صفحه اصلی / تولید سیب زمینی تراریخته در دستور کار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی قرار گرفت

تولید سیب زمینی تراریخته در دستور کار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی قرار گرفت

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور گفت که تولید سیب زمینی تراریخته مقاوم به آفت بید در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نیره اعظم خوش خلق سیما اعلام کرد: آفت بید سیب زمینی از سال ۱۳۶۴ توسط بذور وارداتی به کشور وارد شد و از آن سال تا کنون درصد زیادی از مزارع زیر کشت این محصول را مورد حمله قرار داده است.
وی اظهار داشت: لاروهای این آفت با تغذیه از بوته ها و غده های سیب زمینی در مزارع و انبارها، میزان محصول را از نظر کمی و کیفی بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.
خوش خلق سیما گفت: محققان این پژوهشگاه از طریق کشت بافت به مینی تیوبر سیب زمینی دست یافتند و در سال ۸۶-۸۵ این پژوهشگاه توانست دستاورد خود را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهد.
***جلوگیری از خروج ۲۹ میلیون دلار ارز از کشور
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور با بیان اینکه از دل تولید میکرو تیوبر سیب زمینی ۱۴ شرکت دانش بنیان ایجاد شد، افزود: این شرکت ها با تولید این میکروتیوبرها توانستند از خروج ۲۹ میلیون دلار ارزی که از کشور خارج می شد، بی نیازکنند.
وی بیان داشت: شرکت های دانش بنیان با تولید این مینی تیوبرها (بذر سیب زمینی) توانستند جلوی واردات قرنطینه ای بذر سیب زمینی را بگیرند.
خوش خلق سیما گفت: این شرکت ها از طریق هوا کشت میزان تولید در حجم بالا در محیط های کنترل شده را افزایش داده و هزینه پائین تولید این اجازه را می دهد که چنین بذرهایی به صورت اقتصادی تکثیر شوند.
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: مزیت های اصلی این تکنولوژی ایران را قادر ساخته تا بذر مورد نیاز خود را با کیفیت و مشخصه هایی شامل سریع بودن، تولید در مقادیر زیاد، قیمت مناسب، سلامت بسیار بالا، جلوگیری از ورود آفات ناشناخته و قرنطینه ای به کشور از طریق واردات بذر تولید نماید.
وی در خصوص تولید فراگیر این محصول گفت: اگر آزمایشات مزرعه ای سیب زمینی تراریخته با موفقیت به پایان برسد و پایداری و سازگاری خود را به خوبی ثابت کند و در ضمن بتوانیم مجوز رهاسازی و همچنین مجوز ثبت این محصول را بگیریم، سیب زمینی تراریخته در مزارع کشت می شود.
وی با بیان اینکه آزمایشات میدانی این محصول تا ۲ سال آینده به پایان خواهد رسید، اظهار داشت: در صورتیکه این محصول بتواند سازگاری و پایداری خود را به خوبی نشان بدهد و بتوانیم مسئولان مربوطه را برای تولید آن قانع کنیم تا ۴-۳ سال آینده این محصول تولید خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.