صفحه اصلی / رشد ۶۴ درصدی حجم مبادلات فرابورس به موازات عرضه ۷ سری اخزای جدید

رشد ۶۴ درصدی حجم مبادلات فرابورس به موازات عرضه ۷ سری اخزای جدید

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرابورس،طی روزهای معاملاتی دومین ماه زمستان سال جاری در مجموع ۷ هزار و ۳۴۷ میلیون ورقه بهادار در ۹۶۱ هزار نوبت دادوستدی نقل و انتقال یافته است که این حجم از مبادلات ارزش ۴۳ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریالی را به ثبت رساند.
این اعداد و ارقام حاکی از آن است که تعداد و حجم دادوستدها در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه ۹۵ به ترتیب ۳۱ و ۶۴ درصد رشد داشته در حالی که ارزش مبادلات با افت ۳۴ درصدی روبه‌رو شده است.
با نگاهی به جداول حجم و ارزش معامله‌ها به تفکیک بازارها نیز مشاهده می‌کنیم که در جدول حجم دادوستدها تمامی بازارهای فرابورس سبزپوش‌اند.
از سوی دیگر در جدول ارزش دادوستدها، دو بازار اول و پایه به ترتیب با ۱۰۶ و ۱۴ درصد رشد، سبزپوش شده‌اند در حالی که ارزش معاملاتی در بازارهای دوم، SME و ابزارهای نوین مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۱، ۲۰ و ۴۳ درصد کاهش یافته است.
بدین ترتیب در بازار اول شاهد دست به دست شدن بیش از یک هزار میلیون سهم به ارزش افزود بر دو هزار میلیارد ریال و در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط شاهد مبادله ۱۵ میلیون سهم به ارزش ۴۶ میلیارد ریال بودیم.
اما در بازار دوم که سهم ۴۰ درصدی از ارزش کل بازارهای فرابورس را در اختیار دارد، طی ماه جاری یک هزار و ۷۵۵ میلیون سهم دست به دست شد که ارزش نزدیک به ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی را به دنبال داشت.
معامله‌گران سهام در سه تابلو مبادلاتی بازار پایه نیز افزون بر ۴ هزار و ۲۰۰ سهم به ارزش ۵ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال را جابه‌جا کردند که تابلو «پایه ب» با میزبانی از مبادله ۳ هزار و ۳۸۷ میلیون سهم به ارزش حدودی ۴ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این بازار به خود اختصاص داد.
شاخص کل فرابورس ایران نیز در بهمن‌ماه فرازوفرودهای زیادی را تجربه کرد که در مجموع نسبت به نخستین ماه زمستان سال جاری ۱.۴ درصد افزایش یافت و با قرارگیری در ارتفاع ۱۰۹۸ واحدی بازدهی آن از آغاز سال به ۲۵.۵ درصد رسید.
به طور میانگین در ۲۱ روز کاری بهمن‌ماه، روزانه ۳۵۰ میلیون ورقه به ارزش بالغ بر دو هزار میلیارد ریال میان معامله‌گران بازارهای فرابورس دست به دست شده است.
عرضه ۷ سری اخزا در فرابورس
مبادلات اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی طی یک ماه به نقل‌وانتقال ۳۲۷ میلیون ورقه به ارزش ۲۸ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال منتهی شد که بیشترین ارزش مبادلاتی در این بازار در اختیار اوراق بدهی قرار داشت؛ به‌گونه‌ای که در ۲۱ روز مبادلاتی بهمن‌ماه ۲۷ هزار ورقه بدهی به ارزش نزدیک به ۲۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت.
این صدرنشینی اوراق بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی تحت تأثیر عرضه ۷ سری اسناد خزانه اسلامی در نمادهای معاملاتی «اخزا ۶۰۶، ۶۰۵، ۶۱۴، ۶۰۷، ۶۰۸، ۶۰۹ و ۶۱۰» بود که در بازه قیمتی ۷۵۰ تا ۸۶۱ هزار ریال کشف قیمت شدند.
تمامی این اوراق در قالب بودجه سال ۱۳۹۶ از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده و طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ سررسید می‌شوند ضمن آنکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عامل پرداخت در سررسید محسوب می‌شود.
از سوی دیگر مبادلات اوراق تسهیلات مسکن طی بهمن‌ماه ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۴ و ۲۰ درصدی در حجم و ارزش همراه بود. از این رو طی این ماه، یک میلیون و ۷۰۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بال بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال دست به دست شد.
رشد حجم و ارزش معاملات در هفته جاری
در پی دادوستد یک هزار و ۴۱۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد ریال در ۴ روز کاری هفته منتهی به چهارم اسفندماه، حجم و ارزش مبادلات فرابورس ایران نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۷ و ۸۵ درصد افزایش یافت.
در این میان بازارهای اول و دوم در مجموع میزبان جابه‌جایی ۷۳۱ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال بودند.
دادوستدکنندگان سهام در بازار پایه نیز ۵۷۴ میلیون سهم را دست به دست کردند که ارزش ۶۴۸ میلیارد ریالی را به ثبت رساند.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز ۱۰۸ میلیون ورقه به ارزش ۹ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال مبادله شد که ۱۰ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۸ هزار و ۶۵۹ میلیارد ریال و ۰.۳۲ میلیون ورقه تسه (اوراق گواهی تسهیلات مسکن) به ارزش ۲۲۶ میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد.
در میان صنایع پیشرو معاملات هفته جاری نیز گروه فلزات اساسی با در اختیار گرفتن ۲۷ درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام، رتبه نخست را به دست آورد.
در نهایت از رخدادهای مهم این هفته می‌توان به آغاز مهلت ده‌روزه نام‌نویسی در رویداد فین‌استارز ۲۰۱۸ که بزرگ‌ترین گردهمایی استارت‌آپ‌ها و فعالان فین‌تک با هدف رفع نیازهای فناورانه بازارهای مالی است، اشاره کرد. این رویداد از ۲۷ تا ۳۰ فروردین‌ماه هم‌زمان با یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از سوی فرابورس ایران برگزار می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.