صفحه اصلی / گازرسانی به سیستان و بلوچستان اولویت شرکت ملی گاز است

گازرسانی به سیستان و بلوچستان اولویت شرکت ملی گاز است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, محمدحسن طهرانی، درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار شانا گفت: گازرسانی به شهرهای استان سیستان‌وبلوچستان به احداث خطوط انتقال گاز به طول یک هزار و ۲۲۰ کیلومتر در قطرهای ۱۶ تا ۴۲ اینچ نیاز دارد، افزون بر این، حدود ۲۲۰ هزار انشعاب گاز با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در دستور کار است.
وی افزود: نقطه عطف در توسعه استان، سفر استانی رئیس جمهوری و هیئت دولت در فروردین سال ۹۳ بود که طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان‌های زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و همچنین گازرسانی به صنایع موجود در استان با مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند (ق) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با اجرایی شدن خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان، از ۴ هزار کیلومتر شبکه مورد نیاز در این استان، یک هزار و ۱۵۱ کیلومتر شبکه احداث شده، ادامه داد: ۲ شهر و سه روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند، بر این اساس، ۱۵ هزار و ۷۷۰ خانوار شهری و ۳۵۰ خانوار روستایی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.
وی درصد بهره‌‌مندی خانوار شهری از گاز را حدود ۵ درصد از کل خانوار استان و درصد بهره‌مندی خانوار روستایی را ۰,۱ درصد اعلام کرد و گفت: تا پایان دولت دهم، تنها ۷۲۱ کیلومتر از مجموع ۴ هزار کیلومتر شبکه مورد نیاز استان، احداث و تنها یک شهر از نعمت گاز بهره‌مند شده بود.
طهرانی اظهار کرد: پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به سیستان و بلوچستان به طول ۹۰۷ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ با عنوان خط هفتم سراسری راه‌اندازی شد و پس از گازدار شدن این خط، با انشعابی از خط هفتم، ایرانشهر از نعمت گاز برخوردار شد، پس از ایرانشهر، زابل نیز به ۷۵۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع نیاز دارد که تاکنون ۴۶ کیلومتر آن اجرا شده، همچنین فراخوان گازرسانی به این شهر با روش سی‌ان‌جی به منظور گازدار کردن شبکه آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، طول شبکه مورد نیاز شهر خاش را ۲۷۵ کیلومتر اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود ۸۵ کیلومتر اجرایی شده است. گازرسانی به شهرهای بمپور و محمدان نیز به ۱۸۵ کیلومتر شبکه نیاز دارد که ۱۳۵ کیلومتر آن اجرایی شده، روستاهای حومه ایرانشهر و بمپور نیز برای گازرسانی به ۲۵۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع نیاز دارند که ۱۵۲ کیلومتر آن اجرایی شده و از مجموع ۲۳ روستا در این منطقه سه روستا گازدار شده است.
وی درباره خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار نیز توضیح داد: این طرح از اسفند ۹۵ با پیمان‌سپاری از سوی بخش خصوصی در حال اجراست و تاکنون بیش از ۱۷ درصد پیشرفت داشته است. این خط برای تأمین گاز طبیعی به صورت خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی، فولاد و نیروگاه‌های چابهار و کنارک در نظر گرفته شده و در اولویت طرح‌های شرکت ملی گاز قرار دارد.
به گزارش شانا، استان سیستان و بلوچستان دارای ۳۷ شهر و ۹ هزار و ۸۷۱ روستا است که جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر را در خود جای داده است. این استان در زمره مناطق محروم کشور و آخرین استانی است که شاهد ورود خطوط انتقال گاز و روشن شدن مشعل گاز در بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.