صفحه اصلی / تلاشگران مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید تجلیل شدند

تلاشگران مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید تجلیل شدند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، نشست تخصصی بررسی ابعاد فنی فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید همزمان با روز مهندس (شنبه، پنجم اسفند ماه) به همت شاخه دانشجویی انجمن بین‌المللی مهندسان نفت در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در آغاز به کار این نشست تخصصی، ضمن بزرگداشت روز مهندس، حاضران یاد و خاطره فرزاد ارزانی و محمد سلیمی، کارکنان جان باخته شرکت ملی حفاری ایران در این حادثه را گرامی داشتند.
بر اساس اعلام شرکت ملی حفاری ایران، سپهر سپهری، مدیرعامل این شرکت در این نشست، ضمن تشریح حادثه فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید، عنوان کرد: عملیات مهار فوران، کنترل و ایمن‌سازی این چاه در فاصله چند ساعت پس از حادثه با بسیج امکانات این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و اعزام گروه‌های تخصصی، مهندسی، عملیاتی و پشتیبانی و برنامه‌ریزی و جدول زمان‌بندی با حضور مدیران عامل و ارشد دو شرکت و نظارت مقام عالی وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون مدیرعامل شرکت نفت در امور تولیدآغاز شد.
وی افزود: همزمان با ایجاد زیرساخت‌ها و شروع پاکسازی محوطه، موضوع بستن چاه (کشتن) از سطح (TOP KILL) و مهار چاه از عمق (BOTTOM KILL) در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
سپهری ادامه داد: دست‌اندرکاران مهار و کنترل این چاه با به‌کارگیری روش‌های پیچیده مهندسی و تکیه علم و عمل و بهره‌گیری از تجارب ارزشمند در مدت ۵۸ روز با دستیابی به رکوردهای قابل توجه در ایجاد زیرساخت‌ها، محل نصب دستگاه حفاری، برپایی دکل و عملیات حفاری موفق شدند این چاه را مهار و ایمن کنند.
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران گفت: همیاری و همکاری مدیران و متخصصان و نیروهای حاضر در این عملیات مثال‌زدنی است و نقش تاثیرگذاری در تحقق این مهم داشت که تحسین برانگیر بود، به خصوص این‌که این عملیات با وجود دشواری و شرایط و رفتار چاه به طور کامل براساس اصول و استانداردهای ایمنی اجرا شد و به نتیجه رسید.
وی با بیان این‌که مهار و کنترل فوران چاه‌ها به تخصص و دانش تخصصی خاصی نیاز دارد، افزود: شرکت ملی حفاری ایران با برخورداری از متخصصان مجرب و همکاری با مراکز علمی تخصصی بین‌المللی هم اکنون سازمان منتخب بین‌المللی کنترل فوران چاه‌های نفت و گاز (IWCF) در منطقه است که امکان ارائه و برگزاری دوره‌های آموزشی را برای متخصصان صنعت نفت و حفاری دارد.
سپهری با تاکید بر روزآمدسازی آموزش‌ها و استمرار آن، اظهار کرد: مرکز آموزش و تجهیز نیروی انسانی این شرکت و مرکز آموزش علمی – کاربردی حفاری نقش مؤثری در تربیت نیروهای متخصص در مباحث تخصصی مرتبط با صنعت حفاری ایفا می‌کند.
رئیس دانشکده شیمی و نفت دانشگاه صنعتی نیز ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نشست تخصصی، از حماسه‌سازان عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید تقدیر کرد.
محمدجعفر عبدخدایی گفت: مهارگران چاه ۱۴۷ نشان دادند که با کاربست دانش فنی و تجارب ارزنده مهندسان و متخصصان صنعت نفت کشور و اتکا به توانمندی‌های داخلی می‌توان به موفقیت‌های بزرگ در مهار و کنترل فوران چاه‌های نفت و گاز که دانش تخصصی بالایی نیاز دارد، دست یافت.
وی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان این دانشگاه و شرکت ملی حفاری ایران، خواستار تقویت و توسعه همکاری‌ها در زمینه ارتباط میان صنعت و دانشگاه شد.
در ادامه این نشست، به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضران درباره آموزش‌های ایمنی، بهره‌وری و انگیزش کارکنان، دوره‌های پیشرفته کنترل فورانIWCF، صحت عملکرد تجهیزات و ماشین‌آلات، آزمایش‌های دوره‌ای و … پاسخ داده شد و در پایان با حضور سیدحسن حسینی، معاون فرهنگی و اجتماعی و برخی دیگر از مسئولان این دانشگاه، با اهدای لوح از سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، مهران مکوندی، فرمانده عملیات مهار فوران چاه در شرکت ملی حفاری، تقی قاسمی بابا احمدی، جانشین فرمانده میدان در عملیات مهار فوران چاه و دیگر تلاشگران قدردانی شد. همچنین ضمن اهدای ۲ تندیس به شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، به رسم یادبود ۲ لوح تقدیر نیز به خانواده‌های فرزاد ارزانی و محمد سلیمی اهدا شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.