صفحه اصلی / شبکه آب آشامیدنی دزفول پایداری در تامین منابع تقویت شبکه توزیع

شبکه آب آشامیدنی دزفول پایداری در تامین منابع تقویت شبکه توزیع

شبکه آب آشامیدنی شهر ۳۳۰ هزار نفری دزفول با احداث مخازن جدید ذخیره سازی آب به حالت پایدار رسیده و در شبکه توزیع نیز با برطرف شدن مشکل افت فشار آب به وضعیت مطلوبی رسیده است.
ظرفیت مخازن ذخیره سازی آب آشامیدنی شهر دزفول در سالهای اخیر با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و احداث مخازن جدید از ۲۰ هزار مترمکعب به ۸۰ هزار متر مکعب افزایش یافته و این افزایش شرایط پایداری را برای تأمین آب آشامیدنی شهر دزفول و برخی شهرها و روستاهای تابعه که شبکه آب آشامیدنی آنها متصل به دزفول می‌باشد را موجب شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، مدیر آبفا منطقه دزفول در نشست خبری با اصحاب رسانه، میزان مصرف آب در پیک مصرف در هفت ماه گرم سال در این شهرستان را در یک شبانه روز بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار متر مکعب عنوان کرد و گفت: این میزان مصرف شامل ۱۱۰ هزار مشترک آب ساکن شهرهای دزفول، سیاه منصور، شمس آباد و نیز برخی روستاهای این شهرستان می‌باشد.
جمال الدین برفر با بیان اینکه شهرستان دزفول در سالهای گذشته در زمینه تأمین منابع آب با چالش جدی روبرو بود اظهار کرد: با احداث و تجهیز ۱۰ حلقه چاه جدید از سوی سازمان آب و برق خوزستان تعداد چاه‌های تأمین کننده آب آشامیدنی دزفول از ۲۸ حلقه به ۳۸ حلقه افزایش یافت و این شهرستان از نظر منابع تأمین آب به حالت پایداری رسیده است.
وی همچنین به تشریح آخرین وضعیت طرح جامع آبرسانی دزفول پرداخت و گفت: این طرح که اجرای آن از سالهای ۸۵- ۱۳۸۴ آغاز شده بود با احداث مخازن ذخیره سازی آب در تصفیه خانه شمال دزفول بدون اینکه چاه‌های آب تجهیز شوند بعد از سه سال متوقف شد که با پیگیری صورت گرفته در سه سال اخیر و توجه ویژه دولت این طرح مجدداً با تأمین اعتبار فعال شد و ۱۰ حلقه چاه تجهیز شد که هفت حلقه وارد مدار شده و سه حلقه دیگر نیز تا پایان سالجاری وارد مدار می‌شوند که با بهره برداری کامل از این ۱۰ حلقه چاه ۳۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره سازی آب آشامیدنی در دزفول افزوده شد.
مدیر آبفا منطقه دزفول با تائید چهار برابر (۴۰۰ درصدی) شدن ظرفیت ذخیره مخازن ذخیره آب این شهرستان از ۲۰ هزار متر مکعب به ۸۰ هزار متر مکعب با بهره برداری از ۱۰ حلقه چاه جدید بیان داشت: با این اقدام و افزایش حجم ذخیره آب، مشکل تامین آب روستاهای مهاجرین، حسین کلولی و سیاه منصور و نیز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی دزفول که به دلیل کمبود آب به حالت تعطیل در آمده بودند بار دیگر احیا شوند.
وی احداث خط انتقال آب ۶۰۰ میلیمتر از تصفیه خانه شمال به طول هشت کیلومتر به سمت جاده شوشتر به منظور حل مشکل افت فشار مناطق فرهنگ شهر، بهاران، ۸۶ هکتار همچنین خط انتقال آب ۶۰۰ میلیمتر به سمت منطقه آزادگان که بزودی کلنگ زنی می‌شوند و نیز احداث ۶ حلقه چاه از سوی سازمان آب و برق خوزستان با ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار را طرح‌های آینده در بخش آب در دزفول برشمرد و گفت: یک مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی ذخیره آب در تصفیه خانه شمال دزفول مرحله پیش راه اندازی را طی می‌کند و بزودی وارد مدار می‌شود.
آب آشامیدنی دزفول نیاز به دستگاه تصفیه خانگی ندارد
