صفحه اصلی / بهره‌مندی از دستاوردهای پژوهشی در فعالیت‌های عملیاتی صنعت نفت

بهره‌مندی از دستاوردهای پژوهشی در فعالیت‌های عملیاتی صنعت نفت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، حبیب‌اله بیطرف امروز (سه‌شنبه، هشتم اسفندماه) در مراسم اختتامیه جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت و هفتمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس با اشاره به سیاست‌های راهبردی وزارت نفت در حوزه پژوهش که بر تقویت زمینه‌های فناوری در داخل نفت و مجموعه‌های مرتبط با نفت تأکید دارد، گفت: در ۲ سال اخیر رویکرد جدیدی را در حوزه‌های پژوهشی در دستور کار قرار داده‌ایم که براساس آن، باید ذخایر نفت و گاز و توان تولید در آنها افزایش یابد.
وی افزود: براساس اهداف برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ باید ۴,۵ میلیون بشکه در روز تولید نفت، ۹۵۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی و روزانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز داشته باشیم که برای رسیدن به این اهداف، به ۱۳۴ میلیارد دلار در بالادستی و ۶۷ میلیارد دلار در پایین‌دستی صنعت نفت نیاز داریم.
بیطرف یادآور شد: چهار طرح کلان شامل توانمندسازی و ظرفیت‌سازی داخلی در قراردادهای جدید نفتی، انتقال و توسعه فناوری در بخش بالادست از طریق دانشگاه‌ها و مراکز عملیاتی، انتقال و توسعه فناوری در بخش پایین‌دست از طریق دانشگاه‌ها و مراکز عملیاتی و تحقیقاتی و نیز حمایت از ساخت داخل اقلام پرمصرف صنعت نفت با حمایت بخش خصوصی در دستور کار وزارت نفت است.
وی تأکید کرد: پیش‌تر چرخ‌های حوزه پژوهش و فناوری جدای از حوزه عملیاتی می‌چرخید، اما در رویکرد جدید وزارت نفت این دو در کنار هم و به کمک هم آمده‌اند تا پژوهش‌ها در صنعت نفت به‌کار گرفته شوند.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه در نظام جدید پژوهشی صنعت نفت از شرایط متمرکز به شرایط غیرمتمرکز جابه‌جا خواهیم شد، گفت: اصل نتیجه‌گیری در پژوهش و فناوری و همسویی و تبعیت از راهبردهای تحقیق و توسعه به خصوص در حوزه‌های عملیاتی اهمیت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه نقش‌آفرینی واحدهای عملیاتی در فرآیند تعریف، نظارت و تحویل طرح‌ها و ایجاد نهادهای واسطه‌ای برای ارتباط صنعت با دانشگاه و انتقال فناوری دارای اهمیت زیادی است، ادامه داد: به عنوان نمونه در جریان قراردادهای مشترک با دانشگاه‌ها و شرکت‌های عملیاتی به دنبال ایجاد و سرمایه‌گذاری نهادهای واسط بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های عملیاتی هستیم تا انستیتوهای واسط شکل گیرند.
بیطرف با اشاره به تغییراتی که در جشنواره امسال رخ داد، گفت: تعداد داوطلبان در این دوره نسبت به دوره‌های پیش قابل توجه بود، به نحوی که تعدادشان برابر با هفت دوره گذشته بوده و این روند نشان می‌دهد که الکترونیکی شدن ثبت‌نام و ارائه مدارک، تأثیر زیادی در سهولت شرکت در این جشنواره داشته است.
معاون وزیر نفت تأکید کرد: راهی جز پیشرفت برای حفظ انقلاب و ارتقای کشور نداریم و برای این پیشرفت باید پژوهش و فناوری در کشور رشد داشته باشد و از این فناوری به عنوان مزیت نسبی استفاده کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.