صفحه اصلی / کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت

کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت

بروزرسانی ۳۵۰ کارگاه دولتی فنی و حرفه‌ای، عدم افزایش بن خواربار کارگران در سال آینده، احیای شورای عالی تأمین اجتماعی و تشکیل بانک اطلاعات زنان فعال در عرصه‌های اقتصادی و کارآفرینی، سر تیتر مهمترین عناوین خبری این هفته در حوزه کار و تعاون بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، هفته‌ای که گذشت علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکستن منابع تأمین اجتماعی را به مصلحت ندانست و گفت: در شرایطی که نظام عرضه و تقاضای نیروی کار متعادل و مناسب نیست، نظام تأمین اجتماعی کارکردهای خود را بیشتر نشان می‌دهد.
وی اشاره‌ای به بند «ز» ماده ۷ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کرد و ادامه داد: این بند برخلاف نظر من به مجلس رفت و با آن مخالفت کردم چون شکنندگی منابع سازمان تأمین اجتماعی را به صلاح نمی‌دانم؛ لذا چنانچه قرار است بخشی از منابع سازمان به خزانه برود، تمام آن برود بهتر است.
وزیر کار درباره مزد کارگران هم اعلام موضع کرد و با پذیرفتن این که در طول سالهای اخیر به شکل سنتی درباره تعیین دستمزد عمل شده است، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه هر سال درباره مزد عادلانه چانه‌زنی می‌کنیم و هیچگاه رضایت خاطر همگان فراهم نشده اما به یک نقطه مشترک رسیده‌ایم.
عدم افزایش بن خواربار کارگران برای سال ۱۳۹۷ خبر دیگری بود که از سوی معاون وزیر کار اعلام شد.
آنطور که احمد مشیریان معاون روابط کار وزیر کار گفته بن خواربار جزو مزایای جانبی مزد است و رقم آن برای سال آینده تغییری نمی‌کند اما هرچقدر که پایه حقوق کارگران بالا برود بهتر است.
وی درباره تعیین دستمزد کارگران هم گفته است: دولت هر سال رقم دستمزد کارگران را عددی بیشتر از نرخ تورم تصویب کرده ولی مجلس امسال پیشنهاد کرده برای گروه‌های با دریافتی کمتر، به شکل پلکانی افزایش یابد لذا ممکن است این مساله روی دستمزد سال ۱۳۹۷ کارگران تأثیر بگذارد.
راه اندازی سایت دانشنامه اقتصادی زنان ایران از دیگر خبرهای این هفته بود.
این سایت با رویکردی جدید و نگاهی متفاوت به مباحث مرتبط با زنان و اقتصاد راه اندازی شده و در کنار آن بانک اطلاعاتی معرفی زنان فعال و موفق کشور در حوزه‌های اقتصادی و کارآفرینی، با هدف بسترسازی برای نقش آفرینی بیشتر بانوان در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور، در دست گردآوری و تدوین است.
بانوان ایرانی از سراسر جهان می‌توانند با عضویت در این بانک اطلاعاتی، از به روزترین ابزارهای تجارت الکترونیک و امکانات شبکه‌ای نوین و کارآمد برای رونق کسب و کار خود بهره مند شوند. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از امکانات این سامانه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.daneshnaameh.ir مراجعه کنند.
رویداد دیگر این هفته برگزاری نشست تخصصی گفتگوی اجتماعی سه جانبه بود.
در این نشست علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار و عضو هیأت رئیسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار ۹۳ درصد قراردادهای کار در کشور را موقت دانست و گفت: این رقم غیر از قراردادهای زیر زمینی و قراردادهای سفید امضایی است که در کشور وجود دارد.
او با اشاره به فاصله ۶۳ درصدی دستمزد فعلی کارگران با مزد واقعی، اظهار کرد: شرایط موجود به‌گونه‌ای است که تنها ۳۲ درصد کارگران از وضع معیشتی مناسب برخوردارند.
ابوالفضل فتح‌الهی نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز حل مشکلات گروه‌های کارگری و کارفرمایی را در بستر تعامل و گفت‌وگو امکان‌پذیر دانست.
او تاکید کرد: تشکلهای کارگری و کارفرمایی در جریان مذاکرات باید تمایلات سیاسی را کنار بگذارند و به حقوق بنیادین کار و مقاوله نامه‌های سازمان جهانی کار توجه کنند تا در سایه سه جانبه گرایی به اهداف خود دست پیدا کنند.
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران نیز در این نشست اعلام کرد که از افزایش پلکانی مستمری کارگران بازنشسته استقبال نمی‌کند.
علی اصغر بیات در اعتراض به آنچه که بروز شکاف میان بیمه پردازی بازنشستگان و تبعیض در پرداخت بیشتر سهم بیمه خوانده می‌شود، از شورای عالی کار خواست تا هر رقمی که در مورد دستمزد کارگران به تصویب می‌رسد شامل حال مستمری بگیران نیز شود.
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز بر لزوم احیای شورای عالی تأمین اجتماعی تاکید کرد و از وزیر کار خواست تا در جهت احیای این شورا گام بردارد.
محمد عطاردیان ابراز امیدواری کرد: تدوین سند کار شایسته که در دولتهای نهم و دهم دچار وقفه شد، در دولت روحانی به نتیجه برسد.
این هفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از بروزرسانی ۳۵۰ کارگاه دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خبر داد.
سلیمان پاک سرشت، طرح به روزرسانی کارگاه‌ها را سرمایه گذاری بلندمدت دانست و گفت: این طرح با تکیه بر امکانات و فرصتهای مغفول مانده به اجرا درآمده و از اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی حکایت دارد.
وی سال ۱۳۹۷ را سال تقویت مهارت آموزی دانست و اظهار کرد: برای تربیت نیروهای انسانی ماهر باید از ظرفیت‌های موجود به ویژه در حوزه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای استفاده کنیم.
خبر دیگر این هفته به برگزاری همایش تعاون، توسعه آموزشی و اشتغال پایدار اختصاص داشت.
این همایش باهدف ترویج فرهنگ مشارکت و کار جمعی، گسترش فرهنگ کارآفرینی و توسعه کسب و کار، تشکیل و تقویت مدارس غیردولتی به ویژه تعاونی و شکوفایی اقتصاد تعاونی‌، ۳۰ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود و مهمترین محورهای برگزاری آن، بازنگری جایگاه زنان در اسناد بالادستی و پایین دستی، تاکید بر مناسب بودن ساختار تعاونی برای جذب مشارکت‌های اقتصادی و اجتماعی زنان، ترویج و احیای گفتمان تعاون، ارائه مدل مدارس تعاونی با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و قدرت‌یابی و اشتغال پایدار زنان از طریق تشکل تعاونی است.
به گفته دبیرکل این همایش، تشکیل مدارس تعاونی در تقویت نظام آموزش کشور و توسعه عدالت آموزشی موثر است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.