صفحه اصلی / ۱۹ هزار معامله مسکن با میانگین متری ۵.۲ میلیون تومان

۱۹ هزار معامله مسکن با میانگین متری ۵.۲ میلیون تومان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  بانک مرکزی، در دی ماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۵۲.۴ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۷ درصد افزایش را نشان می دهد.
گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه سال  ۱۳۹۶ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.
بر اساس این گزارش واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت با ۴۹.۵ درصد بیشترین حجم خرید و فروش مسکن در دی ماه را به خود اختصاص دادند این در حالی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (دی ماه ۹۵) تعداد معاملات این نوع واحدهای مسکونی ۳.۴ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهمیه واحدهای بالای ۱۵ سال افزوده شده است. پس از این نوع واحدها، بیشترین خرید و فروش واحدهای مسکونی به املاک ۱۱ تا ۱۵ سال ساخت با ۱۴.۸ درصد اختصاص دارد.
همچنین بر اساس این گزارش از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، بیشترین میزان خرید و فروش مانند ماه گذشته به منطقه ۵ با ۱۳.۶ اختصاص داشته و منطقه ۴ با ۱۱.۲  و منطقه ۲ با ۹.۳ درصد از حجم معاملات دی ماه مسکن، در رتبه های بعدی قرار دارند.
بنابر اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان برآورد شده است ک نسبت به ماه قبل (آذرماه ۹۶) تنها ۳ درصد افزایش قیمت رخ داده است اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۷ درصد رشد نشان می دهد.
همچنین تفاوت تغییر قیمت ها در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بسیار فاحش بوده به گونه ای که بیشترین افزایش قیمت در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال قبل، ۲۷.۳ درصد و کمترین میزان رشد در منطقه ۲۰ تهران با افزایش ۵.۵ درصد رخ داده است.
در بازار اجاره بها نیز میانگین قیمت ها در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل در تهران ۱۰.۳ درصد رشد قیمت رخ داده است.
گفتنی است بیشترین تعداد معاملات مسکن در دی ماه امسال در منطقه ۵ با ۲ هزار و ۵۸۷ فقره معامله انجام شد و کمترین تعداد خرید و فروش مسکن در منطقه ۱۹ با ۱۲۲ فقره معامله بود.
گرانترین منطقه تهران منطقه یک با میانگین ۱۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان در ماه گذشته بود و ارزانترین منطقه نیز به منطقه ۱۸ با ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.