صفحه اصلی / مزیت تجاری تغییر تعطیلات پایان هفته

مزیت تجاری تغییر تعطیلات پایان هفته

‌‌‌‌‌‌‌ثمانه نادری

به گزارش کسب وکار نیوز، بحث تعطیلات پایان هفته موضوعی است که با وجود مزیت‌های اقتصادی، تجاری و… آن هنوز به تصویب دولت نرسیده است. طبق بررسی‌های موجود، کشور ما نیز پیرو بسیاری از کشورها سعی دارد تعطیلات پایان هفته را با تعطیلات دنیا هماهنگ سازد. این طرح سال گذشته حتی به مجلس هم رسید. با این حال هنوز توافقی برای تأیید آن صورت نگرفته است و البته برخی از کارشناسان حذف تعطیلات مناسبتی را پیش‌نیاز اجرای این طرح می‌دانند.کمیسیون گردشگری اتاق تهران از حدود دو سال پیش، ساماندهی تعطیلات پایان هفته را در دستور کار قرار داده است. از نظر اعضای این کمیسیون، افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز و انتقال این تعطیلات از پنج‌شنبه و جمعه به جمعه و شنبه علاوه بر تسهیل برقراری ارتباطات تجاری به توسعه گردشگری داخلی نیز کمک می‌کند.به زعم فعالان اقتصادی یکی از اثرات مهم این طرح، هماهنگ‌تر شدن روزهای کاری در ایران با بازارهای جهانی است، چراکه در اغلب کشورهای جهان، روزهای شنبه و یکشنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته تعیین شده و روزهای تعطیل در ایران، پنج‌شنبه (در بخشی از سازمان‌ها و نهادها) و جمعه است و این تفاوت، سبب قطع حداقل ۴ روزه ارتباطات کاری بنگاه‌های داخلی با بازارهای جهانی شده است. پیشنهاد اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران برای ساماندهی تعطیلات، البته تاکنون واکنشی از ناحیه دولت در پی نداشته، اما به دلیل برخی ملاحظات مذهبی و سنتی با اظهارنظرهای مخالف مواجه شده است.محمود نجفی‌عرب، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران در حاشیه برگزاری ششمین نشست این کمیسیون بار دیگر نسبت به تحقق خواسته فعالان اقتصادی تاکید کرد و با اشاره به اینکه بحث ساماندهی تعطیلات بارها مطرح شده است، گفت: ساماندهی تعطیلات شامل دو موضوع ساماندهی تعطیلات رسمی سالانه و تعطیلات پایان هفته می‌شود و کمیسیون گردشگری اتاق تهران به دنبال ارائه پیشنهادهایی در راستای بهبود وضع فعلی است.
او افزود: کمیسیون گردشگری اتاق تهران به دنبال آن است که تعطیلات پایان هفته از پنج‌شنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر کند که این تغییر نه تنها از لحاظ گردشگری به نفع کشور خواهد بود که با منطق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز قابل توجیه است. بنابراین به نظر می‌رسد ضرورت دارد کمیسیون توان خود را بر توجیه نهادهای ذی‌ربط برای موافقت با اعمال این تغییر صرف کند.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران ادامه داد: کمیسیون نباید صرفاً روی اثراتی که تغییر روز تعطیلات روی توسعه گردشگری داخلی دارد، تمرکز کند و باید تمام ابعاد آن از جمله دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی آن را مطرح کند تا بتواند نمایندگان مجلس، دولتمردان، علما و روحانیون را نیز متقاعد به منافع بیشتر این تغییر کند.
محمود نجفی‌‌عرب با بیان اینکه می‌توان نمایندگان مجلس را نسبت به اعمال این تغییر در تعطیلات پایان هفته اقناع کرد، گفت: به نظر می‌رسد در نخستین گام باید مزایای ساماندهی تعطیلات پایان هفته را با علما و بزرگان دینی در میان بگذاریم و نظر مساعد آنان را جلب کنیم. چون این تصور وجود دارد که تغییر تعطیلات به فرایض دینی لطمه وارد می‌کند در حالی که این تصور درست نیست و اتفاقاً تغییر تعطیلات می‌تواند از همه نظر منافع و فرصت‌های بیشتری برای مردم کشور داشته باشد.او ادامه داد: نمی‌توان در دهکده جهانی خود را ایزوله نگاه داشت. بحث تغییر تعطیلات را تنها از منظر گردشگری نباید نگریست، بلکه از همه جوانب این طرح قابل توجیه است.

ضرورت تطابق روزهای کاری کشور با دنیا
ابوالحسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی تهران در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: برای رسیدن به بهره‌وری فاکتورهای مختلفی را باید بررسی و آن را با اقتصاد بین‌المللی همسان‌سازی کرد. یکی از این فاکتورها تطابق روزهای کاری با روزهای جهانی است. در حالی که در شرایط حاضر اختلاف تعطیلات ما با دنیا باعث شده ۴ روز ارتباط ما با دنیا قطع باشد. بنابراین تحولات مثبتی که ممکن است در این مدت بیفتد شامل حال ما نخواهد شد و این اثراتی منفی در اقتصاد دارد و این امری است که تقریباً اکثراً با آن توافق نظر دارند، اما مساله این است که باید در این زمینه تصمیم‌گیری را به کسانی که خود سابقه کار در تجارت جهانی دارند، سپرد وگرنه تصمیم‌گیری درباره یکسان‌سازی بسیار سخت خواهد بود. در شرایط کنونی هنوز تصمیم‌گیران به این توافق نرسیده‌اند و البته شاید مزایای تجاری این اقدام مهم از دید آنها پوشیده باقی مانده
است.

تعطیل نبودن شنبه، ضربه بزرگ به اقتصاد
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص با تاکید بر ضرورت یکپارچه کردن تعطیلات پایان هفته با دنیا و اثرات مثبت آن بر اقتصاد کشور، می‌گوید: تعطیلات ما با هیچ جای دنیا نه کشورهای اسلامی و نه کشورهای غربی هماهنگی ندارد. با این حساب معمولاً ۴ روز از غافله دنیا عقب هستیم که این عمدتاً به علت اختلاف ساعت بوده و این باعث می‌شود زیان فراوانی به کشور ما برسد. بارها مسئولان گوشزد و تاکید کرده‌اند که چه ضرورتی دارد که این تعطیلات را جابه‌جا نکنیم؟ تعطیل نبودن شنبه خود به تنهایی بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد کشور ما زده و باعث دور ماندن ما از دنیا و ارتباط با آن شده است. دولت باید تصمیم انقلابی بگیرد مثل همین کم کردن صفر که گمان می‌رود با حذف آن تورم بالا برود، در حالی که اینطور نیست. درباره تعطیلات نیز همینطور لازم است. به نظر می‌رسد بهتر باشد دولت حداقل برای ۶ ماه این طرح را امتحان کند تا شاهد ثمرات آن
باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصادو مسکن وزارت راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.