صفحه اصلی / نرخ‌شکنی سلیقه‌ای در آرایشگاه‌های مردانه

نرخ‌شکنی سلیقه‌ای در آرایشگاه‌های مردانه

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، صنف آرایشگران از آن دسته اصنافی است که اگر افراد حرفه‌ای و با مدارک بین‌المللی مشغول به‌کار باشند، به طور قطع درآمدهای بالایی از فعالیت در این حوزه عایدشان می‌شود. همین موضوع سبب شده است که برخی از واحدهای آرایشگری مردانه که اکثر آنها را واحدهای غیرمجاز تشکیل می‌دهند با اعمال سلیقه‌ای نرخ‌ها با توجه به مکان فعالیت و مدارک اخذشده موجبات نارضایتی مراجعه‌کنندگان را فراهم آورند.
سامان رضایی، یکی از فعالان عرصه آرایشگری با اشاره به ضرورت تسهیل شرایط فعالیت برای رسته آرایشگران، اظهار کرد: بدون تردید وجود برخی حساسیت‌ها در ارتباط با فعالیت قانونمند این شغل، قابل درک است، اما سخت‌گیری و وسواس نامتعارف و فراتر از حد معمول نیز چندان سازنده و مؤثر به نظر نمی‌رسد. وی در تشریح این سخت‌گیری‌ها گفت: به عنوان نمونه، اگر آرایشگری که در ملکی استیجاری مشغول به فعالیت است با اتمام قرارداد ملک اجاره‌ای خود مواجه شود و به تبع به جابه‌جایی و استقرار در واحد تجاری دیگری مبادرت ورزد، موظف است مجدداً اقدام به اخذ جواز و پروانه فعالیت کند، حتی اگر یک سال از زمان صدور مجوز او گذشته باشد. این فعال رسته آرایشگری بیان کرد: فارغ از بروکراسی اداری، هزینه‌هایی که به موجب آن باید ازسوی متقاضیان دریافت جواز پروانه فعالیت پرداخت شود بر دشواری فعالیت قانونمند این رسته افزوده است و همین مشکلات باعث شده که متأسفانه برخی پیگیر اخذ مجوز از مراجع مربوطه نشوند. وی افزود: به تبع در شرایطی که مجوزی صادر نمی‌شود، اعمال نظارت صحیح و مستمر نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و در چنین بستری گاهی تخلفات و سوءاستفاده‌هایی بروز و ظهور پیدا می‌کند که کلیت آن به ضرر آرایشگرانی است که در تلاش هستند به صورت قانونی و در چارچوب قواعد تعریف‌شده فعالیت کنند.
رضایی مطرح کرد: نرخ‌شکنی و ارائه خدمات پایین‌تر از قیمت مصوب اتحادیه یا گاهی سوءاستفاده و سودجویی و اخذ مبالغ سنگین در قبال اصلاح سر و صورت و موی سر با پیروی و الگو‌برداری از مدل‌های غربی غیراسلامی و غیرایرانی از نمونه این نارسایی‌هایی به شمار می‌رود که در صورت افزایش نظارت‌ها و البته تسهیل شرایط برای اخذ مجوز (ضمن لحاظ کردن دغدغه‌های موجود در این بخش) تا حدود بسیاری قابل کنترل خواهد بود. این فعال در رسته آرایشگری گفت: به اعتقاد بنده در گام نخست باید تدبیری اتخاذ شود که مجوز آرایشگری برای شخص صادر شود نه پلاک واحد تجاری تا فعالان این حوزه مجبور نشوند از هر جابه‌جایی حتی یکساله، مجدد ناچار به اخذ مجوز و صرف هزینه‌های مربوطه شوند.

