صفحه اصلی / دلار معکوس کشید!

دلار معکوس کشید!

کاهش حدوداً ۶۱ تومانی نرخ دلار در بازار آزاد از مهمترین خبرهای اقتصادی امروز بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مدتی است که دلار افسار گسیخته و میل به افزایش قیمت دارد. نرخ این ارز از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. در چند روز گذشته نیز نرخ دلار صعودی بوده و حتی به مرز ۵,۰۰۰ تومان نزدیک شد اما خوشبختانه از بازار آزاد ارز خبر می‌رسد که این ارز در جاده گرانی معکوس کشیده و قصد بازگشت دارد.
امروز (پنجشنبه) نرخ دلار حدود ۶۱ تومان کاهش یافت و قیمت آن با رسیدن به حدود ۴,۸۳۹ تومان به کمتر از ۴,۹۰۰ تومان بازگشت. افزایش قابل توجه نرخ دلار و دیگر ارزها در چند ماه اخیر در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند افزایش نرخ ارز تأثیر منفی بر سیاست‌های موفق دولت تدبیر و امید در کنترل و کاهش تورم دارد و باید نوسانات افزایشی نرخ ارز کنترل شده و کاهش یابد.
معاملات ارزی رصد می‌شود
اما این تنها خبر ارزی امروز نبود. در رویداد دیگری در همین رابطه امروز رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی سامانه جدید معادلات ارز از ابتدای هفته آینده خبر داد. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد که "این سامانه از روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد و با استفاده از آن خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند".
آن‌طور که ولی‌الله سیف گفته به تدریج صرافی‌ها و سایر بازیگران بازار ارز نیز به سامانه جدید ارزی متصل خواهند شد.
ظاهراً هدف دولت از راه‌اندازی این سامانه شفاف‌سازی و زیر نظر گرفتن معاملات ارز با هدف جلوگیری از سفته‌بازی و فعالیت دلالان در این بازار است. باید دید راه‌اندازی این سامانه تا چه حد در کنترل و کاهش نرخ ارز مؤثر خواهد بود.
مسکن گران می‌شود اما نه آن‌قدر!
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن نیز پیش‌بینی کرد که احتمالاً سال آینده قیمت مسکن افزایش خواهد یافت. علی چگنی قیمت مسکن در سال آینده را مقداری بالاتر از نرخ تورم پیش‌بینی کرد و گفت: " بازار مسکن در سال آینده به لحاظ معاملات، قیمتها و رشد پروانه‌های ساختمانی بهتر از سال ۱۳۹۶ خواهد بود. افزایش قیمتها شاید اندکی بالاتر از تورم باشد با این حال شدید نخواهد بود. چهار سال است که قیمت مسکن با ثبات نسبی همراه بوده است. الان هم پیش‌بینی نمی‌کنیم که به لحاظ قیمتهای معاملاتی اتفاق وحشتناکی بیفتد. اینکه بعضی فروشندگان رقم‌های پیشنهادی را تا ۴۰-۵۰ درصد افزایش دهند در بازار چنین ظرفیتی نیست چرا که عرضه کافی وجود دارد".
۲ دوره پول ندهید خط‌تان قطع می‌شود!
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تلفن‌های ثابت، صرف نظر از مبلغ صورت‌حساب، در صورت عدم پرداخت دو دوره متوالی، تلفن‌تان قطع خواد شد. براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در صورتی‌که مشترک تلفن ثابت، صورت‌حساب دو دوره متوالی خود را با هر مبلغی پرداخت نکند، تلفن‌اش قطع می‌شود.
همچنین در مورد تلفن‌هایی که نزد شرکت مخابرات ودیعه‌دار هستند، در صورتی‌که صورت‌حساب میان‌دوره و یا پایان‌دوره به ۸۰ درصد ودیعه برسد، با اطلاع‌رسانی قبلی یک‌طرفه و سپس قطع دوطرفه می‌شود اما برای تلفن‌هایی که ودیعه ندارند، چنانچه هزینه صورت‌حساب به مبلغ ۲۰ هزار تومان برسد، ابتدا اطلاع‌رسانی انجام شده و سپس اول قطع یک‌طرفه و در صورت عدم پرداخت، تلفن به صورت دوطرفه قطع می‌شود.
