صفحه اصلی / ایجاد کریدور مسیر سرتاسری از جنوب غربی کشور به سمت جنوب شرقی کشور

ایجاد کریدور مسیر سرتاسری از جنوب غربی کشور به سمت جنوب شرقی کشور

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پروژه‌های خوبی در محورهای مختلف استان شروع شده است؛ یکی از موارد مهم برای استان مسیرهای منتهی به سایر استان‌هاست که ما باید افزایش ظرفیت ایجاد کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز، خیرالله خادمی اظهار داشت: در بخش شمالی استان به سمت لرستان خوشبختانه احداث آزاد راه انجام شده و هم اکنون ظرفیت ترافیکی خوبی دارد همچنین مسیر ایذه به سمت چهارمحال و بختیاری و اصفهان بحث چهارخطه کردن آن شروع شده است و با روند خوبی در حال عملیات اجرایی است.
خادمی ادامه داد: مسیر دیگر مسیر به سمت شیراز است ما به یک کوریدور شرقی غربی از استان خوزستان به سمت استان فارس و در نهایت استان کرمان و از آنجا به سیستان و بلوچستان نیاز داریم که در بخش خوزستان تا فارس سرتاسر آن خوشبختانه قراردادهای آن منعقد شده است و امیدواریم در آینده به عنوان یک کریدور سرتاسری از جنوب غربی کشور به سمت جنوب شرقی کشور فعال شود.
معاون وزیر راه در مورد سایر پروژه‌ها تصریح کرد: محدوده استان خوزستان تا خیراباد فقط ۱۱ کیلومتر قرارداد نداریم که امروز برنامه ریزی شد انشاالله قرارداد آن هم در اسرع وقت منعقد می‌شود در برخی جاها هم که مشکلاتی مانند کندی کار پیمانکاران است امیدواریم برنامه‌ریزی جدیدی انجام دهیم که در سال ۹۷ با یک روند بهتری بتوان کارها را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در بحث کریدورهای سراسری ترانزیتی دو کریدور اصلی در دستور کار است؛ یکی کریدور شمال به جنوب غرب کشور است که بندر امام و در نهایت خوزستان و بعد لرستان و پس از آن کرمانشاه، سنندج و در نهایت آذربایجان غربی و شرقی را به هم اتصال می‌دهد به این ترتیب این کریدور ترانزیتی را که نزدیکترین مسیر کریدور جاده‌ای به آب‌های آزاد خلیج فارس به سمت آذربایجان و در نهایت ترکیه و اروپا است به عنوان یک کریدور توسعه‌ای در کشور در آینده خواهد بود و این کوریدور به اسم کریدور شماره ۱۰ است که بخشی از آن در استان خوزستان است.
خادمی ادامه داد: یک کریدور هم کوریدور بزرگراهی ساحل خلیج فارس است که از شلمچه شروع می‌شود و بعد از طی استان خوزستان در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و در نهایت شهر چابهار امتداد می‌یابد.
هدف از احداث این کوریدور این است که ما بتوانیم سواحل خلیج فارس را فعال کنیم و تثبیت جمعیتی در این مکان داشته باشیم و یکی از ضروریات این کار آماده نمودن زیرساخت در این محدوده است؛ خوشبختانه در استان خوزستان بخش بزرگراهی آن در مراحل انتهایی ست و فقط کمربندی آبادان خرمشهر باقیمانده و بین ماهشهر به سمت هندیجان ۲۰ کیلومتر باقیمانده که امیدواریم در اوایل سال ۹۷ به پایان برسد.
معاون وزیر راه ادامه داد: این کوریدور به عنوان یک کریدور توسعه برای سواحل جنوب کشور است که یک برنامه ملی برای آن پیش‌بینی شده است و امیدواریم با این برنامه ملی بتوانیم این سواحل را برای سایر توسعه‌های صنعتی و اقتصادی از نظر بزرگراهی آماده کنیم.
خادمی تصریح کرد: امروز اعلام شد حدود ۲۲ پروژه مختلف در استان داریم که در قالب ۱۱ طرح مصوبه پیوست قانون بودجه دارد کار می‌شود؛ یکی از این مسیرها مسیر پاشنه زاگرس است که پیشرفت فیزیکی آن به دلیل اینکه تازه شروع شده پایین است.
معاون وزیر راه توضیح داد: این مسیر از حسینیه دزفول به سردشت و پس از آن اندیکا و در نهایت به ایذه می‌رسد و به این ترتیب در شمال استان خوزستان در واقع یک خط ترانزیتی احداث خواهد شد با این حال منابع اعتباری آن مقداری محدود است.
خادمی در خصوص پروژه‌های ریلی عنوان کرد: در بخش ریلی هم یکی از مسیرهای مورد برنامه‌ریزی ما مسیر ریلی خوزستان به سمت چهارمحال و بختیاری و از آنجا اصفهان است به این ترتیب ما استان خوزستان را از طریق مرکز کشور به پایتخت اتصال می‌دهیم.
معاون وزیر راه ادامه داد: این پروژه یک پروژه بزرگ و حجیم است و برآورد حدود ۵ میلیارد دلاری برای این پروژه است بنابراین حجم پروژه قابل توجه است و شاید بزرگترین پروژه کشور باشد و باید برنامه ریزی خوبی در آینده روی آن انجام شود.
خادمی در پایان تصریح کرد: مطالعات این پروژه به دستور رئیس محترم جمهور آغاز شده و استانداران و نمایندگان این سه استان پیگیر این موضوع هستند؛ یک شرکت کره‌ای مطالعات سرتاسر مسیر را انجام داده است و چند کریدور پیشنهاد شده که در حال بررسی است که امیدواریم بتوانیم در آینده روند اجرایی آن را آغاز نمائیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.