صفحه اصلی / باید موضوع تک نرخی شدن ارز مورد اهتمام قرار گیرد

باید موضوع تک نرخی شدن ارز مورد اهتمام قرار گیرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز شعار همه دولت ها بوده گفت: برای آرامش بازار ارز مرگ یک بار شیون هم یک بار. قیمت ارز را تک نرخی کنید.
ناصر موسوی لارگانی در خصوص نوساناتی که بازار ارز پشت سرگذاشت، گفت: چون نمی توانم به رئیس بانک مرکزی تذکری بدهم در خصوص صرافی‌های بدون مجوز و مشکلاتی که ایجاد می کنند، نزدیک به سه ماه قبل به رئیس‌جمهور تذکر دادم.
وی افزود: یکی از کارهایی که موجب شد به بازار ارز آرامش بازگردد این بود که با آن صرافی های غیرمجاز و یا دلال‌ها برخورد کردند و تذکر داده شد. در دولت نهم و دهم هم تذکر داده شده که چرا باید رئیس‌ بانک مرکزی ما بگوید نوسانات بازار ارز به فردی به نام جمشید بسم‌الله باز میگردد. این موضوع ضعف بانک مرکزی و سیستم نظارتی ما را می رساند که یک فرد یا چندین فرد در بازار ارز ما تاثیرگذار باشند و بتوانند قیمت تعیین کنند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یک زمانی آقای مصباحی مقدم در مجلس سوالی مطرح کرد مبنی بر اینکه بسته دلاری که باند مخصوص بانک مرکزی به روی آن است و باز نشده چگونه به دست دلار فروش‌های سر خیابان جمهوری افتاده ؟ این دلار را چه کسی به دست اینها داده است؟  با حرف و بیان این مطلب که چون الان سال نو میلادی است یا بهمن ماه است این نوسانات ایجاد شده نمی‌توانیم دلیل قانع‌کننده‌ای برای موضوع قائل شویم.
موسوی لارگانی تاکید کرد: این کاری که بانک مرکزی برای آرامش بازار ارز انجام داد کار قانونی نیست. اینکه آمدیم به بانکها اجازه دادیم تا ۲ هفته اوراق را با ۲۰ درصد سود به فروش برسانند و سرمایه‌های دست مردم را جمع کنند. این دو هفته تمام می شود ولی بعد از آن چه؟وقتی ما اعتراض کردیم که چرا در فلان کشور سود تسهیلات بانکی ۲ درصد است ولی در اینجا نزدیک به ۳۰ درصد است، عنوان کردند در اینجا تورم ۴۵ درصد است. الان که تورم ۸ درصد شده چرا به دنبال افزایش سود هستیم؟ به جای اینکه پول در چرخه تولید و ایجاد اشتغال قرار گیرد چرا باید در بانک پول را بخوابانیم؟
این نماینده مجلس معتقد است: این موارد می تواند به صورت مقطعی اثر وضعی داشته باشد که التهاب بازار برای یک مدت از بین برود. اگر دولت بخواهد آرامش در بازار ارز به وجود بیاید باید موضوع تک نرخی که شعار دولتها بوده  را مورد اهتمام قرار دهد. مرگ یک بار شیون هم یک بار. بیایند ارز را تک نرخی کنند تا جلوی خیلی از رانت‌خواری‌ها گرفته شود. چگونه می شود ارز  در لایحه بودجه ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود ولی با این وجود که قیمت کاهش هم پیدا کرده، قیمت دلار ۴۵۰۰ تومان باشد.
موسوی لارگانی در خصوص برخورد قوه قضائیه با دلالان غیرقانونی ارز گفت: قوه قضائیه خود نمی تواند به این موضوع وارد شود. باید بر مبنای یک گزارش این کار را انجام دهد . برای مثال نیروی انتظامی برود مجوز صرافی‌ها را بررسی کند و ببیند ۱۰ تا از صرافی ها مجوز ندارد و براساس آن گزارش، مدعی العموم وارد می شود. خود بانک مرکزی باید از صرافی‌های غیرقانونی شکایت کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.