رئیس مرکز مطالعات استراتژیک سایپا گفت: تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی جهان بسیار مورد اهمیت وتوجه قرار دارد و تمامی شرکتهای مطرح خودروساز با سرمایه گذاری دراین زمینه برای خود آینده بهتری را دنبال میکنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایپا نیوز؛ در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو دو پنل تخصصی با حضور متخصصین، کارشناسان، استادان دانشگاه و میهمانان خارجی با موضوع زنجیره تامین و قطعه سازی در برج میلاد برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایپا نیوز؛ در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو دو پنل تخصصی با حضور متخصصین، کارشناسان، استادان دانشگاه و میهمانان خارجی با موضوع زنجیره تامین و قطعه سازی در برج میلاد برگزار شد.
حسن قره یی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک سایپا در پنل تخصصی با موضوع "جایگاه زنجیره تامین در صنعت خودرو و سیاست گذاری برای تعالی آن" در خصوص اهمیت موضوع توسعه و تحقیق در شرکتهای خودروسازی توضیحاتی را ارائه کرد.
وی گفت: صنعت خودروسازی سومین صنعت دنیا در زمینه سرمایه گذاری در خصوص تحقیق و توسعه است و بعد از صنایع قطعات الکترونیک و صنایع حوزه سلامت بیشترین سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده که ۱۶ درصد از کل سرمایه گذاری دنیا را به میزان ۱۰۹ میلیارد دلار شامل میشود.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک سایپا افزود: از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بیشترین سرمایه گذاری توسط شرکت خودروسازی فولکس واگن در حوزه تحقیق و توسعه انجام شده است و در بین ۲۰ شرکت برتر دنیا که بالاترین سرمایه گذاری در این حوزه را انجام دادهاند ۵ شرکت خودروساز فولکس واگن، تویوتا، جنرال موتور، فورد و دایملر وجود دارد که بیانگر اهمیت این موضوع در برنامه شرکتهای خودروساز مطرح دنیا است.
وی تصریح کرد: این موضوع نشان از اهمیت توسعه و تحقیق درصنعت خودرو دارد و بر این اساس باید در کشورمان این موضوع با اهمیت بیشتری دنبال شود، درغیر این صورت صنعت خودروی کشور هیچ جایگاهی در بعد بین المللی نخواهد داشت.
قره یی در بخش دیگری از صحبتهای خود به حمایت دولتهای مختلف از شرکتهای تولید کننده خودرو در دنیا پرداخت و گفت: همواره این صنعت برای دولتها مورد اهمیت بوده و بر همین اساس حتی کشورهای با اقتصاد آزاد هم در زمانهای مورد نیاز صنعت به کمک آنها شتافتهاند.
وی افزود: کشورهای آمریکا، روسیه، برزیل، فرانسه، آلمان وچین به عنوان کشورهایی که شرکتهای خودروسازشان بیشترین تولید و گردش مالی در این حوزه را دارند همواره با دادن یارانههای مستقیم به صورت سالیانه در خصوص صادرات محصول و مباحث حمل و نقلی این حمایتها را اعمال کردهاند.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک سایپا همچنین در خصوص عوامل مؤثر بر توسعه گردش سرمایه در صنعت خودرو گفت: عوامل موثری همچون حفظ سرمایه، یکپارچگی دولت، سیستم قضاوت سرمایه گذاری و… از جمله مواردی است که در این زمینه بسیار تاثیر گذار میباشد.
وی با مقایسه این شاخصها بین دو کشور ایران و کره جنوبی گفت: متاسفانه شاخص عملکردی کشورمان در این موضوعات نسبت به کشور کره که دارای صنعت مطرح خودروسازی است در رتبه پایینتری قرار دارد و باید دولت و خودروسازان در تمامی این موارد با برنامه ریزی و تلاش زمینه ارتقای آن را ایجاد کنند.