صفحه اصلی / هر سال ۶ هزار پرستار بدون جایگزین بازنشسته می شوند

هر سال ۶ هزار پرستار بدون جایگزین بازنشسته می شوند

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر سال حدود شش هزار پرستار بدون جایگزین بازنشسته می شوند، حداقل ۱۰ درصد پرستاران خانم نیز همواره در مرخصی زایمان یا شیردهی هستند
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مریم حضرتی در گفت و گو اعلام کرد: حدود ۱۴۰ هزار پرستار شاغل در کشور داریم و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران حدود هشت دهم پرستار به ازای هر تخت است که نسبت به استاندارد حداقلی ۱.۸ پرستار به هر تخت بسیار کمتر است و لازم است تعداد پرستاران کشور حداقل دو برابر شود.
وی افزود: با وجود کمبود پرستار در کشور، هر سال حدود ۶ هزار پرستار بدون اینکه نیرویی جایگزین آنها شوند، بازنشسته می شوند، در حالی که باید به ازای هر پرستاری که از سیستم خارج می شود، یک نفر نیروی جدید استخدام شود.
حضرتی گفت: علاوه بر پرستارانی که به طور طبیعی بازنشسته می شوند، تعداد زیادی از پرستاران هستند که به علت سختی این شغل و بار کار بالای آن و شیفت های اجباری و کار در شیفت شب در سن زیر ۳۰ سالگی تقاضای بازنشستگی زودهنگام می دهند و از سیستم پرستاری بیمارستانی خارج می شوند و تعداد این پرستاران واقعا کم نیست.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: همزمان تعداد تخت های بیمارستانی و بخش های بیمارستانی در کشور افزایش یافته است. تخت های بیمارستانی تخصصی تر شده اند و مسلم است که نیروی پرستار بیشتری می خواهند، همزمان باروری در بین نیروهای کار از جمله پرستاران که اغلب زن هستند، افزایش یافته و تعداد بیشتری از پرستاران به مرخصی زایمان می روند.
حضرتی گفت: در اکثر بیمارستان ها حداقل ۱۰ درصد پرستاران یا مرخصی زایمان هستند یا شیردهی دارند، همه این مسائل باعث می شوند که تعداد پرستاران نسبت به نیاز بیمارستان ها کمتر شود و فشار کاری بیشتری به پرستاران وارد شود.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، وی افزود: علاوه بر آن تعداد زیادی از فارغ التخصیلان رشته پرستاری به علت ماهیت سخت این حرفه، وارد این شغل نمی شوند بنابراین باید شرایطی فراهم شود که پرستاران بیشتری وارد سیستم خدمات بیمارستانی کشور شوند تا هم گرایش به شغل پرستاری بیشتر شود و هم از فشار کاری پرستاران و شیفت های اجباری آنان کاسته شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.