صفحه اصلی / پانزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی آغاز شد

پانزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی آغاز شد

پانزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی، از سوی سازمان مدیریت صنعتی روز دوشنبه با حضور منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقام‌ها، مدیران ارشد سازمان‌ها و متخصصان، در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، در این همایش، علاوه بر تقدیر و معرفی سازمان‌های سرآمد کشور، تجربیات موفق مدیریتی آنها نیز ارائه می‌شود.
البته سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی در پنج بخش ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی، که پس از انجام خود ارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی و اجرای برنامه‌های بهبود، متقاضی جایزه ملی تعالی سازمانی شده و مورد ارزیابی قرارگرفته اند، تقدیر خواهند شد.
* تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، نیازمند افزایش سرمایه و رشد بهره‌وری است
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: ترکیبی از دو عامل افزایش سرمایه و رشد بهره‌وری برای دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی و تحقق برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه درنظر گرفته شده است.
«محمدعلی محمدی» در افتتاحیه این همایش افزود: پشتوانه اصلی آینده جامعه، مدیران سازمان‌های بزرگ و مؤثر جامعه اند که آینده کشور را معماری می‌کنند.
به گفته مدیر مرکز تعالی سازمانی، برای داشتن جامعه توسعه یافته باید سازمان‌های متعالی بهره ور و توسعه یافته داشته باشیم که لازمه آن، وجود انسان‌های متعالی و بهره ور است.
وی افزود: شالوده تعالی جامعه، انسان‌های متعالی اند که تحول و تغییر آن جامعه به امید نگاه و درایت این افراد است.
محمدی، نقطه شروع مسیر تعالی یک سازمان را، ارزیابی صحیح آن دانست و افزود: برای انجام این کار، نیازمند قضاوت‌های علمی و ارزشی هستیم.
وی دستیابی به تعالی را، نیازمند ابزارها و تکنیک‌هایی از جمله مدیریت کیفیت فراگیر، مدیریت تحول، بهبود مستمر، استانداردهای مدیریت، مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت استراتژیک عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، نقطه شروع حرکت تعالی را، تشخیص صحیح دانست و افزود: سازمان‌های بزرگ سازمان‌های هستند از فرصت‌های بزرگ به درستی استفاده کرده‌اند.
وی در ادامه، مأموریت مرکز تعالی سازمانی را اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی، آموزش و تبادل تجربیات تعالی سازمانی و کمک به اجرای پروژه‌های توسعه تعالی سازمانی برشمرد.
مدیر مرکز تعالی سازمانی افزود: ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمان‌ها، تبادل تجربیات موفق و تشویق سازمان‌ها برای خود ارزیابی و شناخت نقاط ضعف و قوت را، از جمله اهداف جایزه ملی تعالی سازمانی عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، در ۱۵ سال گذشته، بیش از هزار و ۴۰۰ سازمان ایرانی از سوی ارزیابان تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود نظام مدیریتی آنها شناسایی شده و بهبود یافته است.
در پنج سال اخیر (۹۵- ۱۳۹۱) برگزاری جایزه ملی تعالی سازمانی، شمار سازمان‌های حاضر در فرآیند این جایزه از لحاظ نوع مالکیت ۶۸ درصد از بخش خصوصی و ۳۲ درصد از بخش دولتی و عمومی بوده‌اند.
به لحاظ ابعاد سازمانی نیز، ۶۸ درصد متقاضیان جایزه ملی تعالی سازمانی، سازمان‌های بزرگ (بالای ۱۵۰ نفر)، ۲۲ درصد سازمان‌های با ابعاد متوسط (بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر) و ۱۰ درصد سازمان‌های کوچک (زیر ۵۰ نفر) بوده‌اند.
همچنین در حوزه ساخت و تولید ۳۸ درصد، در حوزه خدمات ۵۸ درصد و در حوزه‌های آموزش و سلامت و بخش عمومی در مجموع چهار درصد در فرآیند جایزه ملی حاضر بوده‌اند.
امسال نیز ۱۶ سازمان در سطح تندیس، ۳۵ سازمان در سطح تقدیرنامه برای تعالی، ۱۸ سازمان برای گواهی تعهد به تعالی از میان شرکت بزرگ و معتبر کشور متقاضی جایزه ملی تعالی سازمانی بوده‌اند.
جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲ در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و با هدف ارتقای بهره‌وری و توسعه نظام‌های مدیریت در شرکت‌ها و سازمان‌های کشورمان، معرفی شد.
دستیابی به رشد اقتصادی از طریق توسعه قابلیت‌های سازمانی و ارتقای سطح بهره وری، از مهمترین اهداف اقتصادی کشور به شمار می‌آید و سازمان مدیریت صنعتی با اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی به دنبال کمک به توسعه فضای رقابتی و مسابقه‌ای سالم برای اثبات قابلیت و شایستگی سازمان‌های ایرانی از طریق ارزیابی و معرفی سازمان‌هایی است که در تحقق اهداف مهم توسعه اقتصادی اجتماعی در کشور می‌کوشند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.