صفحه اصلی / دست گران‌فروشان در جیب مردم

دست گران‌فروشان در جیب مردم

شایلی قرایی
۴۰ روز به سال نو باقی مانده و شور و شوق خرید در مردم بیشتر شده و آنها به دنبال نو کردن جامه و ملزومات زندگی خود هستند. هرساله حضور مردم در بازارهای بزرگ کشور موجب رشد تقاضا می‌شود. یه گزارش کسب و کار نیوز به همین منظور با یک حساب و کتاب ساده می‌توانیم به این نتیجه برسیم که افزایش خرید افراد سبب بالا رفتن قیمت کالاها شده و از همین الان هم نگرانی‌هایی درباره تامین مایحتاج شب سال نو در کشور وجود دارد. معاون اول رئیس‌جمهوری در این رابطه با تاکید بر برنامه‌ریزی همه دستگاه‌های دولتی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال، گفت: دولت تمام تلاش خود را برای تامین اقلام و کالاهای اساسی مردم در شب عید به‌کار بسته است و مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند. جهانگیری همکاری اصناف و تولیدکنندگان بخش خصوصی با دستگاه‌های دولتی را در این خصوص ضروری خواند و افزود: ممکن است برخی کالاها به طور مقطعی و به دلایل غیر قابل پیش‌بینی نوسان قیمت پیدا کند، اما با تلاش همه دستگاه‌های مسئول وضعیت بازار در روزهای منتهی به پایان سال اطمینان‌بخش خواهد بود.
بازرسی در تمام دستگاه‌های متولی تقویت و تشدید شود
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در دی‌ماه امسال هیچ‌یک از واحدهای تولیدی دولتی و غیردولتی تا پایان فروردین سال آینده مجاز به افزایش قیمت نیستند. این مصوبه حتی مشمول کامیون‌داران و وانت‌بارها نیز می‌شود تا محصولات آنها افزایش قیمت پیدا نکند. یک بخش از این محصولات، کالاهای اساسی به شمار می‌رود که قسمتی از آن تولید داخلی است و بخشی از آن نیز وارد می‌شود. در این زمینه اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی هیچ نقشی در حوزه تعیین قیمت ندارند. یکی از ابزارهایی که می‌توان بازار را در ایام و بازه‌های زمانی مختلف کنترل کرد، تامین نیازمندی‌های مردم در بخش‌های مختلف است که باید در این زمینه اعلام کنم که هیچ مشکلی در زمینه انواع کالاها و خدمات مورد نیاز مردم برای شب عید وجود ندارد و در زمینه چگونگی و نحوه کنترل بازار شب عید نیز باید گفت که نظارت و بازرسی باید در همه دستگاه‌های متولی در این ایام تقویت و تشدید شود که البته براساس قانون این وظیفه به بازرس‌های اتاق‌های اصناف محول شده و اتحادیه‌های صنفی زیرمجموعه آنها به شمار می‌روند، حدود ۱۶۰۰ بازرس در سراسر کشور زیرمجموعه اتاق‌های اصناف مشغول به فعالیت هستند و ۴۰۰ بازرس دیگر نیز زیرمجموعه سازمان حمایت قرار دارد که امر نظارت و کنترل بازار در شب عید را انجام خواهند داد. درباره برنامه‌های ویژه برای عرضه محصولات مختلف در شب عید به ویژه در کلان‌شهرها نیز باید اشاره شود که نمایشگاه‌های فصلی یا همان نمایشگاه‌های بهاره در کلان‌شهرها به ویژه شهر تهران برای شب عید امسال برقرار است و برای برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم در شهرستان‌ها برنامه‌ریزی و اجرا به اتاق‌های اصناف شهرستان‌های مختلف واگذار شده است. بر همین اساس این نمایشگاه‌ها در اکثر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود و در شهرستان‌ها نیز این وظیفه به اتاق‌های آنها واگذار شده است. البته یکی از شرایط عرضه مستقیم محصولات تولید داخلی آنها بوده یعنی محصولات خارجی عرضه نمی‌شوند. البته با حفظ کیفیت مورد نیاز مصرف‌کنندگان، همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها به‌گونه‌ای است که تلاش شده تا از تاریخ نهم تا نوزدهم اسفندماه این نمایشگاه‌ها برگزار شود، چراکه درصددیم بازار در ۱۰ روز پایانی سال بتواند در شرایط آرام‌تری به کار طبیعی خود ادامه دهد. به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا محصولات مختلف با کیفیت بالا و شرط تولید داخل بودن در این نمایشگاه‌ها عرضه شود و حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف برای مردم قائل شوند. البته در زمینه آجیل و خشکبار نیز با توجه به حداکثر سود ۱۰ تا ۱۲ درصدی آن برای عرضه‌کنندگان برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا حدود ۵ درصد تخفیف برای مصرف‌کنندگان قائل شوند.
دسترسی بهتر مردم به کالاهای مورد نیاز در آستانه ایام عید
مجتبی صفایی، سخنگوی اتاق اصناف

