صفحه اصلی / شفافیت در نقل و انتقال فرآورده از مزایای سامانه دیسپچینگ انبارهای نفت است

شفافیت در نقل و انتقال فرآورده از مزایای سامانه دیسپچینگ انبارهای نفت است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، سیدمحمدرضا موسوی‌خواه صبح امروز (چهارشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از سامانه دیسپچینگ انبارهای نفت، با بیان این‌که هدف از اجرای این طرح، تکریم کارکنان این شرکت است، توضیح داد: بیش از ۱۱۰۰ مخزن نفت در سطح کشور وجود دارد که همه روزه همکاران ما باید به منظور اندازه‌گیری فرآورده از پله‌های این مخازن مرتفع بالا بروند و این مسئله فرسودگی روحی و جسمی نیروی انسانی را در پی دارد.
وی افزود: مزایای زیست محیطی، کاهش هزینه‌ها، دقت و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و…، دیگر اهدف اجرای این طرح است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که هم اکنون ۴۰ انبار کشور به این سامانه متصل شده است، افزود: ۲۰ انبار دیگر در دو ماه آینده به این سامانه متصل می‌شود.
موسوی‌خواه همچنین با بیان این‌که در مرحله بعد به دنبال سامانه هوش مصنوعی هستیم، افزود: به همین منظور مطالعات و شناسایی شرکت‌های مرتبط با این موضوع در حال انجام است.
وی با تاکید بر این‌که همه اطلاعات و آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شفاف است و انحرافی در آن وجود ندارد، ادامه داد: استفاده از این سامانه به ما و تمام نهادهای نظارتی این امکان را می‌دهد که عملیات نقل و انتقال فرآورده را شفاف‌تر انجام دهیم.
به گفته موسوی‌خواه، برای اجرای این طرح ٩٨ میلیارد ریال هزینه شده است.
ضرورت سامانه دیسپچینگ برای سی ان جی
کرامت ویس کرمی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران با بیان این‌که این سامانه فقط نباید مختص سوخت مایع باشد، گفت: معتقدم که بخش سی‌ان‌جی نیز به چنین سامانه‌ای نیاز دارد.
وی با اشاره به سابقه ۱۳ ساله ایران در صنعت سی‌ان‌جی گفت: با این سابقه، ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد، این درحالی است که تعداد جایگاه‌های عرضه بنزین ما با سابقه‌ای بیشتر، ۳۶۰۰ جایگاه است.
به گفته ویس کرمی، هم اکنون حدود ۲۱ میلیون مترمکعب در روز سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود، بنابراین ضرورت پایش در این صنعت محسوس است.
ویس کرمی ادامه داد: گرفتن اطلاعات از تک تک ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی، تجمیع آنها و اقدام‌های بعدی ضرورت اجرای سامانه دیسپچینگ برای سی‌ان‌جی را بیش از گذشته نمایان می‌سازد.
ویس کرمی با بیان این‌که هم‌اکنون ۲۴۰ میلیون لیتر انواع فرآورده در سطح کشور توزیع می‌شود، تصریح کرد: هر لیتر از این فرآورده‌ها حساب و کتاب دارد، بنابراین اجرای سامانه دیسپچینگ بسیار ضروری بود.
وی با اظهار امیدواری به این‌که خیلی زود بتوان تمام چرخه سوخت‌رسانی کشور را به این سامانه مجهز کرد، افزود: تا زمانی که قیمت‌ها واقعی نیست و اختلاف بها وجود دارد و هر روز هم این اختلاف بیشتر می‌شود، اجرای چنین پروژه‌هایی بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال هم اکنون هر لیتر گازوئیل ۳۰۰ تومان یارانه‌ای و ۶۰۰ تومان نیمه یارانه‌ای عرضه می‌شود، در حالی‌که قیمت فوب این فرآورده ۱,۷۰۰ تومان است.
وی ادامه داد: سیستم دیسپچینگ میترینگ از عرضه خارج از شبکه سوخت به مقدار زیادی جلوگیری می‌کند.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: اقدام خوبی که در حال انجام است، صدور بارنامه برخط (آنلاین) است و هم اکنون همه بارهایی که از انبارهای نفت خارج یا به آنها داخل می‌شوند بارنامه رسمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را دارا هستند.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۲ درصد رسید+ جدول

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.