صفحه اصلی / انسداد کامل بیسوادی در گلستان با چالش هایی مواجه است

انسداد کامل بیسوادی در گلستان با چالش هایی مواجه است

رئیس اداره نظارت، سنجش و ارزشیابی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: انسداد کامل بی سوادی در استان گلستان با چالش‌هایی مواجه است و تحقق آن بزودی میسر نخواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، پرویز سندزایی روز یکشنبه در آئین بزرگداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل (ره) در هفتم دی ۵۸ در گنبدکاووس افزود: بازماندن از تحصیل افراد واجب التعلیم به تعداد سه تا چهار هزار نفر در هر سال و ترک تحصیل دانش آموزان در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی از جمله این چالش‌ها محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه برابر آمار، حدود ۶۸ هزار بی‌سواد در استان گلستان وجود دارد و هرساله نیز حدود ۱۰ هزار نفر توسط آموزش دهندگان ادارت سوادآموزی در شهرستان‌های مختلف استان گلستان با سواد می‌شوند، گفت: بازماندن از تحصیل افراد واجب التعلیم و نیز ترک تحصیل تعدادی از آنها در مقطع ابتدایی باعث می‌شود که روند سوادآموزی در استان روندی مداوم و طولانی باشد.
وی با اشاره اهمیت آموختن علم در اسلام افزود: علاوه بر آن، سواد یک شاخص جدی در مسائل توسعه‌ای کشورها است و توسعه یافتگی و عقب ماندگی کشورها با ین شاخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
رئیس اداره نظارت، سنجش و ارزشیابی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان خطاب به آموزش دهندگان اداره سوادآموزی شهرستان گنبدکاووس گفت: هدفی که شما دنبال می‌کنید بسیار والا و دارای اهمیت است و با توجه نقش فعالیت‌های سوادآموزی در توسعه کشور، باید تحرک و تلاش مطلوب در این زمینه داشته و امر سوادآموزی را امری پویا و کشنگر دانسته و آگاه باشیم که سواد در هر کشوری تحول افرین است و معدل عملکرد مطلوب اجتماعی را بالا می‌برد.
وی خاطر نشان کرد: به سوادآموزی باید به عنوان یک نکته زیرساختی نگریسته شود و آموزش دهندگان باید با تکالیف، وظایف و رسالت‌های خود آشنا بوده و با متدهای علمی و نوین به آموزش برگسالان که با آموزش کودکان بسیار متفاوت است، همت گمارند.
وی با تشریح مشکلات آموزش به بزرگسالان به دلیل مسائل و مشکلات خاص آنان گفت: آموزش دهندگان علاوه بر تدریس کتب آموزشی، بایستی برنامه‌های مکمل را نیز با بومی سازی و در انطباق با مسائل اجتماعی خاص هر منطقه و روستا به اجرا گذاشته و با آموزش یک یا دو مهارت به سوادآموزان در جذب و نگهداری آنان در کلاس‌های درس و کسب موفقیت در زمینه سوادآموزی تلاش کنند.
به گزارش ایرنا، در این نشست مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس نیز در سخنانی بر تلاش‌های آموزش و پرورش برای انسداد مبادی بیسوادی تاکید و کرد گفت: آموزش و پروش در مناطقی که تنها سه دانش آموز نیز داشته است معلم اعزام می‌کند تا به انسداد مبادی بی سوادی کمک کند.
فرج الله رزاقی با تاکید بر اهمیت کار آموزش دهندگان به افراد بی سواد جامعه گفت: ایجاد انگیزه در سوادآموزان، جذب آنها به کلاس‌های درس و نگهداری آنها تا پایان دوره، کاری بسیار سخت و نیازمند تلاش بسیار و انگیزه بالا است.
وی بر ضرورت توجه جدی به مسئله کم سوادی نیز تاکید کرد و گفت: استفاده از کتب غیر درسی اعم از کتاب‌های قصه و حتی روزنامه، رغبت مطالعه را در کم سوادان و بی‌سوادان افزایش می‌دهد و به آنها انگیزه می‌دهد تا در مسیر سوادآموزی باقی بمانند.
وی به کسب رتبه برتر شهرستان گنبدکاووس در سال جاری در بین شهرستان‌های استان گلستان اشاره کرد و گفت: جذب سوادآموزان به تعداد بیشتر از سهمیه مصوب و نیز فعالیت‌های دیگر اداره سوادآموزی شهرستان در راستای تحکیم سواد در بین سوادآموزان از جمله دلایل کسب این جایگاه است.
به گزارش ایرنا، پوشش کامل حجم ابلاغی در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال و جدب و ثبت نام ۴۱ نفر افزون بر حجم ابلاغی
که یک هزارو ۸۲۳ نفر تعیین شده بود، برگزاری کامل جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی و گروه بهبود کیفیت سوادآموزی، تلاش برای توانمندسازی آموزش دهندگان، بررسی کتب با استفاده از مدرسان توانمند شهرستان و بازدیدهای مرتب و منظم از طرح‌های تشکیل شده از جمله عوامل انتخاب گنبدکاووس به عنوان شهرستان برتر استانی در زمینه سوادآموزی است.
در این نشست که با حضور مسئولان شهرستان گنبدکاووس و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی برگزار شد، فرماندار ویژه این شهرستان نیز در سخنانی بر استفاده از همه ظرفیت‌های شهرستان برای گسترش فعالیت‌های سوادآموزی تاکید کردو گفت: گنبدکاووس به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان گلستان در بسیاری از شاخص‌ها رتبه برتر استانی را دارد.
عبدالقدیر کریمی خطاب به آموزش دهندگان سوادآموزی شهرستان گفت: کسب رتبه برتر در حوزه سوادآموزی نشانه تلاش و همت والای شما و مسئولان اداره سوادآموزی شهرستان است.
در حاشیه این مراسم رئیس اداره سوادآموزی شهرستان گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت: جذب بی سوادان و افراد کم سواد ۱۰ تا ۲۰ سال و افرادی که در چند سال اخیر ترک تحصیل کرده‌اند از اولویت‌های سوادآموزی محسوب می‌شود و امسال در شهرستان گنبدکاووس در این رده سنی ۷۴ نفر جذب کلاس‌های سوادآموزی شده‌اند.
حاجی قربان شیری قابوس افزود: با تاکیدات انجام گرفته برای جذب سوادآموزان مقطع سنی ۱۰ تا ۲۰ سال و تلاش آموزش دهندگان، امسال ۳۱ نفر در دوره سوادآموزی، ۹ نفر در دوره تحکیم و ۳۴ نفر در دوره انتقال در این مقطع سنی جذب کلاس‌های سوادآموزی شده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: این افراد در صورت موفقیت در گذراندن کلاس‌های سوادآموزی و تطبیق شرایط سنی، امکان ادامه تحصیل در مدارس آموزش و پرورش و به همراه سایر دانش آموزان را دارند.
در پایان این مراسم که با اجرای برنامه‌های فرهنگی همراه بود، از تعدادی از آموزش دهندگان برتر و سوادآموزان ممتاز شهرستان گنبدکاووس با اهدای لوح تقدیر و جوایز قدردانی شد.
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.