صفحه اصلی / خواب زمستانی پیست های اسکی چهارمحال و بختیاری

خواب زمستانی پیست های اسکی چهارمحال و بختیاری

نباریدن برف در چهارمحال و بختیاری پیست اسکی کوهرنگ و بارده را به خواب زمستانی برد و اکنون از این پیست‌ها تنها وسایل تله کابین باقی مانده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، زمانی پیست چلگرد چهارمحال و بختیاری از آذرماه کم کم به استقبال مردم می‌رفت و دی ماه و بهمن اوج اسکی بازی در این پیست بود.
این روزها اما خبری از برف و بارندگی نیست و پیست اسکی و خاطرات زمین خوردن اسکی بازان و مردم تنها در سکوتی بلند به اندازه کوه باقی مانده است.
در چند سال پیش که برف کوهرنگ را به سفیدی می‌کشاند، پیست اسکی کوهرنگ همه روزه پذیرای ورزش دوستان، گردشگران زمستانی و علاقمندان به این رشته ورزشی بود.
در این شهرستان گاهی ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر برف باعث می‌شد کسانی که روزهای تعطیل به قصد برف بازی راهی کوهرنگ می‌شدند در ترافیک خودروها گیر می‌کردند.
پیست اسکی چلگرد با طول ۸۰۰ متر و شیب ملایم ۲۰ درصد و امکاناتی مانند بالابر، برف کوب و سه پیست مجزا برای خانم‌ها، آقایان و خانوادگی، هتل و مهمانپذیر از مناسب‌ترین پیست‌های اسکی در زاگرس مرکزی بود.
دسترسی به این پیست از طریق جاده‌های ارتباطی شهرستان کوهرنگ امکان پذیر بود به همین دلیل با استقبال گسترده مردم همراه می‌شد.
پیست اسکی چلگرد در ۸۵ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری در ایام تعطیل زمستان پذیرای جمعیت قابل توجهی از ورزشکاران و گردشگران از نقاط مختلف کشور بود.
اما حالا که ۱۰ روزی از زمستان گذشته است نه تنها خبری از پیست نیست بلکه برخی از نقاط کوهرنگ نیز بدون برف مانده است.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: پیست کوهرنگ به دلیل نبود برف و نباریدن در حال حاضر تعطیل است.
عبدالرحمان قاسمی در گفت وگو با ایرنا افزود: البته قرار بود اگر در پیست شمشک و دیزین برف باشد، قهرمانان اسکی استان به این پیست‌ها اعزام شوند که البته این نظر فدراسیون بود.
رئیس هیأت اسکی چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: هوا گرم باعث شده است پیست کوهرنگ امسال مورد بهره برداری قرار نگیرد.
صفر فرامرزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ماده رول اسکی و اسکی روی چمن در فصلی که برف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این دو ماده مورد استقبال ورزشکاران و مردم نیست.
با این اوصاف اکنون یکی از رشته‌هایی که در چهارمحال و بختیاری قهرمان پرور بود برای مدتی تعطیل است و چشم ورزشکاران حرفه‌ای اسکی و مردم همچنان به نعمت بارش آسمان است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با خشکسالی‌های دهه اخیر، میانگین ماندگاری برف در استان از ۱۴۲ روز به ۷۹ روز کاهش پیدا کرد.
شاهرخ پارسا در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: از ابتدای مهر تا پایان آذر امسال تنها ۳۸.۲ میلیمتر بارش در استان وجود داشت که این میزان بارش در مدت مشابه سال قبل ۱۵۲.۴ میلیمتر بوده است.
وی افزود: هم اینک یکهزار و ۱۶۱ میلیمتر کمبود بارش در چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۸۶ تا امسال وجود دارد.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری هم اینک پس از استان‌های خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان، کرمان، مرکزی، سیستان و بلوچستان و تهران در رتبه نهم خشکسالی کشور قرار دارد.
پارسا تاکید کرد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته دمای هوای چهارمحال و بختیاری در آذر تا بهمن امسال نیم تا یک درجه گرم‌تر خواهد بود.
وی افزود: میانگین بارش‌های چهارمحال و بختیاری هم اینک نسبت به سال قبل ۷۵ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۷۷ درصد کاهش دارد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۸۶ تاکنون با پدیده خشکالی مواجه و دچار کمبود بارش، کاهش منابع آب و افت سفره‌های زیرزمینی شده است.
چهارمحال و بختیاری حدود ۵۰ اسکی باز حرفه‌ای دارد که در فصل زمستان این ورزشکاران فعالیت حرفه‌ای خود را دنبال می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.