یارانه امشب واریز می‌شود
یارانه نقدی بهمن ماه ساعت ٢۴ امشب (پنجشنبه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. دولت در حالی هشتاد و چهارمین مرحله از پرداختهای نقدی را برای یارانه بگیران امشب انجام می‌دهد که در حال حاضر حدود ٧٧ میلیون نفر در لیست سازمان هدفمندی قرار داشته و ماهیانه تا ٣۴٠٠ میلیارد تومان باید برای این پرداخت هزینه شود.
با وجود پیشنهاداتی که برای غربالگری یارانه بگیران در لایحه بودجه سال آینده مطرح و قرار بود حدود ٣۴ میلیون حذف شوند ولی در نهایت با مخالفت‌های مجلس و نبود راه حل مشخص، این موضوع منتفی شد و روال به مانند گذشته ادامه دارد.
خط و نشان وزیر جوان برای اپراتورها
در رویداد اقتصادی دیگری امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورها درباره در اختیار شرکتهای تبلیغاتی قرار دادن اطلاعات مشترکان هشدار داد. محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اطلاعات مشترکان که ممکن است از طریق اپراتورها در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته باشد، اظهار کرد: " اگر با مهندسی اجتماعی به نوعی سر مخاطب کلاه گذاشته باشند که طبیعتاً خود اپراتور این کار را نمی‌کند باید این موضوع را بررسی کرد که دامنه آنچه بوده است و در فضای کلی نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. اما تبعا این کار درست نیست و نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید آن را بررسی کند".
این هشدار در حالی است که مدت‌هاست اخباری از درز اطلاعات مشترکان اپراتورها به شرکتهای تبلیغاتی به گوش می‌رسد.
احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار بورس
اما در خبر تحلیلی دیگری که بی ارتباط با نرخ ارز نیست عنوان شد که افزایش قیمتها در بازار ارز می‌تواند رشد نرخ سهام شرکت‌هایی که به خارج از کشور صادرات دارند را در پی داشته باشد.
شرایط بازر ارز در هفته جاری یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر داد و ستد سهام در تالار شیشه‌ای در این هفته بود. حدود نیمی از شرکتهای بورسی تحت تأثیر افزایش نرخ دلار، سود شناسایی می‌کنند و قیمت سهامشان با رشد مواجه می‌شود. البته از طرف دیگر ریسک ناشی از کاهش ارزش پول ملی سبب نگرانی‌ها در اقتصاد و بالا رفتن ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه می‌شود.
چه اتفاقی در انتظار "USSD" هاست؟
"USSD" ها تراکنش‌های مالی بر بستر سیستم‌های مخابراتی هستند که براساس آن شهروندان این امکان را دارند که بدون مراجعه به بانک و اینترنت بانک‌ها، با شماره‌گیری کد دستوری #…* اقدام به مبادلات مالی و اموری همچون پرداخت قبوض و خرید شارژ تلفن همراه کنند.
با این حال براساس بخشنامه بانک مرکزی نباید اطلاعات حساس کارت مشتریان از جمله رمز دوم آنها از مسیرهایی که فاقد رمزنگاری مناسب بوده و امکان ذخیره‌سازی یا مشاهده آن توسط عواملی غیر از بانک یا ارائه دهنده خدمات پرداخت وجود دارد، مبادله شود. براین اساس قرار بود از نیمه بهمن ماه تراکنش‌های فاقد رمزنگاری از مبدأ تا مقصد حذف شود، مگر برای پرداخت قبوض عمومی از جمله آب، برق، گاز و تلفن شهری که البته با مذاکراتی که وزارت ارتباطات با بانک مرکزی انجام داده، این موضوع فعلاً متوقف شده است و این سوال وجود دارد که سرنوشت این کدها چه خواهد شد؟
در هر حال در صورت اجرای مصوبه بانک مرکزی، تراکنش‌های مربوط به خرید شارژ یا قبض‌های ویژه در شبکه‌های شتاب و شاپرک نیز پذیرش و پردازش نمی‌شود. به عبارتی فقط اطلاعات رمزنگاری شده پذیرش می‌شود. در این حالت پردازش از کدهای USSD که اطلاعات در آنجا به صورت رمزنگاری نیستند، به پرداخت قبوض عمومی محدود می‌شود و این اپلیکیشن‌هایی که خود بانک‌ها طراحی کردند، جایگزین آنها خواهند شد.
