صفحه اصلی / سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران طی ۴ سال

سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران طی ۴ سال

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری اعلام کرد که طی چهار سال گذشته حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از طرف شرکت‌های چینی در ایران صورت گرفته‌ است.
محمد خزاعی در سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین که امروز ۱۰ بهمن در اتاق ایران برگزار شد، اظهار کرد: روابط ایران و چین اهمیتی بیش از ابعاد اقتصادی دارد.
وی افزود: اولین مسئله و سوال این است که اساسا ما روابطمان را با چین بر چه اساسی تنظیم می‌کنیم. امروز بعضی وقت‌ها صحبت‌ها و گلایه‌هایی از سطح روابط ایران و چین شنیده می‌شود. سوال اینجاست که آیا باید روابطمان را بر اساس انتظارات و توقعمان تنظیم کنیم و یا واقعیت‌های موجود؟ متاسفانه مشاهده می‌کنیم که به محض اینکه مشکل کوچک بانکی و یا تجاری در چین و یا ایران پیش می‌آید، برخی شروع به گلایه می‌کنند. این روش می‌تواند به رابطه چند هزار ساله بین ایران و چین لطمه بزند.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: واقعیت در مورد ایران این است که امروز ایران، یکی از بزرگترین قدرت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی منطقه است و بدون حضور ایران معادلات سیاسی منطقه رقم نمی‌خورد. واقعیت دیگر این است که رابطه ایران و چین در دوره تحریم بسیار دوستانه بود و ما از حمایت دولت چین بهره‌مند بودیم. رابطه ایران و چین کوتاه‌مدت نیست، بلکه رابطه چند هزار ساله است و ایران از هر نوع همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری سیاسی در سطح بین‌المللی استقبال می‌کند.
خزاعی اضافه کرد: همچنین چین امروز با ۱۰ سال قبل بسیار متفاوت است. امسال چین چهلمین سال اصلاحات اقتصادی خود را پشت سر می‌گذارد. کشوری که ایده‌های بزرگ اقتصادی را در سطح بین‌المللی مطرح کرده است.
وی تصریح کرد: اولین قرارداد بزرگ مالی بین ایران و یک موسسه مالی چین به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار امضا شد. این قرارداد به غیر از سایر توافقات اقتصادی است که بین دو کشور صورت گرفته است. همچنین حدود ۱۱ میلیارد دلار پروژه‌های ایران برای تامین مالی به چین معرفی شدند. حضور شرکت‌های چینی در ایران حاکی از عزم دولت برای همکاری است.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری همچنین اعلام کرد: از اواخر سال ۱۳۹۲ تا دی ماه ۱۳۹۶ در حوزه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران صورت گرفته است. امیدواریم این روند همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.