صفحه اصلی / تغییر تخفیفات بیمه شخص ثالث چه نتایجی دارد؟

تغییر تخفیفات بیمه شخص ثالث چه نتایجی دارد؟

گرچه طبق آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش یافته است ولی برخی کارشناسان می‌گویند در کل این آئین‌نامه به نفع بیمه‌گذار است، چراکه طبق آن دیگر با یک بار خسارت، کل تخفیفات سال‌های گذشته از بین نمی‌رود و از این منظر تخفیف تثبیت و حمایت شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در سال گذشته قانون بیمه شخص ثالث به طور کلی تغییر کرد و قانون جدیدی تصویب شد که این قانون پرجزئیات بوده و در امور مختلف شفاف‌تر و روشن‌تر بوده است. یکی از این بخش‌ها مربوط به آئین‌نامه ماده ۱۸ است که برخی تخفیفات را تعیین تکلیف کرده است.
این آئین‌نامه‌ها از سه شنبه هفته گذشته لازم‌الاجرا شد. طبق آئین‌نامه جدید تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث تغییر کرده و این تغییرات براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث اعمال می‌شود. به این ترتیب که براساس ماده ۶ آیین‌نامه جدید تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش یافته و حداکثر تخفیف همان ۷۰ درصد خواهد بود که در یک دوره ۱۴ ساله به حداکثر تخفیف می‌رسد.
هر چند در نگاه اول این موضوع می‌تواند یک نکته منفی تلقی می‌شود اما باید یادآوری کرد بیمه ایران به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مالکان دوره انتظاری را در نظر گرفته است تا قیمت بیمه افزایش پیدا نکند. به عنوان مثال تخفیف یک بیمه‌نامه با پنج سال تخفیف در آیین‌نامه قدیم ۴۰ درصد بود که در آیین‌نامه جدید سه سال دوره انتظار در نظر گرفته شده تا بیمه با شش سال عدم خسارت تمدید شود.
در ادامه این نکته نیز قید شد که آیین‌نامه جدید امتیاز ویژه‌ای نیز برای بیمه‌گذاران دارد و آن این است که در گذشته بیمه‌گذاران اعتراض داشتند که با یک بار خسارت نباید تمام تخفیفات سال‌های گذشته از بین برود. این دغدغه مردم در آیین‌نامه جدید بر طرف شده و از این پس در صورت خسارت تمام تخفیفات بیمه‌گذار به یک‌باره از بین نمی‌رود بلکه این کاهش تخفیفات پلکانی است.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در این باره چنین توضیح داده که از مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث عدم سوخت کل تخفیفات است؛ یعنی اگر فردی برای بار اول خسارت مالی داشته باشد ۲۰ درصد، بار دوم ۳۰ درصد و بار سوم ۴۰ درصد از تخفیف عدم خسارت مالی کاسته می‌شود. در حالی که در قانون قبلی با نخستین تصادف چه مالی و چه جانی کل تخفیفات از بین می رفت.
علیرغم مزیت اعلام شده این آئین‌نامه و کاهش تخفیفات بیمه ثالث، واکنش‌هایی هم برانگیخته شده؛ عمدتاً ناظر بر دو مقوله. ابتدا اینکه بر کاهش تعداد بیمه‌گذاران تاثیر می‌گذارد و همچنین نکته دیگر اینکه منجر به ایجاد فشار بر طبقات فرودست و متوسط جامعه می‌شود.
همچنین برخی نمایندگی‌های بیمه "ایران" این اعتراض را مطرح کردند که چرا همه شرکت‌های بیمه ملزم به اجرایی کردن این آئین‌نامه نشده‌اند؟ اگر قرار باشد بیمه "ایران" فقط آن را اجرا کند، این امر به ضرر این شرکت بیمه‌ای خواهد بود.
در این زمینه علی‌پور، کارشناس بیمه در ارزیابی این آئین‌نامه جدید، در مجموع آن را مثبت قلمداد کرده و گفته که درست است در آئین‌نامه جدید زمان طولانی‌تر شده ولی نباید فراموش کرد که در این آئین‌نامه، تخفیف تثبیت و حمایت شده است و بیمه‌گر نمی‌تواند به میل خود سوابق تخفیف بیمه‌گذار را از بین ببرد.
او بر این امر تاکید کرد که در وضیعت پیشین ناامنی وجود داشت، ولی اکنون چنین نیست و افراد طبق قانون می‌توانند از مزایای عدم خسارت استفاده کنند.
این کارشناس این را هم گفت که این درست نیست که اجرایی شدن این آئین‌نامه فقط مربوط به یک شرکت بیمه باشد بلکه اجرای آن برای کلیه شرکت‌های بیمه‌ای ضروری است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.