تشییع پیکر شهدای سانچی فردا بعد از نماز جمعه
طبق اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش ایران مراسم تشییع و بدرقه پیکر سه شهید کشتی سانچی فردا (جمعه) بعد از نماز جمعه در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود. پیکر پاک شهیدان مجید نقیان، محمد کاووسی و میلاد آروی پس از اتمام نماز جمعه با حضور مقامات لشکری و کشوری در مصلی امام خمینی (ره) تشییع و به سمت آرامگاه ابدیشان بدرقه خواهند شد.
طبق هماهنگی‌های انجام شده و به درخواست خانواده این سه شهید، پیکر شهید نقیان در بهشت زهرا (س) تهران، شهید کاووسی در امام‌زاده طاهر کرج و شهید آروی در شاهین شهر اصفهان تشییع و به خاک سپرده خواهند شد.
۱۶ دی ماه امسال یک فروند کشتی فله‌بر چینی در ۲۰۰ مایلی شانگهای به نفتکش سانچی که حامل میعانات گازی بود، برخورد کرد. در اثر این سانحه ۳۲ دریانورد و سرنشین کشتی نفتکش سانچی به شهادت رسیدند که پیکر سه تن از آنها کشف و شناسایی شد. پیکر این سه شهید سحرگاه چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه طی مراسمی وارد کشور شد.
آیا باید از تلفن همراه بترسیم؟!
در تحلیل دیگری امروز عنوان شد که اگرچه هنوز هیچ داده علمی اثبات شده‌ای، خطرناک بودن امواج تلفن همراه را تأیید نکرده است با این وجود کاهش مدت مکالمه و استفاده از هندزفری برای مکالمات طولانی و قرار دادن گوشی در حداکثر فاصله از بدن در مدت مکالمه، می‌تواند راهکارهایی برای کاهش میزان انرژی جذب شده از میدان رادیویی باشد.
تلفن همراه در برخی رسانه‌ها به عنوان عامل خطرناک بیماری مثل سرطان معرفی شده، در حالی که تاکنون هیچ مدرک علمی ارائه نشده است که در آن تلفن همراه عامل به وجود آورنده تومورهای مغزی و یا دیگر سرطان‌ها در بشر معرفی شده باشد. اجماع جهانی دانشمندان بر آن است که سیگنال‌های ضعیف و کم‌توان تولیدشده به وسیله تلفن همراه انرژی کافی برای تأثیر بر مواد ژنتیکی را ندارد.
در حق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایرانی اجحاف می‌شود
امروز همچنین معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که در حالی که سود تسهیلات بانکی ارائه شده به بخش تولید در اروپا تا ۰.۵ است این نرخ در ایران تا ۲۴ درصد هم می‌رسد.
به گفته بیژن پناهی‌زاده، اگر قصد داریم از وضعیت موجود در بخش تولید رهایی پیدا کنیم باید تولیدکنندگان را از پرداخت جرایم معاف کنیم و میزان سود تسهیلات بانکی را نیز کاهش دهیم. نحوه کار باید به‌گونه‌ای باشد که نظام بانکی حداقل سود را از تولیدکنندگان اخذ کند و مابه‌التفاوت در این حوزه از سوی دولت پرداخت شود.
این پیشنهاد در حالی است که به گفته کارشناسان، بالا بودن نرخ سود تسهلات بانکی موجب افزایش هزینه و قیمت تمام شده کالا و خدمات و در نهایت متضرر شدن مصرف‌کنندگان می‌شود

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.