صفحه اصلی / تفاوت نرخ بیکاری بین یک تا ۱۰ ساعت کار هفتگی حداکثر ۱.۵ درصد است

تفاوت نرخ بیکاری بین یک تا ۱۰ ساعت کار هفتگی حداکثر ۱.۵ درصد است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «نریمان یوسفی» روز سه شنبه در گفت و گو، با تاکید بر اینکه بدون معیار یک‌ ساعت کار سنجش بیکاری نیز ممکن نیست، اظهار داشت: اختلاف نرخ بیکاری با احتساب «10 ساعت کار و کمتر» در هفته با «یک ساعت کار» در هفته بین ۰.۱ تا ۱.۵ درصد است.
وی افزود: تعیین حداقل یک‌ساعت کار هفتگی برای برآورد میزان اشتغال است و ارتباطی با معیشت خانوار ندارد.
این کارشناس مرکز آمار اظهار داشت: نرخ بیکاری شاخصی از یک پدیده‌ اقتصادی با حواشی اجتماعی بسیار به شمار می رود؛ به تعبیری، این نرخ علاوه بر کاربردهای اقتصادی، نه تنها از شرایط غیراقتصادی جامعه تاثیر می پذیرد بلکه بر آن نیز اثرگذار است.
وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه سازمان بین‌المللی کار، از سال ۱۹۸۲ برای تعیین مرز اشتغال و بیکاری، «یک ساعت کار» در هفته به عنوان مرجع آماری در نظر گرفته شده است؛ هر چند از آن زمان تاکنون کشورها متاثر از افکار عمومی این معیار را بارها به چالش کشیده‌اند ولی هر بار بعد از بررسی‌ بار دیگر معیار یک‌ساعت کار مورد تاکید قرار گرفته است.
یوسفی گفت: تاکید بر معیار یک ساعت کار در هفته به عنوان سنجش بیکاری از آن جهت مهم است که این پدیده اقتصادی را باید با معیار مشخص سنجید و نمی‌توان به‌ صورت سلیقه‌ای عمل کرد.
معاون دفتر جمعیت مرکز آمار ایران اظهار داشت: با تغییر این معیار یکی از پایه‌های محاسبات ملی به ‌هم خواهد ریخت زیرا که برای محاسبات اقتصاد کلان، باید حداقل کار انجام شده بررسی شود.
وی خاطر نشان کرد: نتایج آمارگیری نیروی‌کار برای تامین نیازهای اقتصاد کلان و برنامه‌ریزان است در حالی که دغدغه معیشت خانوارها بر عهده سازمان‌های خاص و مرتبط با آنان قرار دارد.
یوسفی گفت: سازمان بین المللی کار تاکید می‌کند برای اقناع افکار عمومی از شاخص‌های مکمل از جمله سهم اشتغال ناقص زمانی، نرخ بیکاری جوانان و برخی شاخص های دیگر استفاده شود که ضمن پایبندی به بنیان‌های اقتصادی، سنجش اشتغال و بیکاری همراهی افکار عمومی را نیز به ‌همراه داشته باشد.
این کارشناس حوزه آمار با بیان اثر تغییر ضابطه «یک‌ساعت کار» در هفته بر نرخ بیکاری در برخی از کشورها گفت: به طور مثال در کشور نروژ سال ۲۰۰۶ نرخ بیکاری ۴.۵درصد و با احتساب «10ساعت کار و کمتر» 6 درصد محاسبه شده بود.
وی ادامه داد: همچنین در کشور رومانی با احتساب شاخص «یکساعت کار» نرخ بیکاری ۷.۳ درصد و با احتساب ۱۰ ساعت کار و کمتر ۷.۴ درصد محاسبه شده است.
به گفته معاون دفتر جمعیت مرکز آمار ایران در هیچ یک از کشورهای در حال توسعه اثر تعیین معیار «یکساعت کار» هفتگی با محاسبه «10ساعت کار و کمتر» بیش از یک درصد نبوده است.
به گزارش ایرنا، مرکز آمار ایران از سال ۱۳۸۴ از تعریف سازمان بین المللی کار مبنی بر «یکساعت کار در هفته» برای سنجش نرخ بیکاری استفاده می کند و بارها مسئولان این حوزه اعلام کرده اند که تعریف یکساعت تا هشت ساعت تفاوت چندانی میان نرخ بیکاری اعلامی ایجاد نمی کند.
نرخ بیکاری تابستان امسال معادل ۱۱.۷درصد اعلام شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.