وزیر آموزش و پرورش گفت: تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است حتی تنبیه لفظی. گروهی در مورد گزارشهایی که به شخص بنده میرسد بلافاصله ورود میکنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، نشست خبری سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش، دقایقی پیش با حضور نمایندگان رسانهها آغاز شد.
این نشست خبری در حالی برگزار میشود که طی هفتههای گذشته بیشترین توئیت و اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش پیرامون مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش که در دل خود حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی در متوسطه اول را دارد، بوده است و حواشی که پیرامون این مصوبه مطرح شده است.
در این نشست علی زرافشان معاون ابتدایی آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی، فاطمه مهاجرانی مدیر مرکز استعدادهای درخشان، مرتضی نظری مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش حضور دارند.
در اجرای سند تحول بنیادین موفق نبودهایم
وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست درباره برنامههای آموزش و پرورش گزارشی ارائه داد و گفت: محور اصلی همه فعالیتها در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و بیش از ۶ سال از ابلاغ آن گذشته است و به عنوان نقشه راه آموزش و پروش برای رسیدن به سطح مطلوبی از فعالیتها قرار گرفت.
وی افزود: ۳۰ درصد سند تا به حال اجرا شده که در استقرار سند قابل قبول نیست و نتوانستیم خوب جلو برویم و این ۳۰ درصد هم در بخشهای کیفی عموماً نبوده است.
وی ادامه داد: ما نامتقارنی را در استقرار سند مشاهده میکنیم و این آثاری در اثربخشی همان بخش اجرا شده خواهد داشت. در فضا و امکانات و نیروی انسانی خوب کار نکردیم.
بطحایی در ادامه بیان کرد: ما تا قبل از پایان سال ۹۶ طرح عملیاتی کردن زیرساختها را طراحی کردیم. کارگروهی که هر کدام از زیرنظام ها را باید پیاده کنند کارشان را شروع میکنند تا سال ۹۷ را روشنتر شروع کنیم.
وی اضافه کرد: همه برنامههای ما در راستای تحقق سند تحول اجرایی میشود. سه چهار برنامهای که پیش از این وعده اش را داده بودیم یکی شبکه ملی آموزش و پروش است که برای تعاملات با ذی نفعان آموزش و پرورش وعده داده بودیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: میطلبید ما لوازم ارتباطی با ذی نفعان را تقویت کنیم. خوشبخانه تلویزیون تعاملی راه اندازی شده است و به دنبال این هستیم حرفهایمان را با اولیا و معلمان که شرکای ما هستند و باید همسو باشیم مطرح کنند و آنها هم گفتههای خود را با ما در میان بگذارند.
وی گفت: موضوع بعدی این است که آموزش و پرورش سرمایه ارزشمند نیروی انسانی را دارد و از این جهت امتیاز برای ماست. یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشغول به کار و بازنشسته داریم. این سرمایه ارزشمند را باید در تصمیم گیریها مشارکت دهیم. امروز ابزارهایی که بتوانیم از معلمها در تصمیم گیری استفاده کنیم کم است یک کاری که کردیم انتخاب نماینده معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان است. امیدوارم این یک تمرین برای ما باشد و ظرف یکی دو روز آینده نتیجه اش اعلام میشود و بعد ۷۰ نفر سه نفر را به صورت حضوری انتخاب میکنند.
وی ادامه داد: کار دیگری که در دستور رونمایی داریم. معلمها میگفتند چرا مدیر مدرسه در دایره شناخت مدیر منطقه انتخاب میشود. سامانهای طراحی کردیم و برای سال آینده مدارسی که به مدیر نیاز داشته باشد در سامانه معرفی میشود و همه در این سامانه که شرایطش را دارند اعلام آمادگی کنند و بعد یک تیم سه نفره مصاحبه میکند که یک نفر دانشگاهی، یک بازنشسته و یک نفر از سازمان این سه نفر را تشکیل میدهند. شاید این هم قدم بزرگی نباشد اما همه اینها مشارکت دادن معلمها در تصمیم گیری هاست.