برگزاری نمایشگاه برای عرضه کالا و فروش فوق‌العاده از برنامه‌های اصناف برای دسترسی بهتر مردم به کالاهای مورد نیاز در آستانه ایام عید است. به عبارت دیگر، تصویب برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه و بهاره و ضرورت برگزاری آنها و همچنین شکل و نوع برگزاری بر عهده کمیته‌هایی است که در شهرستان‌ها یا شهرها تشکیل می‌شود. کالاهای متناسب با شب عید از جمله پوشاک، کیف و کفش، آجیل، گوشت و مرغ در این نمایشگاه‌ها عرضه خواهد شد. تلاش بر این است که اقلامی که در این نمایشگاه عرضه می‌‌شود با تخفیف ۲۰ درصدی به فروش برسد. کمیته‌هایی در همه استان‌ها با عضویت وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات تشکیل می‌شود و قبل از عرضه اجناس در نمایشگاه، نوع و کیفیت جنس بررسی می‌شود تا کالای باکیفیت و اجناس متناسب با فصل عرضه شود. همچنین فروش فوق‌العاده با تصمیم اتحادیه‌ها و درخواست واحدهای صنفی در سطح شهر برگزار می‌شود و اجناس واحدهای صنفی با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد. قیمت‌ها تابع یک‌سری متغیرها هستند. بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور با دلار اداره می‌شود و در مواردی خرده‌فروشان گرانی را به بالا بودن نرخ ارز ربط می‌دهند. گرانی و گران‌فروشی دو مبحث جدا هستند. وقتی گرانی هست این به عوامل خاص خود مربوط می‌شود، اما پدیده گران‌فروشی موضوعی است که احتمال دارد توسط برخی واحدها اتفاق بیفتد. در ایام عید با گران‌فروشان، به ویژه فروشندگان کالاهایی که مورد استفاده مردم هستند، برخورد خواهد شد. واحدهای صنفی عرضه‌کننده این محصولات بیشتر در معرض دید بازرسان صنعت، معدن و تجارت و بازرسان اتاق اصناف و نمایندگان تعزیرات حکومتی هستند که در صورت مشاهده تخلف، منجر به جریمه خواهد شد.
به دلیل حجم گسترده کار و عرضه و تقاضای بالا در بازار از دولت انتظار داریم آنچه طبق قانون در تبصره ۶ ماده ۷۲ تعریف شده که یک سوم از دریافتی جرایم باید به اتاق اصناف برگردد، توجه بیشتری کند. تمام تلاش‌مان را برای ایجاد بازار امن برای هموطنان‌مان انجام داده و با متخلفان برخورد جدی‌تری خواهیم داشت. با گران‌فروشان و کم‌فروشان که به جیب مردم چشم طمع دارند با قاطعیت تمام برخورد خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.