صفحه اصلی / غول‌های نفتی امسال درس پس می‌دهند؟

غول‌های نفتی امسال درس پس می‌دهند؟

غول‌های نفتی از ریزش قیمت نفت جسته اند اما پرسش‌های کلیدی در سال ۲۰۱۸ پیش روی آنها قرار گرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، قیمت‌های نفت با ورود توافق کاهش تولید اوپک به دومین سال خود، رو به افزایش است. بهره وری‌های جدید، هزینه حفاری در حوزه‌های شیل آمریکا را کاهش داده و شرکت‌های حفاری آمریکایی را به تولید بالاتر تشویق کرده است. سرمایه‌گذاران خواهان سود بالاتر هستند و شرکت‌ها با تغییر مقررات مالیاتی آمریکا روبرو شده‌اند.
نخستین نشانه‌هایی که نشان می‌دهند چگونه غول‌های نفتی مانند رویال داچ شل، اکسون موبیل و شورون برای رویارویی با این تغییرات آماده می‌شوند، در گزارش‌های مالی سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ آنها مشاهده خواهد شد. اما پرسش‌های مهمی وجود دارند که سرمایه‌گذاران می‌پرسند:
چه کسی پول خواهد گرفت؟
پرسشی که همه می‌پرسند این است که با صعود نفت برنت به ۷۰ دلار در هر بشکه، شرکت‌های نفتی با درآمد اضافی چه خواهند کرد؟ آیا این پول به شکل افزایش سود سهام، نصیب سهامداران می‌شود یا مخارج شرکت‌ها افزایش خواهد یافت. غول‌های نفتی در دوران رکود بازار، مخارجشان را کاهش دادند و به بهره‌وری متمرکز شدند. برخی از تحلیلگران نگران این هستند که اکنون که این شرکت‌ها بار دیگر پول زیادی دارند، آیا از انضباط مالی خود صرفنظر می‌کنند.
سال‌ها کاهش هزینه به معنای آن بوده که اکتشافگران اصلاح ترازنامه خود را آغاز کرده و نگرانی‌ها را نسبت به دریافت کامل سود سهام برطرف می‌کنند. اکسون و شل اعلام کرده‌اند به اندازه کافی درآمدزایی دارند تا پرداخت سود را پوشش دهند.
طبق برآوردهای بلومبرگ، شورون ممکن است برای نخستین بار از اواخر سال ۲۰۱۶، سود سهام پرداختی خود را افزایش دهد. شرکت BP که اعلام کرده قیمت سر به سر فعالیت خود را تا پایان دهه جاری به ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش خواهد داد، همچنان باید کارهایی را انجام دهد زیرا هنوز جریمه‌های مربوط به فاجعه "دیپ واتر هوریزون" را پرداخت می‌کند.
دلایل زیادی وجود دارد که صنعت نفت آمریکا احساس کند فصل درآمد جاری آفتابی خواهد بود و دیگر از مجموع بازار، عقب‌تر نیست. شرکت‌ها با پرسش‌های بلندمدتی نسبت به پایداری سوخت‌های فسیلی در دنیایی که به میزان فزاینده به انرژی پاکتر و خودروهای برقی معطوف شده است، روبرو هستند.
۲- تاثیر اصلاحات مالیاتی آمریکا؟
شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ اصلاحات مالیاتی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را تشویق می‌کنند اما تاثیر این اصلاحات بر شرکت‌های نفتی احتمالا چندان به چشم نخواهد آمد. فعالیت‌های بالادستی آمریکا معمولا مالیات دهندگان بزرگی نیستند زیرا طی سال‌های زیاد سرمایه‌گذاری‌های سنگین در پروژه‌هایی داشته‌اند که به سوددهی نرسیده بودند بنابراین نسبت به صنایع دیگر چندان از کاهش مالیاتها سود نمی‌برند.
از سوی دیگر، قانون مالیاتی جدید آمریکا کسر میلیاردها دلار از هزینه‌های اکتشاف نفت را ممکن است محدود کند. شرکت‌های BP و شل اعلام کرده‌اند در نتیجه اصلاحات مالیاتی ممکن است حداکثر ۴ میلیارد دلار از دارایی‌هایی که تحت مالیات آمریکایی قرار می‌گیرند را کسر کنند. شرکت‌های اکسون و شورون هنوز در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.
تشویق پرمیان
تولید شیل آمریکا که امسال به رکورد بالایی صعود خواهد کرد، بازارهای انرژی را ملتهب کرده است. حوزه پرمیان که زمانی کوچک به شمار می‌رفت، اکنون فعالترین میدان آمریکا و بخش کلیدی از برنامه ریزی اکسون موبیل و شورون برای یک دهه آینده است.
شورون متعهد شده امسال ۳.۳ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کند و پیش بینی می‌کند تولیدش تا اوایل سال ۲۰۲۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. اکسون سال گذشته حداکثر ۶.۶ میلیارد دلار برای حقوق حفاری در نیومکزیکو هزینه کرد و هفته جاری برنامه‌هایی را برای سه برابر کردن تولید در این منطقه تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرد. هنوز جزییات چندانی وجود ندارد بنابراین سرمایه گذاران به دقت اظهارات مقامات این شرکت‌ها را دنبال می‌کنند تا ببینند آیا قادر خواهند بود ضرر اخیر در بخشهای بالادستی آمریکایی خود را معکوس کنند یا خیر.
شل شش سال پیش با خرید ۱.۹ میلیارد دلار حق حفاری بیش از نیم میلیون هکتار از شرکت "چزاپیک انرژی" وارد پرمیان شد. اکنون این غول اروپایی متقاضای احتمالی دارایی‌های شرکت بی اچ پی بیلیتون به شمار می‌رود که درصدد واگذاری آنهاست زیرا شل دارایی‌هایی در نزدیکی آن دارد.
پایین دستی و مواد شیمیایی؟
در دنیایی که برخی انتظار دارند تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰ به دلیل رشد خودروهای برقی، رشد بیشتری پیدا نکند، غول‌های نفتی می‌دانند که برای بقا باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. مدیران عامل شرکت‌های اکسون و شل و همین طور مدیر جدید شورون از بخش‌های پایین دستی آمده‌اند. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که آیا هیات مدیره این شرکت‌ها ضرورت بلندمدت را برای بازبینی فعالیت فراتر از تولید نفت و گاز می‌بینند. برنارد لونی، مدیر بالادستی شرکت BP روز سه شنبه اعلام کرد انرژی‌های جایگزین، نفت را منسوخ خواهند کرد و تنها پرسشی که وجود دارد زمان وقوع چنین اتفاقی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.