وزیر آموزش و پروش در ادامه اظهار کرد: بحث ما در مصوبه حذف آزمون این است که بچههای ما در سن دبستان به مرحلهای نرسیدند که در فشار و استرس آزمون باشند و زیر باز جزوات تکمیلی و رفع مشکل باشند. خانوادهها تشویق میشوند در این مسابقه شرکت کنند.
وی گفت: بچههای ما با این فشار نمیتوانند خوب کودکی کنند. ما باید مراقب کودکانی که دارای استعداد برتر هستند داشته باشیم اما غیر از آزمون باید این کار را بکنیم. نمی گویم همه تقصیرها سر آزمون است ولی تاثیرش زیاد است.
پس از سخنان وزیر آموزش و پرورش اصحاب رسانه پرسش و پاسخهای خود را مطرح کردند.
صدور مجوز مدارس غیردولتی انحصاری نیست
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر حذف آزمون و اقدامات موازی برای بهبود شرایط دانش آموزان گفت: ما وقتی صحبت از نشاط در مدرسه میکنیم این امر با حذف آزمون و فضای رقابتی ایجاد نخواد شد. مانع جدی ما برنامههای درسی ما و فضای تنگ آموزشی است. نقش معلم به عنوان عامل ایجاد نشاط باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بخواهیم صبر کنیم همه شرایط فراهم شود تا نشاط را تجربه کنند حتماً عملاً هیچ کاری نمیشود. سند تحول یکپارچه کنار یکدیگر دیده است. اگر بتوانیم سند تحول را پیش ببریم. صدور مجوز برای مدارس غیر دولتی هیچ انحصاری نیست. رجل سیاسی یا غیر سیاسی میتوانند این مجوز را بگیرند. آموزش و پرورش از مشارکت همه مردم استفاده خواهد کرد.
بطحایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره کمبود نیروی انسانی و استقرار پایه دوازدهم در سال آینده که آن را افزایش میدهد بیان کرد: یکی از چالشهای ما طی ۴ سال آینده از نظر کیفی و کمی نیروی انسانی است و در برنامه جامع نیروی انسانی تکلیفش را مشخص کردیم. ما احتمالاً سهمیه جدید برگزاری آزمون تعیین شده اعلام خواهیم کرد که ۱۸ نفر پذیرش خواهیم داشت و امیدوارم در فروردین ۹۷ پذیرشش کلید بخورد.
بطحایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه نقدها بر مصوبه اخیر بیشتر مبتنی بر این است که زیرساختهای لازم به صورت موازی برای اجرای طرحها مهیا نیست. به طور مثال چرا ما برای احراز صلاحیت معلمان ابتدایی که دوره حساسی است، هیچ سازمان مشخصی نداریم، گفت: این نهایت خودخواهی بنده است هر تصمیمی میگیریم بگویند سمعا و طاعتا. هر کس ممکن است خطراتی را احساس کند و نقدها کاملاً طبیعی است. توقع داریم تصمیمات به نقد گذاشته شود.
وی ادامه داد: ما نمیتوانیم دست روی دست بگذاریم و بگوییم تحول شروع شود که معلم در حد اعلا تخصص داشته باشد، تجهیزات استاندارد باشد، کتابها استاندارد باشد، معلمها همه خلاق باشند بلکه باید از هر نقطهای تحول را شروع کنیم. نباید کار را متوقف کنیم. بنده به عنوان معلم آموزش و پرورش آنقدر منابع ارزشمند دارم که امیدوار باشم به جای روشنی برسد.
نمایندگان از توضیحات بنده در مورد طرح حذف آزمون قانع شدند
وی درباره نظر نمایندگان موافق و مخالف این طرح نیز بیان کرد: من با بسیاری از نمایندگان در این فرصت صحبت کردم. بعد از صحبتهای بنده میگفتند این توضیحات را نشنیده بودیم. فردا صبح قرار است جلسهای در مجلس باشد و شاید با توضیحات ما نگرانیها رفع شود.
وی ادامه داد: عمده نگرانی این است که ما دانش آموزانی داریم که کسانی که استعداد و هوش بالا دارند مبادا کاری کنیم مورد بی توجهی قرار بگیرند.
