صفحه اصلی / تنها ۳ درصد صادرات کشور با تعرفه ترجیحی انجام می‌شود

تنها ۳ درصد صادرات کشور با تعرفه ترجیحی انجام می‌شود

معاون امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این سازمان آمادگی لازم برای صادرات کالاهای پتانسیل‌دار صادراتی با تعرفه پایین‌تر و توافقی را دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، میرهادی سیدی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و فعالان اقتصادی برتر استان آذربایجان غربی در سال ۹۶ که ظهر امروز در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت با کشورهایی نظیر اندونزی، مالزی، پاکستان، ازبکستان و منطقه اوراسیا مذاکرات عقد توافق تجاری را آغاز کرده است اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت کشور آمادگی لازم برای صادرات کالاهای پتانسیل دار صادارتی استان با تعرفه پایین‌تر را دارد.
سیدی با تاکید بر اینکه مقصد نصف صادرات جهانی کشورهایی با تجارت آزاد و یا تعرفه ترجیهی هستند خاطرنشان کرد: این در حالی است که تنها ۳ درصد صادرات کشور ما با تعرفه‌های ترجیحی انجام می‌شود که نشانگر توجه ویژه به این حوزه است.
معاون امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر نقش تأثیرگذار سرمایه گذاران خارجی در امر صادرات تصریح کرد: امروز بخش مهمی (۳۰ درصد) صادرات کشورهای جهان نشات گرفته از سرمایه‌گذاری خارجی است و لزوم توجه به این امر در کشور ما نیز به خوبی حس می‌شود چرا که سرمایه گذار خارجی بازار فروش، شبکه توزیع و دانش لازم برای صادرات کالاها به کشورهای دیگر را دارد.
وی توجه صرف به افزایش صادرات را پیش فرض غلطی در کشور توصیف کرد و گفت: صادرات متکی بر تولید است و برای افزایش صادرات باید زمینه توسعه تولید داخلی به ویژه تولیدات با ظرفیت‌های صادراتی را افزایش دهیم.
سیدی با بیان اینکه مبحث تولید و صادرات جهانی نسبت به سال‌های گذشته تحول اساسی داشته است که کشور ما از این تحول غافل بوده است خاطرنشان کرد: امروز صادرات کالای تمام شده در حوزه صنعت به شدت کاهش یافته و بیش از ۶۰ درصد صادرات صنعتی جهان را اجزا و قطعات اولیه تشکیل می‌دهد و کشور ما از این موضوع غافل بوده است.
وی ارائه خدمات کارآمد به تولید کنندگان را لازمه صادارت کارآمد دانست و افزود: همه خدمات لازم از جمله خدمات بیمه‌ای، بانکی، حمل و نقل باید به نحو احسن در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.