قیمت‌گذاری براساس هزینه‌های جاری و خدماتی که به مشتری ارائه می‌شود
مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه
در ارتباط با میزان فعالیت آرایشگران مجاز و غیرمجاز از لحاظ تعدد و تکثر در شهر تهران لازم است اشاره شود که طی سال‌های گذشته حدود ۷ هزار واحد صنفی، بدون برخورداری از جواز کسب و قریب به یک هزار واحد نیز به صورت مجاز و قانونمند مشغول به فعالیت بوده‌اند که نسبت به شناسایی آنها اقدامات لازم عملیاتی شده و خوشبختانه تعداد واحدهای فعال غیرمجاز نیز کاهش یافته است. در شهر تهران قریب به یک هزار و ۹۰۰ واحد صنفی به صورت غیرمجاز مشغول به فعالیت هستند. البته چند صد نفر نیز در حال طی کردن مراحل و فرایند اخذ مجوز هستند که به تبع با پایان یافتن روند و سازوکار تعریف‌شده برای اخذ مجوز، این تعداد نیز در زمره آرایشگران مجاز پایتخت قرار خواهند گرفت. به هر ترتیب امید آن می‌رود با اعمال نظارت شدیدتر و البته تسهیل منطقی شرایط برای اخذ مجوز و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن مطابق با واقعیت‌های اقتصادی جاری و ساری در سطح جامعه، شاهد ساماندهی شایسته‌تر فعالان این صنف باشیم. درباره زمزمه‌های افزایش نرخ‌ها در روزهای پایانی سال نیز باید اشاره شود که قطعاً تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ افزایش قیمت نخواهیم داشت و نرخ‌ها همچنان ثابت خواهد ماند. پس از تلاش‌های زیاد به همراه ۴ اتحادیه دیگر و همچنین پس از جلسه‌های زیاد در سازمان صنعت، معدن و تجارت و با حمایت اتاق اصناف ایران موفق شدیم از نرخ‌گذاری خارج شویم و قیمت‌ها را به اتحادیه واگذار کنیم تا هر واحد صنفی براساس هزینه‌های جاری و خدماتی که به مشتری ارائه می‌دهد، قیمت‌گذاری کند. در واقع هر واحد براساس هزینه‌هایی چون مالیات، اجاره و محدوده‌اش و البته امکاناتی که ارائه می‌دهد، به ۴ درجه یک، دو، سه و ممتاز دسته‌بندی می‌شود. البته آنها حق ندارند هر قیمتی را تعیین کنند و سقفی برای آن مشخص می‌شود که این سقف در اتحادیه تعیین می‌شود. درباره آرایشگاه‌هایی که قیمت‌های بالایی دارند هم همان‌طور که بارها اشاره کرده‌ایم بسیاری از آرایشگاه‌های مردانه، خدماتی چون ویتامینه کردن مو و صورت، شستشوی مو، قهوه و آبمیوه و… دارند و تمام اینها موجب افزایش نرخ آن آرایشگاه خاص می‌شود. نرخ تعیین‌شده برای آرایشگاه‌های ممتاز، ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است. این نرخ در آرایشگاه‌های درجه یک، ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و درجه دو، ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و درجه سه، ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است. در حال حاضر هم به دنبال منطقه‌بندی و تعیین قیمت براساس منطقه‌بندی شهر تهران هستیم.

ترویج مدل‌های نامتعارف در برخی آرایشگاه‌های غیرمجاز
علی‌اکبر خوانساری، فعال صنف آرایشگران مردانه
متأسفانه نرخ یکپارچه و واحدی در آرایشگاه‌ها لحاظ نمی‌شود و این تفاوت نرخ‌ها در مراکزی که به صورت غیرمجاز مشغول به فعالیت هستند بیش از دیگر بخش‌ها مشاهده می‌شود. یکی از مؤلفه‌های تاثیرگذار در تعیین نرخ و هزینه خدمات ارائه‌شده از سوی آرایشگران به منطقه و حوزه جغرافیایی معطوف می‌شود که فعالان این عرصه در آن مشغول به فعالیت هستند. به عنوان نمونه، نرخی که در ازای اصلاح موی سر، شستشو و… از مشتریان در محدوده‌های جنوبی شهر تهران اخذ می‌شود قابل مقایسه با هزینه دریافتی از سوی فعالان رسته مذکور در شمال شهر تهران نیست. از سوی دیگر شاهد هستیم مراکز غیرمجاز به راحتی اقدام به اصلاح موی سر با الگوهای غربی و حتی برخی عقاید انحرافی همچون شیطان پرستی و… می‌کنند و در مقابل این فرم‌های اصلاح، هزینه‌های سنگینی را نیز دریافت می‌کنند و شوربختانه
هیچ گونه مالیات و عوارضی را نیز پرداخت نمی‌کنند. متأسفانه واحدهای اینچنینی از حیث فرهنگی نیز فعالیت سازنده‌ای ندارند و به نوعی به مراکزی برای ترویج مدل‌های نامتعارف مبدل شده‌اند که انتظار می‌رود در برخورد با چنین مراکزی، قاطعیت و جدیت هر چه بیشتری اعمال شود. البته کمبود نیروهای بازرس و نظارتی نیز در عرصه مذکور مزید بر علت شده تا نتوان چتری دقیق و فراگیراز کنترل و نظارت را لحاظ کرد که می‌طلبد با در دستور کار قرار دادن و تأمین الزامات و پیش نیازهای این امر، شاهد بهبود هر چه بیشتر فعالیت قانونمند فعالان این عرصه همچون آرایشگران مجاز باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.