در روش فعلی مقطع متوسطه اول سمپاد حذف میشود و منتقدان میگویند چه روش جایگزینی برای شناخت و پرورش استعداد درخشان وجود دارد و استاندارد هست. جواب این است که ما با برنامههایی که داریم و برای متوسطه اول است این استعدادها هدایت میشود و سمپاد باید در متوسطه دوم با تمام توان به کار خود ادامه دهند و دانش آموزانی که از طریق طرح شهاب شناخته میشوند در متوسطه دوم مورد توجه قرار بگیرند.
در روش فعلی مقطع متوسطه اول سمپاد حذف میشود و منتقدان میگویند چه روش جایگزینی برای شناخت و پرورش استعداد درخشان وجود دارد و استاندارد هست. جواب این است که ما با برنامههایی که داریم و برای متوسطه اول است این استعدادها هدایت میشود و سمپاد باید در متوسطه دوم با تمام توان به کار خود ادامه دهند و دانش آموزانی که از طریق طرح شهاب شناخته میشوند در متوسطه دوم مورد توجه قرار بگیرند.
وضعیت روشنی از تخصیص اعتبار شیر وجود ندارد
وزیر آموزش و پرورش درباره محقق نشدن بودجه شیر برای مدارس در سال تحصیلی جاری گفت: درآمدهای خزانه در سال ۹۶ مشکل داشت و دوستانی به من گفتند برو قرارداد را ببند تا در پایان سال تحصیلی تعهد مالی را بپردازیم اما ما نمیتوانیم اینگونه خود را متعهد کنیم و وضعیت روشنی از تخصیص این اعتبار وجود ندارد. شاید امسال نتوانیم این تخصیص را داشته باشیم.
وی درباره طرح شهاب نیز بیان کرد: برای طرح شهاب خانم مهاجرانی جلسهای باید بگذارند و طرح شهاب تشریح شود. طرح شهاب که از پایه چهارم شروع شده از سال دیگر به پایه هفتم میرسد. در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش آمده است که منابع اجرای طرح شهاب باید تهیه شود. کارگروه آن از هفته بعد آغاز به کار میکند.
در فرصت باقیمانده مرکز استعدادهای درخشان باید روشهای جایگزین معتبرتری ارائه دهد
وی بیان کرد: در پایه دهم ما هیچ کاهشی در پذیرش نداریم و آزمون را برای پایه دهم خواهیم داشت. مگر در فرصت باقیمانده مرکز استعدادهای درخشان که امیدوارم به زودی به سازمان تبدیل شود روشهای جایگزین معتبرتری ارائه دهند.
بطحایی درباره توجه به فضای مجازی گفت: پیام رسان ها امروز برای کل کشور در دستور کار است. بنا داریم از پیام رسان های داخلی برای دستگاههای اجرایی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: باید به دانش آموز این داده را بدهیم که درست است که در فضای مجازی تنها هستی ولی باید مهارت حضور در این فضا را کسب کنی و برخی آسیبهایی که در این حوزه داریم به همین موضوع بر میگردد. اما این فضای مجازی در عین تهدید فرصت هم هست.
وی ادامه داد: از سال گذشته تجربه خوبی از استفاده فضای مجازی در تربیت نیروی انسانی داشتهایم. امیدواریم با برنامههایی که داریم نهایت استفاده را از این فضا ببریم.
آموزش و پرورش از گردش مالی موسسات کمک آموزشی مطلع است
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آگاهی داشتن آموزش و پرورش از گردش مالی موسسات کمک آموزشی خصوصی که از سوی آموزش و پرورش مجوز میگیرند، گفت: ما از گردش مالی آنها خبر داریم چون تا ۴ درصد درآمد خود را باید در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا برای توسعه امور آموزش و پرورش مورد استفاده قرار دهیم.
مدارس محیط زیست دستاورد خوبی داشتند
وی درباره مدارس طبیعت که در حاشیه کار میکنند و اطلاعی از آنها نیست بیان کرد: من رقم دقیق ندارم اما خیلی کم هست و بر اساس تفاهمنامه با ریاست وقت سازمان محیط زیست در دولت یازدهم برنامه گسترش این مدارس را داشتیم و گزارشها نشان میدهد دستاوردهای خوبی دارند.
