد، مسئول آن پروژه باید پاسخگوی این موضوع باشد.
وی تصریح کرد: هم اکنون محاسبه قیمت تمام شده کالاها اهمیت بسیاری دارد و از سال ۲۰۱۶ به صراحت هزینه اقتصادی پروژه‌ها مشخص می‌شود تا میزان خلق ارزش در اجرای پروژه‌ها مشخص شود.

همچنین مطالعه کنید:

تدبیرهای کوتاه‌مدت در دستور کار سازمان بورس/ صندوق توسعه بازار سرمایه با اوراق تبعی تقویت می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمود گودرزی، شب گذشته در جلسه انتشار اوراق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.