مدیر آبفا منطقه دزفول با رد تبلیغات صورت گرفته از سوی برخی شرکت‌های سودجو در زمینه دستگاه‌های تصفیه آب خانگی گفت: آب دزفول از جمله سالم‌ترین آب‌های کشور بوده که نعمتی خدادادی به خاطر استعداد خاص منطقه است لذا آب تزریق شده در شبکه آب تصفیه نیاز به تصفیه مجدد خانگی نداشته کما اینکه استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در دراز مدت عوارضی چون اختلال در دستگاه گوارش و پوکی استخوان را به دنبال دارد.
اولویت در اجرای طرح فاضلاب کوی طالقانی و مدرس دزفول
برفر در خصوص اجرای طرح فاضلاب در مناطق دزفول از کوی طالقانی و مدرس به عنوان مناطق اولویت دار در اجرای این طرح به خاطر مشکلات بهداشتی و زیست محیطی ایجاد شده ناشی از فاضلاب زهکش این مناطق عنوان کرد و گفت: ۲۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در کوی طالقانی و مدرس دزفول باید اجرا شود ضمن اینکه احداث ۲ ایستگاه پمپاژ فاضلاب نیز در این مناطق ضروری است که اجرای این طرح‌ها ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که اجرای این طرح تا آخر امسال نهایی می‌شود. ضمن اینکه با احداث شبکه فاضلاب در کوی طالقانی و مدرس دزفول مشکلات ناشی از فاضلاب زندان نیز برطرف می‌شود.
وی در ادامه احداث فاضلاب در کوی زیباشهر (کوپیته) دزفول که تهدیدی جدی برای منابع آب‌های زیر سطحی است را ضروری دانست و بیان داشت: در فاز نخست ۶ کیلومتر خط انتقال فاضلاب زیباشهر با ساخت ایستگاه پمپاژ با ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود که این طرح نیز در مرحله ارزیابی مهندسی است.
مدیر آبفا منطقه دزفول همچنین سومین پروژه فاضلاب اولویت دار در این شهر را اجرای فاضلاب ۴۵ متری – شریعتی – پیام آوران به سمت شمال به طول ۴۰ کیلومتر با هشت هزار انشعاب عنوان کرد و گفت: این طرح نیز با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار بزودی وارد گام اجرایی می‌شود.
۵۵ درصد شهر دزفول همچنان از شبکه فاضلاب محروم است
مدیر آبفا منطقه دزفول با بیان اینکه تاکنون شبکه فاضلاب در ۴۵ درصد این شهر اجرا شده گفت: برای پوشش ۱۰۰ درصدی شهر دزفول از شبکه فاضلاب نیاز به تامین اعتبار از محل منابع ملی است که این امر با جدیت پیگیری می‌شود تا تمام مناطق شهر دزفول زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرند.
حفر ۲ حلقه چاه برای تأمین آب شهر سالند
برفر در خصوص مشکل تامین آب شهر سالند مرکز بخش سردشت دزفول نیز گفت: از آنجا که آب آشامیدنی این شهر از محل رودخانه‌های فصلی تامین می‌شود لذا با کاهش دبی این رودخانه در فصل تابستان و نیز گل آلود شدن در فصل بارندگی تامین آب این شهر با مشکل مواجه می‌شود که به منظور حل این مشکل ۲ حلقه چاه در روستای المهدی حفر شده است.
وی در خصوص حذف گاز کلر از چرخه تصفیه آب شهر صفی آباد دزفول نیز گفت: با خارج کردن سیلندرهای گاز کلر از تصفیه خانه شهر صفی آباد به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از نشت کلر، آب این شهر به روش الکترولیز نمک طعام تصفیه می‌شود که روشی کاملاً بهداشتی و استاندارد است.
برفر در خاتمه از اجرای طرح اصلاح و نوسازی شبکه آب در ۲ یگان نظامی این شهرستان شامل پایگاه چهارم شکاری و تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول خبر داد و گفت: این طرح‌ها با ۷۴ ملیارد ریال اعتبار اجرا شده و یا در دست اجراست. ضمن اینکه اصلاح و نوسازی شبکه آب در مسیر جاده شمس آباد به طول ۵،۵ کیلومتر در حال انعقاد قرار داد است.
آب آشامیدنی ۱۱۰ هزار مشترک ساکن شهرهای دزفول، سیاه منصور، شمس آباد و برخی روستاهای این شهرستان با جمعیتی بیش از ۳۳۰ هزار نفر با تلاش شبانه روزی کارکنان آب و فاضلاب منطقه دزفول تامین می‌شود.
 
 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.