صفحه اصلی / توزیع ۱۵۰۰تن بذر گواهی شده برنج در گیلان

توزیع ۱۵۰۰تن بذر گواهی شده برنج در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برنامه‌ریزی وزارت کشاورزی برای تولید ۱۲ هزار تن بذر اصلاح شده برنج در گیلان طی سال آتی خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا شعبان‌نژاد، در آئین رونمایی از بذور گواهی شده ارقام برنج بومی گیلان که در سالن جلسات مؤسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شد، گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و دومین استان تولیدکننده برنج کشور است.
وی افزود: در گیلان حدود ۸۰۰ هزارتن برنج سفید تولید می‌شود که ۵۵۰ هزارتن آن به دیگر استان‌ها صادر می‌شود.
شعبان‌نژاد ادامه داد: امکان افزایش سطح اراضی شالیزاری در گیلان وجود ندارد، بنابراین برنامه‌ریزی داریم تا سطح عملکرد تولید برنج را در هر هکتار افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی شالیزارها موجب می‌شود که شاهد کاهش قیمت تمام شده تولید برنج سفید باشیم، خاطر نشان کرد: تاکنون در ۹۰ هزار هکتار یکپارچه‌سازی اراضی انجام شده است و افزایش این امر را در اولویت برنامه‌ها داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: توسعه مکانیزاسیون، موجب کاهش هزینه تولید برنج و کاهش سختی کار تولید این محصول می‌شود.
وی افزود: نسل امروز به دنبال کار یدی در بخش کشاورزی نیست و به همین منظور به دنبال تسریع در تولید مکانیزه برنج هستیم.
علیرضا شعبان‌نژاد گفت: زنان در گذشته‌ای نه چندان دور کارهای بسیار سخت برای نشاء برنج در شالیزارها انجام می‌دادند که با افزایش نشاء مکانیزه برنج شاه کاهش سختی این قشر زحمکتش هستیم.
وی با اشاره به اینکه به دلیل توسعه مکانیزاسیون نیروی کار در تولید برنج رو به کاهش می‌رود، گفت: برای جبران این کاهش نیروی کار ۷۵ بانک نشاء در استان ایجاد شده است.
شعبان نژاد با بیان اینکه سال گذشته در ۱۰۳ هزار هکتار شالیزار نشاء مکانیزه انجام می‌شود، گفت: وجین به صورت مکانیزه نیز در ۴ هزار هکتار شالیزار انجام شد و با توجه به دستگاه‌های وجین کن زیادی وارد شده است، امسال شاهد افزایش وجین مکانیزه در گیلان خواهیم بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: تاکنون ۷۷ هزار هکتار شخم زمستانه انجام شده است، اگر چه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر است، اما باید روند سریع‌تری به خود بگیرد.
وی از توزیع بذرگواهی شده به میزان ۱۵۰۰ تن در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های وزرات جهاد کشاورزی باید توزیع بذر اصلاح شده را به ۱۲ هزار تن افزایش دهیم.
شعبان نژاد تصریح کرد: استفاده از بذر اصلاح شده منجر به افزایش عملکرد برنج و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.