صفحه اصلی / ۹۶.۹ درصد جمعیت گیلان باسواد هستند

۹۶.۹ درصد جمعیت گیلان باسواد هستند

معاون نهضت سوادآموزی گیلان گفت: در حال حاضر حدود ۹۶.۹ درصد جمعیت گیلان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد و ۳.۱ درصد هم بی سواد هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا‌، غلامرضا مدبری فر در نشست با خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی ۷ دی ماه سال ۵۸ با دستور امام (ره) با هدف آموختن سواد خواندن و نوشتن به بی سوادان تشکیل شد زیرا ۴۵ درصد مردم بعد از انقلاب بی سواد بودند.
معاون نهضت سوادآموزی گیلان افزود: در حال حاضر حدود ۹۶.۹ درصد جمعیت گیلان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد و ۳.۱ درصد هم بی سواد هستند. مهارت سواد آموزی شامل سه دوره «سوادآموزی»، «تحکیم» و «انتقال» است.
وی گفت: دوره سواد آموزی شامل ۴۰۰ ساعت و معادل سوم ابتدایی است، دوره تحکیم هم شامل ۲۰۰ ساعت است تا آنچه را که سوادآموزان در دوره قبل آموخته‌اند، فراموش نکنند؛ همچنین دوره انتقال شامل ۶۰۰ ساعت آموزشی است که با پایان دوره ابتدایی برابری می‌کند و کسانی که این دوره را بگذرانند می‌توانند در اول متوسطه ثبت نام کنند.
مدبری فر بیان کرد: کسانی که بتوانند دوره انتقال را با موفقیت به پایان برسانند، ۱۴۴ هزار تومان پاداش دریافت می‌کنند. گیلان رتبه چهارم باسوادی کشور را در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارد و استان‌های مازندران، تهران و سمنان در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند.
معاون نهضت سوادآموزی گیلان با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۱ آموزش یاران نهضت جذب شدند، ادامه داد: از سال ۹۱ به بعد هم تصمیم بر این شد تا آموزش سوادآموزی به مؤسسات و نهادها و مراکز آموزشی واگذار شود که حق الزحمه و بیمه هم از طریق مؤسسات مربوطه به آموزش‌دهندگان تعلق می‌گیرد.
وی افزود: در گیلان هزار و ۵۰۵ نفر آموزش دهنده داریم، یک دوره توانمندساز طی با مشارکت جهاددانشگاهی برای آنان برگزار شد و آزمونی هم در سه مرحله از آموزش دهندگان اخذ شد و کسانی که توانستند با موفقیت آزمون را پشت سر گذاشتند، همکاری آنان ادامه یافت.
مدبری فر با بیان اینکه شهرستان‌های انزلی، رشت و لاهیجان با سوادترین شهرستان‌های استان گیلان هستند، تصریح کرد: نهضت سوادآموزی علاوه بر برنامه‌های خود فعالیت‌های جانبی نظیر مسابقه انشانویسی، خواندن با خانواده، حلقه‌های کتابخوانی، مهارت استفاده از تبلت، آموزش رایانه، طرح آموزش نماز به بی سوادان را هم در برنامه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.