صفحه اصلی / حذف ارائه عدم سوپیشینه در ثبت شرکت به ارتقای فضای کسب و کار می‌انجامد

حذف ارائه عدم سوپیشینه در ثبت شرکت به ارتقای فضای کسب و کار می‌انجامد

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز می‌گوید زمان، هزینه، میزان سرمایه مورد نیاز و فرآیند انجام کار، چهار شاخصی است که در راه اندازی و شروع یک کسب و کار حائز اهمیت است که توجه به این شاخص‌ها می‌تواند موجب سرعت بخشیدن به شروع یک کسب و کار شود.
‌‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران،
سمینار آموزشی آشنایی با فرآیندهای ثبت شرکتها و تشکلهای اقتصادی باحضور مدیران ارشد ثبت شرکتها و موسسات تجاری و معاونت امور تشکل‌های اتاق ایران در محل اتاق شیراز برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این سمینار گفت: مطالعات وضعیت موجود کسب و کار ایران و مقایسه آن با سایر کشورها نشان می‌دهد در صورت حذف "لزوم ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و ایجاد مرکز واحد برای انجام تمام مراحل ثبت شرکت" امکان ارتقای حدود ۳۰ رتبه فضای کسب و کار ایران فراهم می‌شود.
جمال رازقی بیان کرد: با توجه به بررسی‌های اتاق ایران زمان، هزینه، میزان سرمایه مورد نیاز و فرآیند انجام کار، چهار شاخصی است که در راه اندازی و شروع یک کسب و کار حائز اهمیت است و توجه به این شاخص‌ها می‌تواند شروع یک کسب و کار را تسریع بخشد.
وی افزود: فرآیند شروع کسب وکار در ایران حدود ۱۵ روز برآورد شده در حالی که این میزان در کشوری مانند نیوزلند که در این شاخص پیشرو است، در نیم روز و در قالب یک مرحله کل فرآیند شروع کسب وکار انجام می‌شود.
رازقی اظهار کرد: وقت عمده این فرایند ۱۵ روزه در ایران برای راه اندازی یک کسب و کار به دریافت گواهی عدم سوءپیشینه مربوط می‌شود درحالی که گواهی عدم سوءپیشینه در ثبت شرکتها از قبل الزامی نبوده و به راحتی قابل حذف است. همچنین ایجاد پنجره واحد هم کار چندان سختی نیست، زیرا در چند سازمان دیگر همانند این کار انجام و نتایج مثبتی در پی داشته است.
رئیس اتاق شیراز با بررسی آمار رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ ادامه داد: این آمار حاکی از این است که با وجود افزایش امتیاز ایران در گزارش سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، کشور ایران با چهار رتبه نزول، جایگاه ۱۲۴ را در بین ۱۹۰ کشور جهان به خود اختصاص داده است.
رازقی عنوان کرد: گزارش سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی سال ۲۰۱۸ در ۱۰ نماگر در حوزه‌های قانونی، اجرایی و قضایی بررسی شده است که بیانگر بهبود ۲۶ درصدی امتیاز ایران دارد. این گزارش نشان می‌دهد علیرغم افزایش امتیاز، سرعت انجام اصلاحات کشور نسبت به سایر کشورهای جهان کمتر بوده و موجب شده جایگاه بین المللی ایران نسبت به سال گذشته چهار رتبه تنزل یابد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: آغاز کسب وکار، دریافت مجوز ساخت وساز، هزینه دریافت اشتراک برق، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات یا دریافت وام، حمایت از سرمایه گذاران، پرداخت مالیات، تجارت کالا در جهان، سهولت اجرای قراردادها، ورشکستگی و تعطیلی مراحل مختلف کسب و کار هستند.
رازقی با اشاره به وضعیت ارتباط اتاق شیراز با ثبت شرکتها گفت: هم اکنون اتاق شیراز ارتباط خوبی با ثبت شرکت‌ها در استان دارد به طوری که استقرار کارشناس ارشد ثبت، هر سه شنبه در محل اتاق برای مشاوره و راهنمایی به متقاضیان سرمایه گذاری و نمایندگان بنگاهها، استقرار دفتر کارگزاری ثبت شرکت و تغییرات در محل اتاق، تعامل در صدور اسناد و استعلام‌های فعالان اقتصادی و حضور و شرکت مستمر در جلسات ستاد اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی استان را شاهد هستیم.
وی بیان کرد: انتظار فعالان اقتصادی استان فارس در حوزه ثبت شرکت‌ها، ساماندهی اعمال توقف‌های ثبت صورت جلسات توسط ادارات امور مالیاتی، اتخاذ روش مناسب برای انجام تبدیل شرکتهای مسئولیت محدود به سهامی، اتخاذ روش مناسب برای اخذ امضای الکترونیک، حذف مراجعه حضوری و بررسی دیجیتال صورت جلسات و اعلام اشتباهات قبل از ارسال مدارک بوسیله پست در راستای تسریع فرایند و کاهش هزینه‌ها است که در این صورت بسیاری از مشکلات بخش اقتصاد کشور حل و فصل می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.