صفحه اصلی / فعالیت دانشگاه‌ها در قم باید به سمت ایجاد اشتغال باشد

فعالیت دانشگاه‌ها در قم باید به سمت ایجاد اشتغال باشد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ذاکرنیوز، سید مهدی صادقی غروب شنبه در نشست با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری استان قم که در استانداری قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی با قدرت اراده و وحدت و همدلی مردم به وقوع پیوست، گفت: حل تمامی مشکلات جامعه با وحدت، قدرت اراده و همدلی مردم امکان‌پذیر است.
وی با اشاره به قدرت موشکی کشور، افزود: دست یابی فناوری‌های بومی در عرصه موشکی نمونه کامل عملیاتی شدن شعار «ما می‌توانیم» است.
استاندار قم با تأکید بر اینکه نبود وحدت و همدلی و اتکا به خداوند جامعه را دچار قطب بندی و تفکرات پراکنده می‌کند گفت: متأسفانه برخی برخلاف گفتار و سخنان خود دیدگاه حزبی و منفعت طلبانه و بخشی دارند.
وی با بیان اینکه باید برای حل مسائل روش و منش فرابخشی داشت، گفت: هرچند اجرای این روش‌ها تبعات و هزینه‌های بسیاری دارد اما تنها با این روش است که مشکلات حل می‌شود.
صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد
صادقی در ادامه خواستار تغییر نگرش در برگزاری و اجرای نشست‌های دانشگاهی شد و ادامه داد: دانشگاه نمی‌تواند بخش صنعت را متهم به کم کاری و بی‌اعتنایی کند چرا که برخی از آن‌ها معتقدند که ارتباط دانشگاهیان سودجویانه و از روی منفعت طلبی است.
وی با بیان اینکه هنوز نیازهای مشترک بخش صنعت و دانشگاه شناسایی و رصد نشده است گفت: در حال حاضر صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد و دانشگاهیان هم صنعتگران را به عدم درک علم و فناوری متهم می‌کنند.
استاندار قم با تأکید بر اینکه باید برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه فکر اساسی کرد افزود: سند آمایش آموزش عالی استان باید بر اساس نیازهای متقابل دانشگاه و صنعت تدوین و تنظیم شود.
وی با اذعان به کم اثر بودن طرح فراگیر اشتغال، اظهار کرد: دانشجویان به دلایل مختلفی از جمله درآمد ناکافی و صنعتگران نیز به بهانه بی‌اعتمادی به مدرک و مهارت دانشجویان سبب ناکامی این طرح شده‌اند.
صادقی با بیان اینکه قم حدود ۸۰ هزار دانشجو دارد، گفت: استان سالانه یازده هزار و ۳۰۰ فارغ التحصیل در مقاطع مختلف علمی دارد که سهم فنی و حرفه‌ای تنها ۱۹۰۰ نفر است که بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.
لزوم توجه دانشگاه‌ها به صنایع قم
وی با اشاره به اینکه باید فعالیت مراکز آموزش عالی منجر به اشتغال‌زایی و کارآفرینی شود، گفت: اگر دانشگاه‌ها به این سمت و سو نروند در واقع ۴ سال از عمر جوانان مردم را تلف کرده‌اند.
استاندار قم با انتقاد از نگرش بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از آن‌ها دنبال کار دولتی و استخدام در دستگاه‌ها هستند که نگرش واقعاً بی‌نتیجه‌ای است.
وی با بیان اینکه باید به دنبال تولید و طرح ایده‌های نو و کارآفرینی بود، گفت: دانشگاه‌ها وظیفه دارند با ایجاد کارگروه‌های تخصصی هر رشته فرایند و بستر کارآفرینی را فراهم کنند.
صادقی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی مراکز آموزش عالی به بخش صنعت و تولید استان، اظهار کرد: قم به نوبه خود در تولید کالاهای فناورانه و علمی پیشرفت‌های خوبی داشته و باید دانشگاه‌ها از این فرصت استفاده کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید دانشگاه‌ها برای راهکارهای ورود به حوزه، فکر و محیط‌های تولید و صنعتی چاره‌اندیشی کنند، گفت: ریشه حل مشکلات متعدد جامعه تنها به همت و دست یاری مراکز آموزش عالی انجام پذیر است.
شایان‌ذکر است در این نشست که با حضور رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و جامعه علم و فناوری استان برگزار شد، در خصوص دو مبحث محوری طرح آمایش آموزش عالی و راهکاری دست یابی اقتصاد دانش بنیان در استان قم بحث و گفتگو شد.
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.