اختصاص ردیف مستقل برای خرید خدمات سال آینده
وزیر آموزش و پرورش درباره معوقات پرداختی حقوق معلمان نیز گفت: در مورد خرید خدمات برای سال آینده انشالله ردیف مستقلی پیش بینی شده و پرداختها بهتر میشود. درباره حق التدریس ها باید بابت تاخیرها عذرخواهی کنم و ما اصلاً بی تفاوت نیستیم بلکه مشکلاتی که در خزانه وجود دارد عامل تاخیر است. ما تخصیص و از سازمان برنامه گرفتیم بردیم خزانه اما باز مشکل داریم. امیدواریم در یکسال باقیمانده مشکلات حل شود.
کمبود امکانات در بخش فنی و حرفهای
وی درباره کمبود اعتبارات بخش فنی و حرفهای گفت: ما یکی از نگرانیهایمان این است ۳۰۰ هزار نفر در فنی حرفهای افزایش خواهیم داشت که با کمبود امکانات رو به رو هستیم اما تامین اعتبار ما فقط از محل پیش بینی شده نیست و امیدواریم بتوانیم هم افزایش دانش آموز را در این مدارس داشته باشیم و هم کیفیت حفظ شود.
وی در ادامه درباره هماهنگی آموزش و پرورش با نهادهای دیگر و اعلام برخی برنامهها از سوی این مراکز در مدارس گفت: ما بسیج و سپاه و جهاد و وزارت بهداشت در برگزاری طرحها هماهنگ هستیم اما نهادهای عمومی غیر دولتی و مراکز و… چنین توقعی نداشته باشند بدون هماهنگی قبلی فعالیتی را اجرا کنند.
هیچ ممنوعیتی برای آموزش زبان نداریم
بطحایی درباره موضوع ممنوعیت آموزش زبان در مدارس ابتدایی که چندی پیش مطرح شد گفت: ما هیچ ممنوعیتی برای آموزش زبان نداریم و مصوبهای نداریم بلکه در آموزش رسمی آموزش و پرورش تدریس زبان انگلیسی نداریم چرا که توصیه نشده است وقتی زبان مادری کودک هنوز پرورش نیافته آموزش زبان دیگری نداشته باشیم.
۴۰ درصد بودجه عمرانی تخصیص یافته
وی درباره بودجه عمرانی و تخصیص آن گفت: ۴۰ درصد بودجه عمرانی تخصیص یافته که البته کم است. سال آینده امیدوارم وضعیت عمرانی بهتر از سال ۹۶ بشود.
وزیر آموزش و پرورش بار دیگر درباره طرح شهاب گفت: طرح شهاب اجرای موفقی داشته است. در پایه هفتم اجرا خواهیم کرد و استلزاماتش را مهیا خواهیم کرد به نحوی که دانش آموزان از حذف استعدادهای درخشانمتضرر نشوند.
وی ادامه داد: مسیری که برای تحول آغاز کردیم در بخش محتوایی باید با شتاب پیش برود. آنچه تصمیم گرفته و ابلاغ میشود باید اجرا شود. همه ما موظفیم با تخلف برخورد کنیم. مدارس غیر دولتی ما آنگونه که در ذهن ما هست متخلف «که سرت را بگردانی جیبت را می زنند» نیستند. ۱۰ تا مدرسه متخلف هستند و برخیها از شهریه مصوب کمتر میگیرند.
تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است
بطحایی درباره تنبیه بدنی دانش آموزان که گه گداری شاهدش هستیم، گفت: تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است حتی تنبیه لفظی. گزارشهایی که به شخص بنده میرسد باعث شده گروهی که تشکیل دادیم بلافاصله در این موارد ورود میکنند. اما در مقابل بگویم در جامعهای که با یک میلیون پرسنل پیش میرود نباید جامعه فرهنگیان را با آن تخلف زیر سوال ببریم گرچه حتی یک نمونه را هم نباید شاهد باشیم. الان تعرضاتی هم از سوی دانش آموز یا ولی دانش آموز شاهد هستیم که همان حساسیت را در این موضوع داریم.
وی در پایان نیز بیان کرد: درباره برنامه جامع نیروی انسانی آینده کیفی و کمی در این حوزه مشخص میکند که در کدام استان کمبود داریم، چقدر نیروی حق التدریس و.. استفاده کنیم.