صفحه اصلی / سید محمد بهشتی در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه

سید محمد بهشتی در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گفت: رسانه‌های ما امروز دچار سو تفاهم شده‌اند و اگر در جایی نشانه‌ای می‌بینند آن را باور می‌کنند، این اتفاق رخ داده چون مسئولان و پایگاه‌های میراث فرهنگی اطلاع رسانی نمی‌کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سید محمد بهشتی که چهارشنبه ۲۵ بهمن در نشست یک روزه پایگاه‌های میراث ملی و جهانی سخن می‌گفت، ادامه داد: اطلاع رسانی نکردن اقدامات مهم و خوب یعنی سرمایه اجتماعی ما ضعیف شده است، در حالی که یکی از راه‌های تأمین اطلاع رسانی این است که باید تولید مطلب شود.
او با اشاره به شرایطِ گذشته در پایگاه‌های میراث فرهنگی و معدود پایگاه‌های میراث جهانی که فعالیت‌ها در آن‌ها بسیار محدود بود، اظهار کرد: در چغازنبیل فقط می‌توانستیم نگهبانی دهیم، امکان انجام هیچ کاری را نداشتیم، اگر قرار بود اقدامی انجام شود فقط اقدامات پژوهشی، مرمتی و کاوش بود.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر لزوم حضور همه جانبه کارشناسان میراث فرهنگی در محوطه‌ها و پایگاه‌های مهم کشوری، انجام حفاظت، مرمت، معرفی وپژوهش را لازم و ملزوم یکدیگر در این دفاتر پژوهشی دانست و گفت: آنها باید به صورت توأم با یکدیگر انجام شود.
او یکی از توصیفات اولیه در مورد ایجاد پایگاه‌های میراث فرهنگی توسط یک کارشناس میراث فرهنگی خارجی را «الگویی یگانه برای میراث فرهنگی» بیان کرد و افزود: آثاری که در پایگاه‌ها ایجاد می‌شود ظرفیت زیادی دارند، پایگاه‌ها می‌توانند در عمل جهانی و بین‌المللی باشند که نه فقط اثری جهانی تلقی شوند بلکه فعالیت‌شان در کشورهای مختلف باشند، آنها استاندار دارند و باید با پژوهشگران همکاری کنند.
وی با تاکید بر لزوم داشتن پژواک جهانی برای دستاوردهای جهانی گفت: این پایگاه‌ها نتایج علمی دست اول دارند و آخرین حرف‌ها در حوزه‌های علمی و فنی و مرمتی را باید از تخت جمشید و پاسارگاد شنید.
او با بیان اینکه مهمترین سهم تربیت نیروی انسانی، متخصصان و کارشناسان پایگاه‌ها بودند افزود: در هیچ جا به اندازه پایگاه‌ها برای تربیت نیروی انسانی تلاش نشد.
وی با اشاره به این که شرایط در گذشته به گونه‌ای بود که پایگاه‌ها را به رسمیت نمی‌شناختند و هیچ ردیف بودجه‌ای به آنها اختصاص نمی‌یافت و حتی هزینه‌ها برایشان نهادینه نشده بودند، ادامه داد: اما اکنون خوشبختانه این‌کار انجام می‌شود و بودجه نیز به تشکیلات پایگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
او با اشاره به اینکه در گذشته تلاش زیادی شده بود که پایگاه‌ها فعال نباشند گفت: شنیدن چیزی که در پایگاه‌ها رخ می‌دهد اکنون یک سوپرایز است هرچند که این سورپرایز خوشحال کننده می‌تواند باشد اما معتقدم این سوپرایز زیاد هم خوب نیست، اکنون پشت درهای بسته کار می‌کنیم و کسی هم از آنها خبر ندارد در حالی که این اتفاقات سرمایه ماست.
بهشتی با تاکید بر این که میراث فرهنگی بدون سرمایه اجتماعی پیش نمی‌رود باید درباره آن اطلاع‌رسانی کرد، افزود: در دوره‌ای کارشناسان را از حضور در رسانه‌ها ممنوع کردند اما متأسفانه این روند ادامه‌دار شده است.
او کار کردن در عالی‌قاپور را به مثابه تعمیر خانه ندانست و افزود: تعمیر یک اثر منحصر به فرد است و آنقدر اهمیت دارد که وقتی توضیحی درباره آن داده نمی‌شود، مسئولان همان حوزه مانند من، فکر می‌کنند که دارند دیواره‌های عالی قاپور را رنگ می‌کنند!
بهشتی ادامه داد: رسانه‌های ما امروز دچار سو تفاهم شده‌اند و اگر در جایی نشانه‌ای می‌بینند آن را باور می‌کنند. این حرف یعنی سرمایه اجتماعی ما ضعیف شده است، در حالی که یکی از راه‌های تأمین اطلاع رسانی است که باید تولید مطلب شود.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: خبرنگار گناه ندارد وقتی درباره اطلاعات نگفته‌ی مسئولان پایگاه‌های میراث فرهنگی چیزی نمی‌داند به مطالب غیرواقع اعتماد کند. باید به او کمک کنید و در رسانه‌ها حضور داشته باشید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.